Kauan sitten, kun autonvalmistajilla meni vielä hyvin eikä rahasta ollut pulaa, Fordilla oli kolmekymmentä (30) erilaista perusrakennetta. Pääjohtaja Alan Mulallyn aikakaudella määrä pudotettiin yhdeksään, jotka ovat nykyisin käytössä. Mulallyn One Ford -suunnitelman avulla yhtiö pelastettiin konkurssilta.

Seuraavassa vaiheessa jatketaan eteenpäin ja perusrakenteiden määrä vähennetään viiteen. Muutoksella saavutetaan seuraavien viiden vuoden aikana yli kahdenkymmenen miljardin euron säästö.

Fordin tuotannonsuunnittelusta ja ostoista globaalisti vastaava Hau Thai-Tang paljasti yhtiön suunnitelman J.P. Morganin Auto Conferencessa ja hän korosti, ettei One Ford -strategiassa ollut mitään väärää, vaan nyt jatketaan siitä eteenpäin.

Thai-Tangin mukaan viiteen perusrakenteeseen siirtyminen tehostaa Fordin hankintoja, kun jopa 70 prosenttia auton arvosta perustuu moduulirakenteeseen. Samalla säästetään miljardeja kehitys- ja tuotesuunnittelukustannuksissa. Lisäksi auton tie ensimmäisistä piirroksista myymälään nopeutuu viidenneksellä.

Fordin viisi perusrakennetta tulevat olemaan: Taka/nelivetoinen erillisrunkoinen, etu/nelivetoinen itsekantava, pakettiautojen itsekantava, taka/nelivetoinen itsekantava ja sähköautojen rakenne.