Liikumme autoluokassa, johon kahden litran moottorin uskotaan sopivan parhaiten. Toisaalta numeroa pienemmät 1,8-litraiset ovat kyseenalaistamassa tuota käsitystä. Ne ovat lähes yhtä tehokkaita ja tekevät hinnalle pelkästään hyvää. Ottavatko nämä kakkosmoottorit ykkösten aseman?

Runsas vuosi sitten (TM 11/99) julkaisimme vertailutestin, jossa oli mukana edustava kokoelma niin sanottuja ylemmän keskiluokan perheautoja. Noin 160 000 markasta ylöspäin maksaneissa autoissa oli lähes kaikissa kaksilitraiset moottorit. Koska kyseessä on varsin tärkeä luokka, otimme jo vuoden kuluttua uusinnan, mutta nyt 1,8 litran koneilla ja 10 000-15 000 markkaa halvemmilla malleilla. Tarjonta on vuodessa uudistunut yllättävän paljon ja mielenkiintoisesti , mutta mittapuuksi otettiin jo viimeksi mukana ollut Honda Accord.

Vaikka vertailuryhmän moottorit ovatkin samankokoisia, rakenteeltaan ne poikkeavat toisistaan paljon. Näin niiden ominaisuudetkin ovat erilaiset, mikä omalta osaltaan lupaa mielenkiintoisia testituloksia. Uudenaikaisinta tekniikkaa edustaa Mitsubishi ja yksinkertaisinta Mazda. Takana autoista löytyy pitkittäistä ja poikittaista tukivartta, sekä samaan pakettiin laitetut jousi-iskunvaimenninyhdistelmät. Samankaltaisuudesta huolimatta takajousituksissa on myös melkoisia eroja.

Kaikkien mukana olleiden autojen ajoasentoja voisi luonnehtia mukaviksi ja säätöjä riittäviksi, liikutaanhan loppujen lopuksi varsin tilavien autojen luokassa. Takapenkeiltään ne ovat sitä kokoa, että kaksi ihmistä matkustaa niissä hyvin ja mukaan voi ottaa tarvittaessa vielä kolmannenkin – tosin mukavuudesta tinkien.

(Tiivistelmä Martti Merilinnan artikkelista TM 13/2000, s. 24-35)