Tavallisen autoilijan näkökulmasta uusi nelivetoinen BMW M5, jossa on 441 kilowattia kehittävä 4,4-litrainen tuplaturbo-V8, vaikuttaa numeroarvojen perusteella aivan riittävältä. Mutta aina on ostajia, jotka haluavat vielä enemmän. Heitä varten BMW on esitellyt uuden M5 Competitionin, jonka moottori kehittää 460 kilowattia eli vielä 19 kilowattia enemmän.

Suurin vääntömomentti on säilynyt ennallaan, sillä sitä on 750 Nm. Mutta käyttöalue on laajentunut. Oikeastaan suurin vääntömomentti on tarjolla lähes koko ajan normaalissa ajossa käyntinopeusalueella 1 800-5  800 r/min. M5:n suorituskyvyssä ei ollut ennenkään valittamista, mutta piristettynä se kiihtyy nollasta sataan 3,3 ja kahteensataan 10,8 sekunnissa. Tavalliseen M5:een verrattuna kiihdytysajoista on leikattu sekunnin kymmenys ja kolme kymmenystä.

Alustaan on tehty pieniä muutoksia, kuten se. että koria on laskettu 7 mm alemmaksi. Jouset ovat kymmenen prosenttia jäykemmät ja takana kallistuksenvaimennin on paksumpi. Myös iskunvaimentimia on kehitetty, ja BMW:n mukaan Sport Plus -ajotilassa niiden toiminta on kuin suoraan kilpa-autoista.

Competition keskittyy suorituskykyyn ja ajettavuuteen, joten ulkonaiset tai sisustukseen tehdyt muutokset ovat vähäisiä. Kiiltävän mustaa väriä käytetään enemmän etusäleiköissä, peilien koteloissa ja takapuskurissa. Erosta tavalliseen M5:een kerrotaan Competition-merkein ja autossa on uudet, kevyet 20-tuumaiset taotut vanteet. Uusi pakoputkisto antaa erittäin urheilullisen soinnin.

BMW M5 Competitionin valmistus alkaa heinäkuussa, minkä jälkeen niitä aletaan toimittaa asiakkaille. Suomen hintaa ei ole vielä ilmoitettu.