Ford esitteli 20 vuotta sitten vuosimallin 1993 SVT Mustang Cobran ja yhtiö juhlisti syntymäpäivää esittelemällä uuden upean Mustangin.

Fordilla oli aikanaan Yhdysvalloissa eri mallisarjoissaan SVT-versioita, joissa lyhenteen kirjaimet tulivat sanoista Special Vehicle Team eli erikoisajoneuvoryhmä. Parikymmentä vuotta sitten SVT Mustang Cobran 5,0-litrainen V8-moottori kehitti 173 kW.

Nyt Detroitissa esitelty Shelby GT500 Coupé on saanut rinnalleen odotetun avoversion. Sen konehuoneessa on umpimallin tapaan mekaanisesti ahdettu 5,8-litrainen V8-moottori, joka kehittää lähes kolme kertaa enemmän tehoa eli 478 kW ja 816 Nm vääntömomentin.

Vakiomalleista Shelby GT500:n erottavat mm. hiilikuituiset vetoakselit sekä vahvistetut kytkin, vaihteisto ja perä. Edelleen toimiva SVT on asentanut autoon kehittämänsä Bilsteinin valmistamat elektronisesti säädettävät iskunvaimentimet ja hidastamista varten autossa on edessä Brembon kuusimäntäiset ja takana saman valmistajan nelimäntäiset jarrusatulat.

Saatavana on vielä rata-ajoon tarkoitettu paketti (Track Pack). Siihen kuuluvat muun muassa erillinen öljynlauhdutin ja tasauspyörästön ja vaihteiston ylimääräiset jäähdyttimet. Avomalli ei kuitenkaan saavuta Coupén tapaan 320 km/h huippunopeutta, vaan Fordin insinöörit ovat pistäneet rajoittimen 250 km/h kohdalle.