Italdesignin suunnittelema Buran Maserati on outo tapaus. Moni auton vuosi sitten Genevessä nähnyt oli sitä mieltä, että tällä kertaa yhteen pakettiin on laitettu liikaa tavaraa. Toisaalta vain rajoja rikkomalla syntyy jotain uutta; ehkäpä Buran toimii esikuvana tulevaisuuden ylelliselle limusiini-tila-autolle – tai sitten ei.

Nykyisin ei ole helppoa olla autosuunnittelija. Ajatus nousee mieleen, kun ensimmäisen kerran näkee Italdesign Buran Maseratin. Buran ei todellakaan muistuta niitä kulkupelejä, joiden avulla Maserati on hankkinut maineensa. Sen verran tunnetuista autoteollisuuden tekijöistä on kuitenkin kyse, että projektin takana täytyy olla muutakin kuin pelkät kuoret. Lähes viisi metriä (4,983 m) pitkä ja yli puolitoista metriä (1,630 m) korkea Buran pitäisi luokitella tila-autoksi. Toisaalta istumakorkeuden perusteella lähempänä on amerikkalaisten suosima S.U.V.-luokka – mikä sen tarkka määritelmä sitten onkaan.

Maseratin osuus selviää, kun kurkistaa konepellin alle. Moottorina jyllää 3,2-litrainen V8, joka tuottaa tehoa kahden turboahtimen avittamana 272 kilowattia. Huippunopeudeksi luvataan 250 km/h. Siis urheiluauton moottori ylellisesti varustellussa tila-autossa, jossa kaiken lisäksi on myös neliveto. Varsin mielenkiintoinen yhdistelmä.

Koeajon perusteella Buran Maseratia ei voi sellaisenaan suositella sarjatuotantoon, vaikka konsepti sinänsä toimii prototyyppinä. Renkaat ovat autoon liian suuret ja ohjaus tuntuu raskaalta. Elektroniikka, moottori ja vaihteisto eivät nekään ole samalla aaltopituudella: moottori kieltäytyy välillä luovuttamasta kiihdyttämiseen tarvittavaa tehoa yli 100 kilometrin tuntinopeuksissa. Autossa on kuitenkin potentiaalia, kunhan ajo-ominaisuudet hiotaan kohdalleen. Nykyaikainen nelivetotekniikka yhdessä riittävän suorituskyvyn, tilavan matkastamon ja korean sisustuksen kanssa takaavat ylellisen ja turvallisen kyydin.

(Tiivistelmä Giancarlo Perinin artikkelista TM 6/2001, s. 50-51)