Jeep kuuluu osana Fiat Chrysler Automobilesiin, joka on pyytänyt Yhdysvaltojen kansainvälistä kauppakomissiota määräämään intialaisen Mahindralle kiellon myydä, markkinoida, mainostaa ja tehdä mitään muutakaan Roxor-mallillaan. Jeepin mielestä Roxor on aivan heidän alkuperäisen Willys Jeepinsä näköinen ja se rikkoo täten heidän IP-oikeuksiaan (intellectual property).

Kiistan keskellä on Mahindran valmistama Roxor, joka todellakin näyttää hyvin samanlaiselta kuin Jeepit 70 vuotta sitten. Siihen on ihan pätevä syy, jonka kerromme kohta. Roxorissa on 2,5-litrainen nelisylinterinen diesel, joka kehittää 46 kilowattia ja 195 Nm. Sen huippunopeus on rajoitettu 72 kilometriin tunnissa. Mikä tärkeintä, Roxor ei täytä Yhdysvaltojen liikenteeseen rekisteröitävien autojen vaatimuksia päästöjen ja turvallisuuden osalta.

Toisin sanoen Roxor on suljetuille alueille tarkoitettu leikkikalu. Kallis sellainen, mutta varmasti hauska ja ajokille voi keksiä varmasti hyötykäyttöäkin. Jotenkin on vaikea uskoa, että uutta Jeep Wrangleria harkitsevat ostajat voisivat jollain tavalla sotkea sen Roxoriin. Maalaisjärjellä voisi ajatella, että Jeep ottaisi Mahindran valmisteen siipiensä suojaan ja saisi siitä lisämyyntiä.

Jokin seikka on saanut FCA:n hermostumaan, sillä he eivät ole antaneet omien sanojensa mukaan Mahindralle mitään lisenssiä Jeepin olemukseen missään maassa, mukaan lukien Yhdysvallat. FCA kuitenkin myöntää, että sitä edeltäneet Jeepin omistajat ovat olleet tekemisissä Mahindra Indian kanssa ja antaneet tälle oikeuden valmistaa ja myydä Jeepin osia ja tuotteita Intiassa 1940-luvulla.

FCA:n mukaan Mahindralle ei ole kuitenkaan annettu mitään oikeutta auton muotoiluun jne. sen enempää kuin Jeepin valmistamiseen, myymiseen tai mainostamiseen.

Mahindra näkee Jalopnikin mukaan asian aivan toisin.

Yhteistyö intialaisyhtiön ja Jeepin välillä alkoi 1940-luvulla, kun he tekivät sopimuksen Willysin kanssa. Viimeisin sopimus on vuodelta 2009 silloisen Chrysler Group LLC:n kanssa. Mahindran mukaan heidän toimintansa, tuotteensa ja jakelunsa Roxor mukaan lukien kunnioittaa FCA:n kanssa tehtyä sopimusta (jota siis FCA:n mukaan ei ole olemassa).

Tilanne vaikuttaa maallikon silmin hämmentävältä. Odotettavissa on pitkä taistelu lakituvassa, josta hyötyvät eniten asianajajat.