Hyundain paluuta Suomeen tukee vasta avattu Euroopan päämaja. Lisäksi syksyllä tulee uusi perhekokoa oleva tila-auto sekä ensimmäiset korealaiset dieselit.

Korealaismerkki Hyundain paluu Suomen markkinoille on tuskin kenellekään enää uutinen. Siitä tiedotettiin jo viime marraskuussa, jolloin kerrottiin myös maahantuonnista huolehtivan Hyundai Motor Finlandin perustamisesta (TM 20/00). Sen sijaan tuolloin ei kerrottu, että Hyundai vahvistaa Euroopan toimintaansa todella vankasti. Hyundain paluusta puhuminen sopii vain Suomeen. Länsi-Euroopassa se on hankkinut vahvan aseman, josta kertoo 270 000 auton myynti vuonna 2000. Se on tilastossa Euroopan ulkopuolisten merkkien joukossa kolmas. Asemansa vahvistamiseksi Hyundai on nyt tammi-helmikuun vaihteessa avannut uuden Euroopan päämajan Frankfurtiin.

Hyundain HME-päämajan avajaisten yhteydessä esittelemät uudet henkilöautodieselit ovat lajissaan ensimmäisiä korealaisia. Ne ovat valmiiksi täynnä nykyaikaisia sovelluksia. Polttoaineen syöttö on toteutettu yhteispaineruiskutuksella. Sen tukena on turboahdin, jossa on ahtoilman jäähdytys. Näin on kaikissa moottoriversioissa. Ensimmäisenä markkinoille tulee kaksilitrainen nelisylinterinen. Sen pitäisi ehtiä maaliskuussa Eurooppaan tuleviin Elantra-, Trajet- ja Santa Fe -malleihin. Syyskuussa vuorossa on 1,5 litran kolmisylinterinen diesel Hyundai Accentissa. Sama moottori on myös tuolloin markkinoille tulevassa perheluokan FC-tila-auton dieselversiossa. Se on Hyundain vastaus eurooppalaiselle tämän autoluokan kasvavalle kysynnälle. Taustalla on perhe- ja keskikokoluokan ostajien siirtyminen kuljetuskykyisten ja muunneltavien autojen käyttäjiksi. Vuotuinen 800 000 auton euromyynti luokassa luo varmasti myös autojen markkinoinnissa yleisesti uusia segmentointipaineita.

Suomeen ensimmäiset ”uuden aallon” Hyundait saapuvat helmi-maaliskuun vaihteessa. Niitä kuljettavan laivan pitäisi aikataulun mukaisesti tulla Saksaan Bremerhafeniin 17. helmikuuta. Maahantuontiohjelmaan kuuluvat Accent, Elantra, Sonata, Coupé, XG, Trajet ja Santa Fe sekä tonniluokan pakettiauto H1.

(Tiivistelmä Hannu Lindellin artikkelista TM 4/2001, s. 4-5)