Kaasukäyttöisten henkilöautojen rekisteröinnit ovat lisääntyneet Suomessa tänä vuonna hurjasti. Yhtenä syynä myynnin kasvuun on tarjonnan lisääntyminen, kun joukkoon on tullut muun muassa mallikohtaisen rekisteröintitilaston ykköspaikalla oleva Škoda Octavia.

Mallivuodelle 2019 Octavia G-Tec saa 1,5-litraisen moottorin, jonka teho kasvaa viidellätoista kilowatilla 96 kilowattiin. Yhtenä syynä tehon kasvuun on imuventtiilien muuttuva ajoitus.

Yksi kaasuautojen ongelma on ollut, että kaasulla ei ole voinut ajaa kovin pitkää matkaa. Tämäkin ongelma taklataan uudessa Octaviassa, sillä siinä on kolme kaasutankkia, joihin mahtuu 17,7 kiloa maakaasua. Tuon määrän pitäisi riittää lähes viidensadan kilometrin ajoon.

Taka-akselin etupuolelle sijoitettu tankki on tehty teräksestä, kun taas kaksi muuta tavaratilan alla olevaa ovat komposiittimateriaalia. Lisäksi autossa on 11,8 litran kokoinen bensiinisäiliö, jolla pääsee hakemaan lisää kaasua sen loppuessa.

Škoda Octavia G-Tec tulee myyntiin vain Combina eli farmarina. Varustasoksi voi valita Activen, Ambitionin ja Stylen, ja kaikkien kanssa on vakiona 7-vaihteinen DSG-kaksoiskytkinvaihteisto. Auton voi yhdistää omaan älypuhelimeen niin, että esimerkiksi kaasun ja bensiinin määrää voi tarkastella mistä tahansa käsin.