Kiinteistövälittäjä Jethro Rostedtin elokuussa laituriin uponnut XO Cruiser on synnyttänyt epäilyn venemallin turvallisuudesta. Löylyä löi lisää veneen Rostedtille myynyt Hjallis Harkimo, joka Ilta-Sanomien haastattelussa kertoi, että ”vastaavanlaisia veneitä on painunut pohjaan muuallakin”.

Eli käytännössä XO Cruiserin rakenteissa siis voi olla jotain, joka altistaa ne uppoamiselle. Siksi asian tutkimisella ja mahdollisten ongelmien korjaamisella on kiire. XO-veneitä on kaikkiaan myyty jo yli 600 kappaletta.

Kippari ei onnistunut tavoittamaan XO Boatsin toimitusjohtaja Dan Collianderia kommentoimaan venemallin uppoamisia. XO Boats vastasi kuitenkin sähköpostilla Kipparin kysymyksiin. Yrityksen mukaan Jethro Rostedtin vene ei ole ainoa uponnut XO.

”Tiedämme muutamasta muusta tapauksesta”, yritys toteaa.

Millaisia tuloksia niiden uppoamissyyn tutkimuksista on saatu?

”Tiedämme varmuudella, että kahdessa tapauksessa veneet eivät ole olleet oikeanlaisessa talvisäilytyksessä. Muutaman tapauksen osalta syytä edelleen selvitetään. Kaikissa tapauksissa on vältytty henkilövahingoilta, mikä on luonnollisesti kaikkein tärkeintä.”

Jos tapauksia on ollut useita, oletteko varoittaneet XO Cruiser -veneiden muita omistajia?

”Selvitystyöt ovat käynnissä ja kun saamme niistä tuloksia, olemme viisaampia sen osalta, miten meidän on informoitava veneiden omistajia. On luonnollisesti selvää, että olemme omistajiin yhteydessä.”

Suurilla ja painavilla perämoottoreilla varustetun XO Cruiserin perän rakenne on hyvin matala. Erillistä moottorikaivoa ei käytännössä ole ja turkki jatkuu samalla, matalalla tasolla ohjaamosta perään.

XO on suomalainen ja Suomessa suunniteltu vene, joka valmistetaan Puolassa. Mallistossa on nykyisin kymmenen venettä. Osa on perämoottoriveneitä, osa sisäperämoottorilla kulkevia. XO Boats on perustettu vuonna 2009.

Yksi perämoottoreilla varustettu XO C -vene herätti huomiota viime vuonna America´s Cupissa. Pääsy huoltoveneeksi suureen purjehdustapahtumaan oli iso voitto XO:lle, mutta lähes uponneena rantaan palannut XO latisti mainosarvoa.

”Kyseessä oli vene, jonka huoltoluukkua ei oltu ruuvattu oikein kiinni käyttäjän toimesta. Tämä aiheutti tilanteen, jossa veneeseen pääsi vettä”, kommentoi XO tapausta.

Kyseisen XO-mallin huhtikuun Kippariin koeajanut Karel Kakko kommentoi uutista toteamalla, että ei voida puhua huolimattomuudesta, kun kyse on silkasta tietämättömyydestä. Monimutkaisia rakenteita sisältäviin veneisiin tulisikin sisällyttää perusteellinen käyttäjäopastus. Kakon kommentin voit lukea kokonaisuudessaan täältä.

Alla video America’s Cupista, kun osittain veden alle painunut XO C -vene saapuu satamaan.

Tämä artikkeli on ilmestynyt aikaisemmin Outdoor TM -lehtiperheeseen kuuluvassa Kippari-lehdessä.