Valkoinen, sopivan nostalgisesti muotoiltu Jaguar S on tummien saksalaisten ja ruotsalaisten edustusautojen joukossa eksoottinen harvinaisuus, johon suhtaudutaan paitsi ihaillen, myös hieman varautuneesti: onkohan se yhtä hyvä ajettava kuin katseltava? Ainakin se tuo Jaguarin omistamisen neljännesmiljoonan lähemmäksi.

Ensimmäisestä alusta alkaen Ford-yhtymän omistuksessa rakennetusta Jaguarista löytyy kyllä fordimaisia piirteitä ja osia, erityisesti ohjaamosta ja konehuoneesta, mutta perusilme on säilynyt tuttuna brittinä. Onnistunut muotoilu on toiminut suunnittelun mottona, ja sen huomaa paitsi nostalgisesta ulkonäöstä, valitettavasti myös auton takaosan tiloista. Takapenkillä tulee normaalikokoisellakin aikuisella ahdasta, ja tavaratilan vetoisuudeksi mittasimme vain 350 litraa. S-malli on silti mitoiltaan kalliimpaa XJ:tä jopa suurempi.

Ajo-ominaisuuksista ei juuri moitittavaa löydy. Tyypillisestä Jaguar-rakenteesta poikkeava jousitus toimii kaikissa tilanteissa, näkyvyys on hyvä ja ajovalot riittävät. Kaupungissa ohjaus tuntuu kevyeltä, maantiellä se muuttuu tunnokkaaksi. Erittäin hiljaisesta V6-moottorista löytyy tarpeeksi tehoja, mutta ennen kaikkea sen tasaisuutta sietää kiitellä.

Jaguarin S-malli on varteenotettava vaihtoehto vanhojen tuttujen edustusautojen rinnalla, sen valitseminen vain vaatii ostajalta hitusen rohkeutta erottua joukosta.

JAGUAR S-TYPE 3.0 V6

MAAHANTUOJA: Inchcape Motors Finland Oy, Vetokuja 1, 01610 Vantaa

puh. (09) 50 800

HINTA: 329 000 mk

(Lyhennelmä Mauri Salon artikkelista TM 10/99, s. 140-145)