Ensimmäisen kerran Develin valmistama hyperurheiluauto nousi otsikoihin vuonna 2013, kun ensimmäiset tiedot sen koemallista putkahtivat julkisuuteen.

Pitkän hiljaisuuden jälkeen auto esiteltiin viime vuonna Dubain autonäyttelyssä lähes tuotantovalmiina.

Yhtiö ilmoitti käyttävänsä autossa neljällä ahtimella varustettua 12,3-litraista V16-moottoria. Se kehittää yli kolmetuhatta kilowattia. Auton huippunopeudeksi luvattiin yli viisisataa kilometriä tunnissa.

Autoa kehittämässä oli Manufattura Automobili Torino (MAT), joka kuitenkin irrottautui projektista. Se on varmasti yksi syy siihen, miksi kehitystyö on seisahtunut. Develin toiminnasta perillä olevan tahon mukaan useampikin ongelma estää Sixteenin pääsyn tuotantoon.

Yksi pahimmista ongelmista on Bugatti Veyronista tuttu. Devel ei ole keksinyt konstia, millä massiivista moottoria saataisiin jäähdytettyä tarpeeksi.

Se on helppo ymmärtää, sillä Steve Morris Engineers on kehittänyt voimanlähteen kiihdytysautoja varten. Niissä moottori on täysin avoimena, joten ilmavirta jäähdyttää sitä tehokkaasti.

Toinen Sixteenin ongelma on ihan yhtä vakava. Devel ei ole onnistunut löytämään autoon muotoja ja ilmavirran ohjausta, joka pitäisi Sixteenin tukevasti tiessä, kun nopeus alkaa lähestyä viittäsataa.

Develistä tietävän tahon mukaan MAT lähti projektista, koska Sixteen käyttäytyi nopeuden noustessa kuin lentokoneen siipi. Toisin sanoen auto pyrki lähtemään lentoon.

Kerroimme aiemmin tänä vuonna, että Develin ideana oli myydä Sixteeniä kolmella viritysasteella. Kesyimmässä olisi ollut kahdella ahtimella varustettu 1,36 megawattia kehittävä V8. Auton olisi voinut lunastaa omakseen 1,4 miljoonalla eurolla.

Tehokkaammassa versiossa samasta moottorista olisi puristettu 2,2 megawattia. Huipulla olisi ollut vain ratakäyttöön tarkoitettu V16-moottorinen Sixteen, jossa siis olisi ollut tehoa yli kolme megawattia.

Vaikuttaa vahvasti siltä, että Devel Sixteen kasvattaa toteutumattomien yltiöpäisten projektien pitkää listaa.