Trendit tulevat ja menevät. Näin on myös moottoripyörien maailmassa. Nyt muodissa ovat pelkistetyt streetfighterit ja enduropyöristä kehitetyt supermotot. Valmistajat yrittävät puhutella ostajaa toinen toistaan haluttavamman näköisillä pyörävaihtoehdoilla. Münchenin Intermot-messuilta löytyi uusimpien tyylisuuntien lisäksi myös klassista muotoilua.

Nykyisin on enemmän sääntö kuin poikkeus, että valmistajat esittelevät suurimmat uutuudet internetissä ennen suuria kansainvälisiä messuja ja näyttelyitä. Myös keskustelupalstoilla liikkuu hurjia huhuja uutuuksista. Ei siis ihme, että monelle kävijälle jäi Intermot-messuilta jonkinlainen välivuoden tunnelma, koska merkittäviä uusia moottoripyörämalleja ei tuntunut löytyvän. Näin ei kuitenkaan ollut.

Vaikka tärkeimmät uutuudet oli jo esitelty julkiselle sanalle ja pyörien kuvat sekä tekniset tiedot löytyivät jo nettisivuilta, valtaosa uusista malleista oli ensi kertaa suuren yleisön edessä Intermot-messuilla. Lisäksi näytillä oli tavan mukaan tietysti myös iso joukko aikaisempia, päivitettyjä malleja.

Teknisesti näyttelyn puhuttelevin uutuus oli eittämättä BMW K 1200 S. Etenkin perinteisille bemaristeille uutukainen lienee ollut melkoinen sokki. Siinä kun ei ole muuta yhteistä edeltäjiinsä kuin kardaaniveto. Uudella mallillaan BMW kosii kokonaan uusia ostajaryhmiä.

Ne näyttelyvieraat, joita kiinnostivat enemmän uusimmat trendit, käänsivät katseensa pelkistettyjen, niin sanottujen streetfighter-tyylisten pyörien suuntaan. Toisen voimakkaasti myyntiosuuttaan lisäävän kategorian muodostavat niin sanotut supermotot. Nämä enduropyöristä kaupunkiolosuhteisiin sovitetut katukiitäjät ovat ketteriä menijöitä etenkin ruuhkaliikenteessä. Lisäksi supermoton bonuksena on uhmakkaan näköisten isojen nakupyörien kaltainen puhutteleva ulkonäkö.

Nakumallien ja supermotojen kohdalla yksi kysymys jäi Intermotissa vaille vastausta: laskeeko näiden katteita vailla olevien katupyörien myötä myös hintataso? Ovathan valmistuskustannukset ainakin muovien osalta täyskatettuja sportti- ja matkapyöriä taatusti alhaisemmat. Tosin muodilla on aina tapana maksaa.

(Tiivistelmä Alan Bridgerin artikkelista TM 17/04, s. 80-89)