Jaguar Land Rover Special Vehicle Operationsin kehittämä XE SV Project 8 on auto, jollaisia tulee vastaan vain harvoin, ehkä muutaman vuoden välein. Sitä suunniteltaessa totutut rajat venytettiin niin pitkälle kuin mahdollista. Mutta yllättäen tuo ei vielä riittänyt, vaan Jaguar kehittää autoa edelleen ennen kuin sen valmistus aloitetaan.

Pieni historian luento heille, jotka eivät tunne tätä erikoismallia. Jaguarin tavoitteena XE SV Project 8:ssa oli ottaa haltuun neliovisten henkilöautojen Nürburgringin Nordschleifen kierrosennätys. Vuoden 2016 lopulla Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio kiersi radan upeaan aikaan 7:32. Viime marraskuussa Jaguar saavutti tavoitteensa, kun kellot pysähtyivät XE SV Project 8:n ratakierroksen jälkeen aikaan 7 minuuttia 21,23 sekuntia.

Voisi kuvitella, että brittivalmistaja on tyytyväinen tilanteeseen, mutta näin ei ole. Ennen kuin erikoismallin tuotanto käynnistyy kesäkuussa, sen ominaisuuksia hiotaan. Päämääränä on rikkoa oma ennätys. Tähän voidaan tietenkin lisätä: ennen kuin joku muu ehtii sen tekemään.

Mekaanisesti ahdettu viisilitrainen 441 kilowattia kehittävä V8-moottori pidetään ennallaan. Sen sijaan alustaa kehitetään edelleen. Autoon on vaihdettu jäykemmät jouset ja jämäkämmät moottorin kiinnikkeet. Myös pyöränripustuksen osia on vaihdettu parempiin. Viimeinen muutos ovat jarrut, jotka antavat kuljettajalle nyt paremman tuntuman jarrupolkimeen.

Konkreettisten kehitysaskeleiden lisäksi auton elektroniikkaa ja ohjausyksiköitä on hiottu, ja näiden parannusten kerrotaan olevan käytännössä vaikuttavampia. Kokonaisuutena auto on nyt parempi paketti, joka on nopeampi ja paremmin hallittavissa.

Jaguar valmistaa vain kolmesataa XE SV Project 8:aa. Niiden hinnat alkavat 149 995 punnasta (noin 170 000 euroa). Valittavana on kaksi vaihtoehtoa, nelipaikkainen tai rata-ajoon sopivampi Track Pack -versio. Jälkimmäisessä on takaistuimen tilalla metallipaneeli ja turvakaari. Edessä on hiilikuituiset kilpaistuimet nelipistevöin. Muutokset pudottavat painoa kahdellatoista kilolla nelipaikkaiseen verrattuna ja lisäävät korin vääntöjäykkyyttä 27 prosentilla.