Tammikuussa Hyundai kasvatti rekisteröintejä 70 prosentilla viime vuoteen verrattuna. Tahti on tarkoitus Hyundai Motor Finlandin toimitusjohtaja Esa Kurikan pitää jos ei aivan yhtä kovana, niin ainakin samansuuntaisena.

Yhtenä syynä onnistumiseen oli se, että Hyundai rohmusi 11 prosentin osuuden tammikuun romutuspalkkioista.

Kokonaisuutta ajatellen tärkeämpää on uutuuksien sävyttämä vuosi. Se alkaa i30-perheen täydentymisellä. Luvatuista neljästä jäsenestä kaksi viimeistä, i30 N ja i30 Fastback ovat nyt Suomessa. Monipuolisen mallisarjan hinnat alkavat i30 Hatchback 1,4 Classicin 19 290 eurosta. Farmarikorinen i30 on aina noin 1 400 euroa vastaavaa viisiovista kalliimpi.

Niiden väliin sijoittuu uusi i30 Fastback, jossa perusmoottorina on 88 kilowatin tehoinen litrainen bensiiniturbo ja varustetaso on aina joko Comfort tai Style. Hinnat lähtevät 23 790 eurosta eli Fastback maksaa tuhat euroa vastaavaa Hatchbackia enemmän.

Omalla tasollaan on kuljettajan iloksi kehitetty i30 N, jonka kaksilitrainen turbomoottori kehittää joko 184 tai 202 kilowattia. Perusmalli maksaa 34 990 euroa ja vireämpi ja paremmin varusteltu Performance 39 990 euroa.

Tämä on kuitenkin vasta lähtölaukaus Hyundain vuodelle 2018. Maaliskuussa tulee katumaasturien luokkaan Kona, josta saadaan syksyllä myös sähkömoottorinen versio. Uudistuvia malleja ovat i10, i20, i40 ja Tucson.

Lisäksi maaliskuussa Geneven autonäyttelyssä esitellään täysin uusi Santa Fe, joka tulee syksyllä Suomeen.