Ennen kuin perehdytään uutuusmalliin, on syytä kertoa ikävä uutinen kuusisylinteristen moottorien ystäville. Jaguar nimittäin lopettaa Euroopassa mekaanisesti ahdetulla kolmelitraisella bensiinimoottorilla varustettujen XE- ja XF-mallien myynnin.

S-mallien poistaminen myynnistä ei ole Jaguarille kovin suuri isku, sillä niiden osuus on ollut vain kaksi prosenttia kokonaismyynnistä. Syynä toimenpiteeseen ovat kiristyvät päästönormit, joiden takia myös muiden muassa Audi SQ5 ja BMW:n M3 sekä M4 ovat tauolla.

Jaguar on näppärästi keksinyt, miten täyttää aukko mallisarjoissa. Ainakin XE on saatavissa uutena 300 Sport -mallina, jossa on keulalla sama kaksilitrainen Ingenium-moottori, jota käytetään F-Typessä. Suurin teho on 221 kilowattia ja suurimmaksi vääntömomentiksi ilmoitetaan 400 Nm. Suorituskyvystä tiedetään sen verran, että kiihdytys nollasta sataan vie aikaa viisi ja puoli sekuntia.

Kuusisylinteristä Jaguar-henkilöautoa kaipaavien ei kannata heittää toivoaan. Ingenium-moottoriperheeseen kehitetään kuusisylinteristä rivimoottoria, mutta niiden esittely on myöhässä. Alun perin Jaguarin oli tarkoitus esitellä uusi moottori jo viime vuonna.