Jeepin mallit ovat perinteisesti pitkäikäisiä. Edellistä Cherokeeta valmistettiin 17 vuotta, viime vuodet asiakkaiden toivomuksesta. Aika näyttää, miten pitkäikäinen uudesta Cherokeesta tulee. Ainakin siinä tuntuu olevan aineksia tulla suosituksi.

Cherokeen muodoista löytyy tyypillisiä jeeppimäisyyksiä. Esimerkiksi seitsemän kapean pystyaukon eturitilä ja pyöreät ajovalot. Tätä Cherokeeta enteili konseptimalli Dakar, joka esiteltiin vuonna 1997. Jotkut sanoivat sen muistuttaneen neliovista Wrangleria, eikä sukunäköisyyttä ole ilmeisesti haluttukaan häivyttää. Nimistä sen verran, että kotimarkkinoillaan uusi Cherokee kantaa nimeä Liberty, mutta ainakin Euroopassa käytetään vanhaa mallinimeä.

Nykyisten niin sanottujen herrasmaastureiden käyttäjät eivät autoaan juuri maastoon vie. Eivät ainakaan vaativille ja vakavasti otettaville jotoksille. Maastureita ostetaan muista syistä eli maastokelpoisuus jää ikään kuin lisäarvoksi. Kaikki johtaa kuitenkin siihen, että maasturin on oltava hyvä myös moottoritiellä, maantiellä ja kaupungissa. Eikä vain hyvä ajettava, vaan myös mukava. Uusi Cherokee vastaa näihin vaatimuksiin. Sen edeltäjän ohjaukseen liittynyt keskialueen tahmeus on poissa. Ohjaus on täsmällinen, tunnokas sekä sopivan kevyt. Kiitos sille, että Cherokeen ohjausvaihde on nyt hammastanko. Kori vaikuttaa jämäkältä. Cherokeessa ei ole erillistä runkoa, vaan kori on itsekantava ja lisäksi se on 40 vuoteen ensimmäinen Jeep, jossa on erillisjousitus edessä.

Moottorivaihtoehtoja on kolme, kaksi ottomoottoria ja yksi diesel. Vaihteistot ovat moottorikohtaisia, eli V6-moottorin seurana on nelivaihteinen automaatti ja muiden yhteydessä viisivaihteiset käsivalintaiset. Myös nelivedon järjestelyt noudattelevat samaa jakoa. Cherokee on normaalisti takapyörävetoinen. Automaattivaihteiston ja samalla siis V6-moottorin yhteydessä järjestelmään kuuluu jakovaihteisto ja keskitasauspyörästö. Kuljettajan valittavissa on kolme nelivetomahdollisuutta: kiinteä, automaattinen tai kiinteä maastovälityksin. Muiden moottoreiden yhteydessä neliveto on järjestetty yksinkertaisemmin eli jakovaihteiston kautta valitaan joko normaali- tai maastovälityksinen kiinteä neliveto.

(Tiivistelmä Hannu Lindellin artikkelista TM 17/01, s. 112-113)