Pienessä kauneusleikkauksessa käynyt vuosimallin 2019 Jeep Cherokee on jo myynnissä Pohjois-Amerikassa ja pian myös Euroopassa. Meillä myytävä auto on monelta osin erilainen kuin muualla maailmassa tarjolla oleva, ja suurimmat erot ovat moottoreissa.

Jeepin kotimaassa Yhdysvalloissa sitä myydään vain bensiinimoottorisena. Euroopassa saataville tulee kaksi uutta versiota nelisylinterisestä 2,2-litraisesta MultiJet II -turbodieselistä. Aiempi kaksilitrainen (103 kW) korvataan 110 kilowatin tehoisella, jonka suurin vääntömomentti on 350 Nm. Vaihteistona on kuusivaihteinen käsivalintainen ja vakiona etuvetoisen auton saa lisähintaan nelivetoisena.

Tehokkaammassa turbodieselissä tehoa on 145 kilowattia ja suurin vääntömomentti on 450 Nm, jotka välitetään 9-vaihteisen automaatin kautta etupyörille. Toisena vaihtoehtona on neliveto, johon saa myös alennusvaihteiston.

Vuoden 2019 alkupuolella eurooppalaiset voivat tilata Cherokeensa myös kaksilitraisella kahdensadan kilowatin tehoisella bensiiniturbolla varustettuna. Tuo moottori esiteltiin ensi kerran uuden Wranglerin keulalla. Moottorin kanssa tulee aina 9-vaihteinen automaatti ja neliveto. Dieselmoottorien tapaan myös tässä voimanlähteessä on sammutusautomaatti.

Kuten Pohjois-Amerikassa, myös Euroopassa uudistuneessa Cherokeessa on kolme nelivetojärjestelmää. Yksinkertaisin on Jeep Active Drive I, joka on ns. automaattinen neliveto. Jeep Active II tuo mukanaan kytkettävän alennusvaihteen ja alamäkihidastimen sekä aktiivisen tasapyörästön lukon.

Viime mainittu on saatavana ainoastaan Trailhawkiin. Siinä on lisäksi lukittava takatasauspyörästö. Kaikissa nelivetoisissa Cherokeeissa on Selec-Terrain -ajotilan valinta, jossa on neljä vaihtoehtoa (Auto, Snow, Sport ja Sand/Mud). Trailhawkista löytyy vielä viides ajotila, Rock.

Tekniikan ohella parannuksia on tehty auton ulkonäköön, joka on nyt perinteisempi ja vakiona on LED-ajovalot. Ohjaamossa keskikonsolia on uudistettu ja siinä on enemmän tilaa älypuhelimille ja muille pikkuesineille. Tietoviihdejärjestelmä on päivitetty neljänteen sukupolveen. Perän rakenteellisilla muutoksilla tavaratilaa on kasvatettu 70 litralla.

Viimeinen merkittävä parannus on vakiovarustelun täydennyt uusilla turvavarusteilla, kuten peruutuskameralla, aktiivisella törmäyksenestojärjestelmällä ja kaista-avustimella. Jeep Cherokeen kohennettuja malleja alkaa virrata Eurooppaan syyskuussa, ensin Longitude-, Limited- ja Overland-varustein. Ensimmäiset Sport- ja Trailhawk-varusteiset Cherokeet seuraavat vuoden 2019 alussa. Pohjoismaiden varustuksella olevat Cherokeet saadaan Suomeen aikaisintaan keväällä 2019.