Jonkin aikaa on jo tiedetty, että Jaguar tuo markkinoille uuden ”pikkuauton” Audi A4:n, BMW 3-sarjan tai Mercedes-Benz C-luokan kiusaksi. Uutuuden mallinimi on X-Type ja sen myynti alkaa ensi kesänä. Auto on nelivetoinen.

Jaguar X-Type kerää katseita muotoilullaan. Yhdellä silmäyksellä näkee, että kyseessä on ”aito” Jaguar. Ominaispiirteiden siirtäminen näinkin onnistuneesti suuremmista malleista pienempään on ollut erinomainen saavutus.

Johdonmukainen linja jatkuu auton sisällä. Kojelaudassa on käytetty koko leveydeltä jalopuuta. Verhoilumateriaali on pääasiassa nahkaa. Omistaja tuntee olonsa arvokkaaksi.

Nelivetoisuudella on omat, lähinnä kaupalliset perusteensa. Jaguar lähtee nyt mukaan sellaiseen kilpailuun, josta sillä on heikosti kokemusta. Se astuu hintaluokkaan, jossa pelisäännöt ovat erilaiset kuin siellä, missä se on perinteisesti liikkunut. Sen täytyy erottautua. Auton kehitystyössä mukana olleet kehuvat estottomasti, että juuri nelivetoisuuden ansiosta uusi Jaguar on erityisen onnistunut auto. Se käyttäytyy täsmällisesti ja on ennen muuta hauska ajaa. Myös meluttomuuden ja mukavuuden suhteen X-Typen kerrotaan edustavan luokkansa huippua.

Konepellin alle voi valita mieleisensä kahdesta hienostuneesta V6-moottorista. Pienemmän iskutilavuus on 2,5 litraa (140 kW) ja suuremman 3,0 litraa (160 kW).

Auto tulee myyntiin kesäkuussa. Hinnasta ei toistaiseksi ole mitään virallista tietoa, mutta jonkinlaisen arvion saa, kun katsoo, mitä nelivetoiset BMW 325 xi ja 330 xi maksavat. Jossain siellä päin liikutaan.

(Tiivistelmä Martti Merilinnan artikkelista TM 19/2000, s. 4-5)