Moottoripyörien käyttötestit löytyvät täältä.


TEKNIIKAN MAAILMAN KÄYTTÖTESTIT >>

Lue myös: Kaikki Tekniikan Maailmassa julkaistut moottoripyörien käyttötestit >>


Tekniikan Maailman käyttötestien historia ulottuu yli 40 vuoden taakse, kun testiin hankittiin Skoda 110 L ja Wartburg 353 W (osa 1 ja osa 2).

Tuolloin käytetty Kestotesti-nimitys oli oikeutettu, sillä 50 000 kilometrin matkalla näihin itäautoihin ehti tulla monenlaisia vikoja. Ei sen puoleen, tuohon aikaan monien länsiautojenkin luotettavuus oli vähän sitä sun tätä.

Jo vuonna 1978 nimeksi vaihdettiin Käyttötesti, kun testitaipaleensa aloitti kaksi Volkswagen Golfia, toinen bensiinimoottorilla ja toinen tuolloin pienissä autoissa tuiki harvinaisella dieselmoottorilla.

Käyttötestin perusajatus on alkuajoista lähtien säilynyt samana. Painotus on toki muuttunut enemmän kestävyyden selvittämisestä ominaisuuksien ja käytettävyyden tutkimiseen.

Vuonna 1998 sadannen käyttötestiauton (Ford Ka) jälkeen tehtiin päätös, että matkaa jatketaan 50 000:sta 60 000 kilometriin. Pääperusteena oli autojen huoltovälien pidentyminen niin, että monissa autoissa vasta 60 000 kilometrin kohdalle osui ensimmäinen varsinainen ”iso” huolto.

Autojen käyttötestejä on julkaistu tähän mennessä 173.


Kaikkiaan 38 automerkkiä on ehtinyt osallistua käyttötestiin, jos Datsun ja Nissan lasketaan omiksi merkeikseen. Osa merkeistä kuten Daewoo, Rover ja Saab ovat jo historiaa.

Automerkit Lukumäärä
Alfa-Romeo 3
Audi 4
BMW 2
Chevrolet 1
Chrysler 2
Citroën 7
Dacia 1
Daewoo 1
Daihatsu 1
Datsun 2
Dodge 1
Fiat 9
Ford 12
FSO 1
Honda 5
Hyundai 3
Kia 2
Lada 1
Mazda 7
Mercedes-Benz 3
Mitsubishi 6
Moskwich 1
Nissan 10
Opel 12
Peugeot 10
Renault 7
Rover 1
Saab 5
Seat 3
Škoda 8
Smart 1
Subaru 1
Suzuki 2
Talbot 2
Toyota 16
Volkswagen 10
Volvo 9
Wartburg 1
Yhteensä 173

Miksi?

Runsaan vuoden ja kaikki vuodenajat käsittävän käyttötestin tärkein tehtävä on kerätä tietoa ja kokemuksia autosta ympärivuotisessa käytössä. Uusille malleille tehtävissä viikon tai kahden mittaisissa koeajoissa tai edes vertailutesteissä eivät paljastu kaikki auton ominaisuudet, omituisuudet ja todelliset käyttökulut.

Testin aikana auto käy huollossa vähintään kaksi kertaa, joten saamme kokemuksia myös huolto-organisaation toimivuudesta.

Vaikka viat ovat nykyautoissa verraten harvinaisia, harvoin olemme päässeet koko 60 000 kilometrin matkaa ilman, että jonkin vian vuoksi pitäisi käydä ylimääräisen kerran korjaamolla. On mukaan toki mahtunut isompiakin vikoja. Monissa viime vuosien testeissä on ollut vaihteistoon ja turboahtimeen liittyviä ongelmia.

Testin päätteeksi moottori perinteisesti puretaan. Luonnollisesti pidämme silmät ja mittalaitteet herkkinä mahdollisten vikojen ja poikkeavuuksien varalta. Ensisijainen motiivi on kuitenkin nähdä modernin moottorin sisälle, sillä nykyaikainen moottoritekniikka on kaikkein mielenkiintoisinta omin käsin kosketeltuna.

Mitä?

Käyttötestiin valitsemme ensisijaisesti mahdollisimman laajaa lukijakuntaa kiinnostavia uusia automalleja. Niinpä myydyimpien automallien uudet sukupolvet pääsevät hyvin todennäköisesti testiin, mikä näkyy myös oheisen taulukon merkkitilastossa. Toyotat, Opelit ja Nissanit ovat hyvin edustettuina.

Toisaalta auton ei tarvitse olla myyntitilastojen kärjessä, jos se sisältää uutta ja mielenkiintoista tekniikkaa tai on saapunut markkinoille uutena merkkinä.

Miten?

Alun perin käyttötestin mitaksi päätettiin vuosi, mutta kun matkaa kasvatettiin 60 000 kilometriin, aikaa jatkettiin 14 kuukauteen, ja päivämatka pysyi edelleen noin 140 kilometrinä.

Autot saadaan useimmiten lainaan maahantuojilta. TM maksaa kaikki auton käyttöön liittyvät kulut kuten polttoaineet, vakuutukset, huollot ja renkaat sekä testin aikana tapahtuvan arvonalennuksen.

Joskus auto on myös ostettu käyttötestiin, jos esimerkiksi valmistaja on ollut haluton antamaan aivan uutta automallia näin pitkään testiin. Kuluttaja voi kuitenkin ostaa saman auton kaupasta, joten valmistajan asenne ei ole estänyt TM-käyttötestin tekemistä.

Yksi erikoisimmista TM-käyttötesteistä oli vuonna 1990 tuoreena automerkkinä Suomeen saapuneen Hyundai Ponyn 100 000 kilometrin maratontesti ”Pony Express”, joka ajettiin runsaassa neljässä kuukaudessa. Matkan aikana sattui ja tapahtui – muun muassa ympäriajo. Lopuksi auto purettiin osiin ja loppuraportti julkaistiin TM 8/91 -numerossa.

Testin aluksi autoon asennetaan käyttötuntimittari, mitataan valoteho ja uusien renkaiden urasyvyys. Noin 10 000 kilometrin kohdalla mitataan myös suorituskyky ohituskiihtyvyysmittauksella 60–120 km/h eri vaihteilla.

Käyttötestiautoilla ajavat ensisijaisesti TM:n toimittajat ja vakituiset avustajat. Autoilla ajetaan täysin normaalia ajoa, työmatkoja yksin, kevyellä kuormalla, täydellä kuormalla, kesällä ja talvella, pääosin suomalaisilla teillä. Perävaunun vetoa, kattokuormaa tai Saksassakaan yli 120 km/h:n nopeudella ajoa testiin sisältyy vain harvoin ja poikkeustapauksissa, jotta kulutuslukemat eivät vääristyisi.

Kaikki testin tapahtumat, tankkaukset ja viat sekä kilometrien jakautuminen kaupunki-, maantie- ja moottoritieajoon kirjataan ajopäiväkirjaan. Jokainen kuljettaja on velvollinen täyttämään päiväkirjan omalta osaltaan, kirjaamaan kommentteja ja palauttamaan auton tankattuna ja putsattuna sekä ulkoa että sisältä.

Käyttötestiautolla on isäntä, joka huolehtii siitä, että kilometrit kertyvät sovitussa aikataulussa, auto on kunnossa ja huollot sekä testin vaatimat mittaukset ja toimenpiteet hoidetaan ajallaan. Hän huolehtii myös loppuraportin syntymisestä.

Lopuksi

Kun mittarivirheen perusteella korjatut kilometrit alkavat täyttyä, käyttötestiauto siirtyy loppumittauksiin. Suorituskyky, valot, moottorin teho ja vääntö, iskunvaimentimet ja moni muu asia mitataan loppuraporttia varten. Lopuksi moottori puretaan osiin, mitataan ja osat kuvataan.

Moottoreiden loppukunnon tarkastuksesta on jo 1990-luvun lopulta saakka vastannut Heikki Parviainen, joka on varsinaiselta ammatiltaan Metropolia-ammattikorkeakoulun moottoritekniikan lehtori.

Tyypillisesti käyttötestiautot puretaan TM:n autolaboratoriossa Helsingin Länsi-Pasilassa. Heikin kanssa yhteistyössä varsinaisen likaisen työn tekee yleensä maahantuojan osoittama mekaanikko, jolla on koulutus ja erikoistyökalut juuri kyseisen moottorin purkamiseen.

Myös auton muiden osien loppukunto ja toimivuus tutkitaan perusteellisesti, mutta niitä ei pureta, ellei niissä ole ilmennyt testin aikana ongelmia.

Käyttötestin päätyttyä auto toimitetaan maahantuojalle koottavaksi, minkä jälkeen se sitten edelleen siirtyy myytäväksi.

AUTOJEN LAATU ja ominaisuudet ovat parantuneet paljon 40 vuodessa, mutta täydellisyyteen on vielä matkaa. Samalla sähkötekniikka tulee yhä voimakkaammaksi osaksi autoja. TM-käyttötestit puolustavat edelleen paikkaansa, sillä jonkun on testattava tulevaisuudessakin, miten kosketusnäytöt, muu elektroniikka ja sähkömoottorit toimivat suomalaisissa olosuhteissa. Matka siis jatkuu.


TEKNIIKAN MAAILMAN KÄYTTÖTESTIT 1977-2017

Huom! Vanhempien artikkeleiden linkeistä pääsee lukemaan näköislehteä alalaidan ”Lue alkuperäinen numero” -linkkiä klikkaamalla.

TM-KÄYTTÖTESTIT
Automerkki Numero
Alfa Romeo 147 1,6 120 hv Distinctive 18/02
Alfa Romeo Giulietta 1,4 Multiair 170 hv 13/12
Alfa Romeo 33 1,7 IE 12/91
Audi 80 CL 1,3 5/84
Audi 80 S 17/88
Audi A4 1,8 1/97
Audi A4 Avant Business Sport 2,0 TDI 110 kW S tronic 7/17
BMW 116i 8/06
BMW 218i Active Tourer Business Sport 5/16
Chevrolet Trax 1,4T AWD LT 7/15
Chrysler Saratoga 2,5 EFI 14/91
Chrysler Neon LE 2,0 A 4/97
Citroën Visa II Super E 17/82
Citroën BX 19 RD 12/85
Citroën AX 14 TRS 3/89
Citroën Xantia 2,0i SX 12/95
Citroën Berlingo 1,4i Multispace 15/98
Citroën C3 1,4i SX Pack 15/03
Citroën C5 2,0i 16v Confort Tourer 21/09
Dacia Logan MCV 1,6 Hi-Flex Laureate 11/11
Daewoo Nubira 1,8 SX 2/05
Daihatsu Charade GTiti Turbo 19/88
Datsun Cherry 120 A GL 18/80
Datsun Bluebird 1,8 GL 18/81
Dodge Caliber 1,8 MS SXT 4/08
Fiat Ritmo 60 CL 6/80
Fiat 127 Stella 11/84
Fiat Uno 55 S 15/85
Fiat Croma CHT 13/88
Fiat Tipo DGT 1,6 15/90
Fiat Punto 55 S 11/96
Fiat Brava 1,6 SX 14/97
Fiat Punto 60 8/01
Fiat Grande Punto 1,4 16 V 95 Dynamic 21/07
Ford Escort 1,3 L 10/82
Ford Sierra 1,6 L 2/84
Ford Scorpio 2,0i GL 16/87
Ford Fiesta 1,1 CLX 13/90
Ford Escort 1,6i CLX 19/91
Ford Mondeo 1,8i CLX 10/94
Ford Ka 1,3i 18/98
Ford Focus 1,6 Sedan Ghia 12/00
Ford Mondeo 1,8i 5d Ambiente 8/02
Ford Mondeo 1,8 (125 hv) TDCi STW Trend 7/09
Ford Focus 1,6 EcoBoost 150 hv Titanium Wagon S/S 20/12
Ford Mondeo Wagon 1,5 TDCi Econetic Titanium Business 21/16
FSO Polonez 1500 11/80
Honda Civic GL 7/86
Honda Accord 2,0 EX 9/88
Honda Civic 1,5i VE 13/96
Honda Civic 5d 1,8i Sport 14/07
Honda Insight 1,3 Elegance iVTEC 16/10
Hyundai Pony 1,5i GLS  8/91
Hyundai Elantra 1,6 GLS 14/92
Hyundai i40 Wagon 1,7 CRDi ISG Style 3/13
Kia Sportage 2,0 4WD EX 17/06
Kia Cee’d 1,6 EX 5D DCT A/T 20/13
Lada Samara 1,3 5/88
Mazda 323 1,3 19/82
Mazda 626 GLX 2,0 6/85
Mazda 323 GLX 1,5 Saloon 19/86
Mazda 323/1300 DX 20/78
Mazda 121 GLX 10/92
Mazda 6 1,8 Elegance DSC 19/03
Mazda CX-5 2,0 Skyactiv-G Touring 14/13
Mercedes-Benz 220 D 4/82
Mercedes-Benz A 140 Classic 2/00
Mercedes-Benz B 180 BE Premium Business 8/13
Mitsubishi Galant 2,3 GLX TD 14/82
Mitsubishi Space Wagon GLX 19/85
Mitsubishi Galant 1,8 GLX DL 9/89
Mitsubishi Lancer 1,6 GXi-16V 5/95
Mitsubishi Carisma 1,8 LX GDI HB 12/99
Mitsubishi ASX 1,8 DID 4WD 22/11
Moskwich Elite 1500 SL 7/83
Nissan Cherry 1,5 GL 19/83
Nissan Sunny 1,3 HB SLX 2/88
Nissan Micra 1,2 LX 5d 2/91
Nissan Primera 2,0 SLX 8/92
Nissan Sunny 1,6 SLX 18/92
Nissan Micra 1,3 LX N-CVT 12/94
Nissan Almera 1,4 GX 8/97
Nissan Almera 2,2 DI Sedan Comfort 2/02
Nissan Juke 1,6 DIG-T Acenta 8/12
Nissan Qashqai 1,6 dCi Xtronic Business 360 16/15
Opel Kadett 1,3 N 13/81
Opel Ascona 1,6 D 15/83
Opel Kadett 1,3 S LS 3/86
Opel Vectra 1,6 GLS 5/90
Opel Astra GLS 1,8i 3/93
Opel Vectra 1,6i 16V GL 12/97
Opel Astra 1,6i 16V CDX 17/99
Opel Corsa 1,2 16V Comfort Easytronic 5d 15/02
Opel Vectra 1,8 Comfort (81kW) 4/04
Opel Astra Sports Tourer Innovation 1,4 Turbo 21/17
Opel Astra Sport 1,4 Turbo 5-ov 14/11
Opel Ampera Cosmo 1,4 E-REV 111 kW AT 7/14
Peugeot 305 SR Break 1/83
Peugeot 205 GR 8/85
Peugeot 309 GR 1,6 15/87
Peugeot 405 GR 1,9 17/89
Peugeot 106 XR 1,4 9/93
Peugeot 306 XR 1,6 16/94
Peugeot 406 SLDT 1,9 TD 2/98
Peugeot 206 XT 1,4 19/00
Peugeot 307 XS 2,0 HDI 8/03
Peugeot 308 SW Allure Puretech 130 23/15
Renault 9 TL Broadway 1,4 5/87
Renault Clio 1,4 RT 12/92
Renault Laguna 2,0 RT 14/95
Renault Megane Coupe RN 1,6e 18/97
Renault Megane 1,5dCi Pack Authentique 15/04
Renault Modus 1,4 16V Confort 5/07
Renault Laguna 1,5 dCi Expression 16/09
Rover 75 1,8 Classic 2/01
Saab 900 GLS 1/81
Saab 99 GL 17/84
Saab 9000 Turbo 16 2/87
Saab 900 S, 2,3i 9/95
Saab 9-3 Sport Sedan 1,8t Linear 19/04
Seat Ibiza 1,5 GLX 15/86
Seat Toledo GLX 1,9 TD 14/93
Seat Cordoba 1,6 CLX 7/96
Skoda S 110 L  11/77
Škoda Favorit 136 LX 11/90
Škoda Felicia GLXi 15/96
Škoda Octavia 1,8 SLX 12/98
Škoda Fabia 1,4 Comfort 14/01
Škoda Roomster 1,9TDi Style 9/08
Škoda Superb 1,8 TSI Ambition DSG 6/10
Škoda Octavia Combi 1,6 TDI DSG Elegance 2/15
Smart Fortwo 1,0 Passion 16/08
Subaru 4 WD 1,8 Turbo STW 18/87
Suzuki Alto GL 13/87
Suzuki Vitara 1,6 VVT 4WD GLX 16/16
Talbot 1510 GL 2/82
Talbot Horizon GL Petro 10/83
Toyota Tercel 15/80
Toyota Corolla 1,3 DX 15/81
Toyota Land Cruiser HJ 60 1/84
Toyota Corolla 1,3 SE 3/85
Toyota Carina II 1,6 DX 10/86
Toyota Corolla 1,6 SE 15/88
Toyota Carina II 2,0 GLi LB 13/89
Toyota Corolla 1,3 GLi 19/93
Toyota Corolla 1,6 Linea Terra 10/99
Toyota Avensis 1,8 Linea Sol 14/99
Toyota Auris 1,6 VVT-i Linea Sol 4/09
Toyota Yaris Verso 1,3 VVT-i Linea Sol 10/01
Toyota Corolla 1,6 Wagon Linea Terra 12/03
Toyota Prius 1,5 HSD 20/05
Toyota Avensis 1,8 Valvematic Multidrive S Wagon Linea Sol 21/10
Toyota Auris 1,8 Hybrid Active 5-ov. 20/14
Volkswagen Golf CL 1,6 17/85
Volkswagen Passat GL 1,8 11/89
Volkswagen Golf 1,8i CL 7/93
Volkswagen Passat 1,9 TDI 8/98
Volkswagen Golf 1,6 Comfortline 19/99
Volkswagen Golf 1,6 FSI Comfortline 10/05
Volkswagen Polo 1,6 TD Comfortline 3/11
Volkswagen Golf Comfortline 1,4 TSI 103 kW ACT 11/14
Volkswagen Golf L  5/78
Volkswagen Golf LD  5/78
Volvo 244 DL 5/81
Volvo 343 DL 3/83
Volvo 740 GL 17/86
Volvo 440 GL 1,7 18/90
Volvo 850 GLE 8/94
Volvo V40 2,0 4/98
Volvo S60 2,4 12/02
Volvo V50 2,0D Kinetic 13/06
Volvo S60 D3 Momentum 5/12
Wartburg 353 W 11/77