Kilpa-ajotaustainen autotoimittaja Robert Koistinen kertoo Oho!-kolumnissaan kömmähdyksistään, joita ei ole aikaisemmin julkaistu. 
***

Olin pari vuotta sitten koeajamassa Lexus RC F urheiluautoa Espanjan Ascarin radalla. Sää oli mukavan lämmin, eikä taivaalla ollut pilven hattaraakaan.

Varsinaisen ratatestin oheisohjelmana oli driftausta, eli älyttömässä sivuluisussa ajamista. Asiaa oli opastamassa norjalainen Fredric Aasbø, joka oli juuri voittanut lajin maailmanmestaruuden.

Kaveri vaikutti rennolta ja mukavalta, kuten norjalaiset yleensäkin. Hän pyysi minut ensiksi kyytinsä, jossa ajamiseen liittyvät yksityiskohdat oli mahdollista havainnollistaa kumikäryn säestyksellä.

Ajoimme pääradan viereisellä lämmittelyradalla, joka oli mallia Mikki Hiiri, eli hidas. Heti alkuun kävi selväksi, ettei oikeilla rata-ajolinjoilla ollut mitään tekemistä tämän lajin kanssa, pikemminkin päinvastoin. Mutkaa lähestyttiin sisäreunassa, tehtiin nopea vastaheitto, mutta poistuttiin toki ulkoreunassa, tai mihin nyt sattui osumaan.

Kävi myös nopeasti selväksi, että Fredric hallitsi lajin melko hyvin. Meillä oli driftingautona aivan vakiovarusteinen Lexus RC F, mutta takarenkaat olivat poikkeuksellisen kovat, ja niissä oli paljon ilmaa.

Tämän jälkeen siirryimme isolle asfalttikentälle, jossa pääsin itse ratin taakse. Fredric ei ollut perillä omista ajotaustoistani, mutta kehotti vain rohkeasti painamaan kaasua. Ja näin tehtiin.

Asfalttikenttä oli niin iso, että luistoja pystyi ajamaan peräti kolmosvaihteella. Tämä tarkoitti siis myös sitä, että kyyti oli melko kovaa. Luistossa ajaminen tuntui todella helpolta, aivan kuin ajaisi jäärataa.

Fredric oli ilmeisen tyytyväinen ajooni. Hän sanoi jopa nauttivansa, sillä hän oli enimmäkseen joutunut pelkäämään eritasoisten yrittäjien kyydissä jo kolmatta päivää kestävässä tapahtumassa. Hän heitti erilaisia haasteita vastakääntöihin ja suunnan muutoksiin, ja ne menivät yllättävän hyvin.

Jossain vaiheessa savua oli niin paljon ilmassa, että kehotin meitä lopettamaan. Olin myös sitä mieltä, että renkaat eivät voi kestää tätä. Fredrik vain nauroi ja sanoi: ”No problem, just let it burn”.

Ja taas mentiin.

Muutaman lisäkierroksen jälkeen kuitenkin lopetettiin, ja ajoimme varikolle. Matkalla takapäästä alkoi kuulua pientä laahausääntä, joten hidastimme. Fredric oli vilpittömästi yllättynyt siitä, etteivät renkaat sittenkään kestäneet. Toinen takarengas oli niin rikki, että teräskudokset sojottivat kaikkiin suuntiin.

Fredrik kävi nopeasti vaihtamassa uudet takakumit, ja drifting-ohjelma pääsi jatkumaan. Itse siirryin takaisin rata-ajoon, joka on huomattavasti rengasystävällisempää puuhaa.


Lue aiemmat Oho!-kolumnit:

Meille alkoi tulla kiire lentokentälle – ja sitten huomasimme ajavamme väärään suuntaan Juutinrauman siltaa

Ajoin komeasti testiradalta ulos metsään – seuraavaksi kolarointiin liittyi kuvauskopteri

Lukitsin itseni vessaan, mutta keksin pomminvarman keinon päästä sieltä ulos

Olin myöhästyä lentokoneesta, koska sinne oli vaikea saada vietyä stilettiä

Autotestin jälkeen vuorossa oli 2 tunnin lepohetki hotellissa – mutta se muuttuikin tulipalon sammutukseksi

Jäimme talvitestissä kiinni television varastamisesta – eräänä iltana vastaanotosta tuli puhelu

Kaikki meni pieleen – Palautimme testiauton maahantuojalle osittain muovipussissa

Näinkin voi käydä: Jäähdyttelykierroksella testiauton ohjaamossa syntyi nyrkkitappelu

Talvitestissä avautui mahdollisuus käydä hiihtämässä, mutta tämän enemmän pieleen voitelu ei olisi voinut mennä

Insinöörit vertasivat kierrosaikojani oikeaan kilpakuskiin, ja paperit olivat pudota lattialle

Edessä oli niin vaatimattoman näköinen hyppyri, että siitä teki mieli hypätä – huono idea

Autotestin kaikki muistiinpanot olivat iPadin muistissa – ja sitten se mystisesti katosi

Nostin Suzukin kahdelle renkaalle unkarilaisella testiradalla – ”Onko siitä pakko kirjoittaa?”

Suzuki Ignis kaatui väistökokeessa, mutta tehtaan omalla testiradalla meitä odotti jotain vielä oudompaa

Käänsin väistökokeessa kiikkerältä tuntuvan Suzuki Ignisin rattia – seuraavaksi menimme katon kautta ympäri

Corvetten jarruun tuli mystinen vika – mekaanikolla oli vaikeuksia pidätellä nauruaan

Pimeydessä meitä odotti renkaita, betonia ja akselinpaloja – Luojan kiitos ettei ajettu täysiä!

Lainasimme salaa työkaverin sanelukonetta testiajoon, ja seuraukset olivat kohtalokkaat

Kaksi TM:n toimittajaa lähti päiväksi testaamaan autoja – saimme aikaiseksi vain valokuvan toimittajan pakaroista

Rengassavua ja järkyttyneitä ilmeitä – ”Sladi” meni vähän pitkäksi

Fiat Abarthilla törmääminen turvakaiteeseen tuli toimitukselle yllättävän kalliiksi

Vaarallinen nokkakolari oli rengastestissä enemmän kuin lähellä

Tein rallikilpailussa täydessä vauhdissa rajun käännöksen – ja sitten näin yleisön ilmeet

Eksyin Puolassa Kris Meeken ralliautolla – ja pian vasemmalla näkyi iso linna

Ajattelin yllättää Hondan insinöörit 360 asteen käännöksellä, mutta en ottanut huomioon yhtä asiaa

Ajoin Mika Salon autolla seinään