Täysikokoisen tila-auton hankkijalle on kalliin hinnan vastineeksi luvassa kädenkäänteessä muuntuvaa tilaa erilaisiin tarpeisiin, loisteliasta ajettavuutta ja paremman luokan mukavuutta. Näin ainakin esitetietojen mukaan.

Chrysler Voyager 3,3 SE Touring

Citroën C8 2,0i SX A

Ford Galaxy 2,3i Trend 7h A

Hyundai Trajet 2,7 GLS A

Toyota Avensis Verso 2,0 VVT-i A

Tila-autoilusta puhuttaessa ensimmäiseksi hakusanaksi voisi asettaa monikäyttöisyyden. Mahdollisuus seitsemän henkilön tai vaihtoehtoisesti jopa kolmen kuution tavaramäärän kuljettamiseen houkuttelee. Sillä liikkuvat kätevästi omat ja naapurin lapset harrastuksiin, koko perhe avarasti mummolaan ja yrittäjä kohti uusia haasteita.

Autoluokka on kasvanut ja monipuolistunut jatkuvasti. Koko villityksen aloittajiksi voi syyttää USA:ssa Chrysler Voyageria ja Euroopassa Renault Espacea, jotka tulivat markkinoille samoihin aikoihin, eli ennen 1980-luvun puoliväliä. Useat muut valmistajat huomasivat idean kantavuuden ja lähtivät mukaan leikkiin. Tila-automainen ajatusmaailma on valunut jo pikkuautoluokkaankin.

Tämän vertailutestin punaisena lankana ovat niin sanotut täysimittaiset tila-autot. Luokka, jota Voyager ja Espace 20 vuotta sitten edustivat ja yhä edustavat. Tarkoitus on ottaa selvää, ovatko asiat edellisen, seitsemän vuoden takaisen tila-autovertailumme jälkeen kehittyneet ja jos ovat niin mihin suuntaan. Sinänsä tila-automainen kori ei tuo teknisiin perusratkaisuihin sen kummempia eroja tavanomaisiin perheautoihin verrattuna. Moottorit ovat edessä poikittain ja etupyörät vetävät. Vertailuryhmän yksi valintakriteeri oli automaattivaihteisto, joka kaikissa on nelivaihteinen.

Etupyörien tuennassa kaikki tässäkin ryhmässä luottavat joustintukirakenteeseen poikittaisin alatukivarsin. Lisänä on kallistuksenvaimennin. Takana Citroënissa ja Toyotassa käytetään poikittaispalkilla toisiinsa yhdistettyjä pitkittäistukivarsia eli niin sanottua yhdystukiakselia. Ranskalaiset käyttävät sen lisänä vielä Panhard-tankoa poikittaistuennan apuna. Fordissa ja Hyundaissa takapyöriä hallitsevat viistosti eteen suunnatut kolmiotukivarret. Chryslerissä puolestaan on vanhahtavalta näyttävä jäykkä akseli, lehtijouset ja Panhard-tanko. Kaikissa muissa takanakin on kierrejouset. Jokaisessa on kallistuksenvaimentimet edessä ja takana.

Jarruissa yhtenäinen linja jatkuu. Jäähdytetyt levyt edessä ja umpinaiset levyt takana täydennettynä lukkiutumattomalla järjestelmällä ja elektronisella jarruvoimanjaolla kuuluvat asiaan. Hätäjarrutustehostin on ehtinyt vasta Citroëniin ja Toyotaan. Tehostettu hammastanko-ohjaus löytyy niin ikään jokaisesta. Luistonesto- ja ajonvakautusjärjestelmä sen sijaan on ainoastaan Citroënissa.

Suurikokoisessa tila-autossa on periaatteessa hyvät edellytykset asiallisten maantieajo-ominaisuuksien luomiseen. Pitkä akseliväli parantaa suuntavakavuutta, ja suurehko paino antaa paremmat edellytykset mukavan jousituksen luomiseen. Toisaalta sivutuuli tarttuu helposti laajoihin koripintoihin ja kuormitus tyypillisesti vaihtelee enemmän kuin tavallisissa perheautoissa. Ilahduttavasti kaikkien osanottajien suuntavakavuus osoittautui lähestulkoon moitteettomaksi. Ylimääräistä holhoamista ei vaadi yksikään, joten eräs tärkeä lähtökohta pidemmänkin matkan taittamiseen täyttyy.

Kuten jo alussa uumoiltiin, tila-auton ensisijaisena valintaperusteena monille varmaankin ovat seitsemän henkilön kuljetuskapasiteetin lisäksi monipuolisesti muunneltavat ja väljät sisätilat. Esitetekstit vain antavat helposti turhan kauniin kuvan istuinjärjestelyjen kätevyydestä. Todellisuudessa istuinten irrotus ja siirtely nostavat helposti hien pintaan, ja varomaton saattaa vielä satuttaa sormensakin esimerkiksi näpräillessään istuinten lukkomekanismin kanssa. Luultavasti useimmat tila-auton omistajat ryhtyvät istuinten siirtoihin vasta, kun muut keinot eivät auta.

Yhteistä kaikille myös on, että kuljetustarve on syytä tietää jo matkalle lähdettäessä, sillä irrotetut istuimet on jätettävä lähtöpisteeseen. Mukaan matkaan ne kokoontaitettunakin mahtuvat heikosti.

Tila-autojen ominaisuuksien kehitys ei ole ollut mitenkään erityisen vauhdikasta yhden autosukupolven aikana. Vuoden 1997 vertailumme voittaja, tuolloin uutuutta edustanut Ford Galaxy ylsi vielä neljänneksi. Nyt voiton korjasi melko selvällä erolla Toyota Avensis Verso, joka edustaa tässä seurassa hieman henkilöautomaisempaa suuntausta. Myyntiykkönen Chrysler Voyager selviää kakkoseksi niukalla erolla ryhmän uusinta ajattelua edustavaan Citroën C8:aan.

(Tiivistelmä Velimatti Honkasen, Pekka Aromaan, Jani Kajanderin ja Jari Pitkäjärven artikkelista TM 13/03, s. 24-39)