Jaguarin kaikkien aikojen tehokkain ja nopein neliovinen malli tuntee nimen S-Type R. Kompressori naukuen se ottaa paikkansa urheilusedanien niukasta mutta arvostetusta joukosta.

Jaguar S-Typen voimakuurin ohjelmaan kuuluu mallimerkintään liitetty R-kirjain, 4,2-litraiseksi kasvatettu V8-moottori, johon on istutettu mekaaninen ahdin. Kiihtyvyysarvo nollasta sataan alkaa viitosella, ja huippunopeuskin varmasti lähentelisi kolmeasataa, ellei sitä olisi vapaaehtoisesti rajoitettu. Myös malliston alapäähän on tullut lisää valinnanvaraa, sillä nyt S-Typen saa 2,5-litraisella moottorilla. Suomessa uuden malliston hinnat alkavat 66 300 eurosta.

Sisälle on tehty pieniä mutta tervetulleita muutoksia, jotka kohentavat yleisilmettä ja laatuvaikutelmaa. Teknisiä, kaikkia S-Typejä koskevia muutoksia ovat esimerkiksi muutettu etuakseliston rakenne ja tukivarsien vaihtuminen alumiinisiksi. Myös taka-akselistoa on päivitetty. Ajonvakautusjärjestelmä ja hätäjarrutustehostin ovat nyt vakiovarusteita.

Yksi mielenkiintoinen uutuus on ZF:n kuusivaihteinen automaattivaihteisto, jonka Jaguar ehti ottaa käyttöön seuraavana valmistajana BMW:n 7-sarjan jälkeen. Sähkötoimista käsijarruakaan ei kukaan muu Bemarin ja Jaguarin välissä ehtinyt esitellä.

Teknisten tietojen perusteella saattoi jo esittää valistuneita arvauksia siitä, miltä R:n ajaminen tuntuisi. Todellisuus vastaa melko tarkoin odotuksia, mutta lisäksi auto hämmästyttää sivistyneisyydellään. Mutkaisillakin teillä kiiruhtamisesta on helppo nauttia, ennen kaikkea äärimmäisen loistavan ohjauksen ansiosta. Toisaalta R on aivan loistava pitkien matkojen taittaja.

(Tiivistelmä Velimattti Honkasen artikkelista TM 7/02, s. 4-5)