Jawa on tehnyt moottoripyöriä pitkään. Ensimmäinen Jawa näki päivänvalon vuonna 1929. Se varustettiin lisenssillä valmistetun saksalaisen Wandererin 500-kuutioisella nelitahtisella moottorilla. Jawa on saanut nimensä tästä yhteistyöstä, alkukirjaimet otettiin nimistä Janecek – Wanderer.

Nyt koeajetun Jawa Chopperin moottori perustuu edelleen samaan vanhaan hyväksi havaittuun konseptiin: 350-kuutioiseen kaksitahtiseen moottoriin. Ainoa nykyajalle periksi annettu asia on tuorevoitelujärjestelmä. Saman perusmoottorin ympärille on tehty perusmalli Style, kokokatettu Sport ja katuenduromalli Tramp. Hinta-laatusuhde Jawassa on kohdallaan: 4 400 euroa uudesta moottoripyörästä ei ole paljon.

Chopperin vaihdepolkimessa käytetään mielenkiintoista ratkaisua. Vipu toimii normaalisti vaihteiden vaihdossa normaalikaaviolla. Moottoria käynnistettäessä vaihdepoljinta vedetään ulospäin, poljin käännetään ylös ja näin se muuttuu käynnistyspolkimeksi.

Jawa Chopperin ajo-ominaisuudet ovat tasapainossa suorituskyvyn kanssa. Kapeat renkaat yhdistettynä alhaiseen painoon antavat hyvät ajo-ominaisuudet varsinkin soratielle. Jawa oli nautittavimmillaan juuri suomalaisella soratiellä. Pienen painon ja alhaisen painopisteen vuoksi Jawa oli asfalttimutkatiellä jopa liiankin herkkä kääntymään. Chopperin ajettavuudessa kiinnittyi huomio myös pitkittäisurien aiheuttamaan suuntavakavuuden heikkenemiseen: ne kuljettelevat pyörää puolelta toiselle.

Ajoltaan leppoisa kaksitahtinen vastaa vanhaa dieselmersua. Pyörä kiihtyy verkkaisesti, pitää suhteellisen pahaa ääntä, mutta vauhtiin päästyään pitää sitä yllä tunnista toiseen. Polttoainekustannukset eivät päätä huimaa, alimmillaan Jawa kulutti menovettä 5,0 l/ 100 km. Tuorevoitelun öljysäiliö riittää yli 1 000 km:n trippiin, joten sitäkään ei tarvitse usein täyttää.

Kaksitahtisen yksinkertainen konstruktio mahdollistaa jopa isotkin remontit pyörän omilla työkaluilla. Pyörän ensimmäinen huolto on ainoa iso huolto. Kaikille pyörän ostajille annetaan tarvittaessa koulutus maahantuojan toimesta. Huollon helppoudesta kertoo myös sen hinta, noin 50 euroa, joka pitää sisällään vaihteistoöljyt ja tarvikkeet.

(Tiivistelmä Tero Kiiran artikkelista TM 4/03, s. 68-69)