Kesäkuussa 1997 projektipäällikkö Peter Matkin luovutti Fordin pääjohtajalle Jack Nasserille työryhmänsä tuottaman lyhyen tutkimuksen siitä, millainen uusi, entistä pienempi Jaguar voisi olla. Johtokunta piti ajatuksesta, ja nyt koittaa aika arvioida lopputulos.

X-Type on kaikkien aikojen tärkein Jaguar. Sitä yrityksen johtohenkilöt ensiesittelytilaisuuden yhteydessä korostavat toistuvasti ja ovat epäilemättä oikeassa. Vuonna 1998 esitelty S-Type kaksinkertaisti Jaguarin myynnin nopeasti. Nyt X-Typen odotetaan tekevän saman tempun uudelleen. Jaguar aikoo kasvaa kilpailemaan tosissaan tunnettujen saksalaismerkkien kanssa.

Luokka, johon X-Type nyt tähtää, on poikkeuksellisen kilpailtu. Myyntitilastoja hallitsevat nyt esimerkiksi BMW 3-sarja, Audi A4, Mercedes-Benz C, Lexus IS 200, Volvo S60 ja Alfa 156. Markkinaosuuksien nappaaminen tässä joukossa vaatii vähintään yhtä hyvän, mieluiten paremman tuotteen. Sen Jaguar on ilman muuta tajunnut, ja kaikesta näkee, että projektiryhmä on paneutunut työhönsä järjellä, tunteella ja innostuksella.

Pikku-Jaguarista oli toki ollut puhetta jo aiemminkin, mutta toiveet ja resurssit eivät kunnolla kohdanneet, ennen kuin omistajayhtiö Ford ryhtyi kehittämään seuraajaa Mondeolleen. Jaguar ymmärsi, että soveltamalla yhteistä perusrakennetta voitaisiin sopivasti säästää kustannuksia ja silti tehdä Jaguarin imagoa kunniakkaasti kantava auto. X-Type ei kuitenkaan ole mikään uudelleen koritettu Mondeo, vaan täysin oma autonsa. Ainoastaan noin viidennes komponenteista on yhteisiä. Merkittäviä eroja ovat esimerkiksi 44 millimetriä lyhyempi akseliväli sekä voimansiirtoratkaisu. Mondeon osuutta ei kuitenkaan tarvitse vähätellä. Tähän mennessä saatujen testikokemusten perusteella suurin osa autoista saa olla kateellinen sen ominaisuuksille. Jaguarin voi olla hyvillään saatuaan nimenomaan Mondeon rakennusalustakseen.

Harvoin jää uudesta autosta koeajon jälkeen yhtä maukasta mielikuvaa kuin nyt Jaguar X-Typestä. Lähes kaikilta ominaisuuksiltaan se on yksiselitteisesti nautinnollinen. Pahoja, tai ylipäätään juuri mitään moitteen aiheita on vaikea löytää. X-Type herättää omistamisen halua. Peter Matkin ja koko Jaguarin väki toimitusjohtajasta tehtaan lattialle voivat olla ylpeitä, ja varmaankin myös yrityksen perustaja, Sir William Lyons myhäilee tyytyväisenä pilven reunalla. Jaguarin historian suurin askel on vakaa.

(Tiivistelmä Velimatti Honkasen artikkelista TM 10/2001, s. 18-20)