Jaguar kurottaa yhä laajempiin ostajaluokkiin. Etuvetoinen ja pienellä moottorilla varustettu malli hiponee vanhojen merkkiuskollisten asiakkaiden mielestä jo hyvän maun rajoja.

Aristokraattisen brittimerkin mallistoa kasvattava X-Type pohjautuu muokattuun Ford Mondeon perusrakenteeseen, jonka merkittävimpänä teknisenä erona on neliveto. Kilpailuryhmänä ovat olleet Audi A4:n, BMW 3-sarjan, C-Mersun tai Volvo S60:n kaltaiset premium-luokan tuotteet. Aivan toivotulla riemulla ei X:n kauppa kuitenkaan lähtenyt käyntiin.

X-Typen kevytversiossa vain etupyörät vetävät ja moottorikin on epätavallisen pieni. Uusi 2,1-litrainen on muokattu muissa versioissa käytetystä 2,5 ja 3,0 litran AJ-sarjan V6:sta iskunpituutta lyhentämällä. Samalla teho-, vääntö-, suorituskyky- ja kulutuslukemat ovat pudonneet siten, että uutuus on luonteva jatko mallisarjan alareunaan.

X-Typen suunnittelussa kerrotaan erityisesti tähdennetyn ohjaustuntoa, jonka sanotaan olevan etuvetoisten yleinen heikkous. Siitä huolimatta ei keskialueen tunto ole niin viimeistelty kuin voisi olettaa. Sinänsä mielenkiintoista, kun suoraan Mondeosta lainaamalla olisi saatu aivan huippuluokan ohjaus. Matalammilla renkailla varustetussa Sportissa tunto lähenee toivottua.

Pieniin päin ohjautuva mallistokehitys saanee uutta sykettä Jaguar-myyntiin. Voisi kuvitella, että ainakin monet yritysasiakkaat ryhtyisivät pohtimaan entistä tarkemmin merkin vaihtamista. Vaikka tätä X-Typeä tuskin teknisten ansioidensa perusteella liitetään autohistorian legendoihin, se ei merkin yhteyteen liittyviä mielikuvia vielä romuta. Halvin Jagge maksaa nyt 43 500 euroa, kun edullisimman neliveto-X-Typen hintalapussa lukee 50 100 euroa.

(Tiivistelmä Velimattti Honkasen artikkelista TM 8/02, s. 26)