Niin sanottu Big Format Gaming Display ei sinänsä ole mikään mullistava keksintö.

Kyse on loppujen lopuksi vain ”pelitelevision” uudesta teknisestä määritelmästä, jossa pyritään yhdistämään 4k-erottelu, hdr-laajasävykuva ja dynaamisesti vaihteleva kuvanopeus esimerkiksi 65 tuuman kuvakokoon.

Vai onko kyseessä sittenkin vain ylettömän suureksi paisunut tietokoneen pelinäyttö? Siitä ei nyt julkistettujen ensitietojen perusteella voi olla täysin varma.

Näyttöpaneelin suorituskyvylle on kuitenkin kaavailtu tiettyjä teknisiä minimivaatimuksia (mm. dci-p3, 120 hertsiä), jotta kuvanlaatu olisi parempi kuin tavallisissa 4k-televisioissa.

Lähinnä pc-näytönohjaimistaan tutuksi tullut kiinalaisvalmistaja nVidia uskookin, että jättimäisille ja dynaamista kuvanopeutta hyödyntäville uutuuslaitteille on jatkossa aitoa kysyntää. Ennakkotietojen mukaan isot valmistajat kuten Acer ja Asus ovat jo kiinnostuneita konseptista, mutta ensimmäisiä virallisia tuotantokappaleita saadaan odotella ainakin loppuvuoteen asti.

”Pelikonsoleista tällä hetkellä vain Xbox One X osaa näyttää kuvaa tilanteen mukaan vaihtelevalla nopeudella.”

Ja kun ne lopulta saadaan ulos, hinta tuntuu tähtitieteelliseltä ja saatavuus lienee heikko.

Asiaa monimutkaistaa se, että nVidia haluaa edistää oman G-Sync-tekniikkansa yleistymistä, vaikka esimerkiksi uusimmassa hdmi 2.1 -standardissa hyödynnetään kilpailevaa ja avointa FreeSync–menetelmää. Niinpä laitevalmistajat joutuvat valitsemaan formaattisodassa puolensa tai tuottamaan teknisesti samasta pelitelevisiosta kaksi laiteversiota ja hinnoittelemaan ne eri tavalla.

Toki ajan myötä ihan kaikki pelitelevisiot – kaikkein halvimmat perusmallit mukaan lukien – hyödyntävät jonkinlaista dynaamista kuvanopeutta, olipa tekniikka sitten mikä hyvänsä.

Muilta osin nVidian BFGD-konsepti vaikuttaa joka tapauksessa olevan osa luontevaa kehityskulkua, joka tuo olohuoneen viihde-elektroniikkaa ja tietotekniikkaa lähemmäksi toisiaan.