Ford on ollut mukana autourheilussa sata vuotta, käytännössä niin kauan kuin lajia on maan päällä harrastettu. Tarina on pitkä ja menestyksekäs – tällä hetkellä rallipainotteinen. Näkyvin osa autourheilun huipulla on viime aikoina ollut rallin MM-sarjassa kamppaileva WRC-luokiteltu Focus, mutta parhaan menestyksen sininen ovaali sai jo Escort-mallillaan.Mittasimme ja maistelimme, kuinka paljon Fordin ralliauto on kehittynyt runsaassa 30 vuodessa. Kakkosryhmän Escort vastaan WRC Focus.

Rallin maailmanmestarin Hannu Mikkolan houkuttelu testikuljettajaksi ei ollut vaikea tehtävä. Mikkolalle avautui samalla tilaisuus muistella menneitä ja vertailla oman uransa alkuvuosien huippuauton ohella tämän päivän rallitykkiä. Säiden armoilla kuitenkin ollaan ja niinpä kiihdytysmittauksiin suunnitellulla viikolla syyskuun alussa satoi käytännöllisesti katsoen kaiken aikaa. Mutta toisaalta – missä muissa oloissa brittiautoja voisikaan testata, keli oli kuin suoraan saarivaltakunnasta. Asvaltilla ja soralla nyt tehtyjen suorituskykymittausten lisäksi Mikkola ajoi kummallakin Fordin ralliversiolla muutaman sorapintaisen pikataivaltyyppisen osuuden.

Vertailuumme osallistunut Focus WRC oli sama yksilö, jolla Markku Alen kilpaili elokuun lopulla Suomen MM-rallissa 50-vuotissyntymäpäiviensä merkeissä. Focus on rakennettu Fordin tehdastallin Malcolm Wilsonin johtaman M-sportin rallitallissa. Se on varustettu vuoden 1999 tekniikalla, joten aivan viimeisintä huutoa sekään ei enää edusta. Erot tämän päivän M-sportin 2001-mallin WRC Focukseen ovat kuitenkin vähäiset. Koneen kierrosherkkyys on parempi ja vaihteensiirto tapahtuu tuoreimmassa versiossa sähköisesti.

Ralliversio näyttää ulkoisesti Focukselta, mutta muutoin yhtäläisyydet jäävät vähiin. Rallikansa puhuu edelleen hevosvoimista, ja FIA pyrkii rajaamaan tehot 300 hevosvoiman tasolle imuilman saantia kuristamalla. Turbo imee ilmansa 34-millisen kuristimen läpi. Auto on luonnollisesti nelivetoinen, ja tästä yksilöstä löytyvät niin sanotut aktiivilukot etu- ja keskitasauspyörästöstä. Takapyörien välissä on mekaaninen kitkalukko. Vaihteita on kuusi eteen. Hieman oudossa paikassa ohjauspyörän vierellä oleva vaihdevipu liikkuu vain eteen-taakse suunnassa. Kytkintä ei tarvitse käyttää kuin liikkeelle lähdettäessä.

Vuonna 1968 Ford esitteli uuden automallin nimeltään Escort. Ensimmäinen malli oli pyöreälinjainen MK1. Se sai hyvän vastaanoton ja pääsi monen perheen kulkuneuvoksi. Ei kestänyt pitkään, kun Escort alkoi näkyä rata- ja rallikilpailujen tulosluetteloiden kärjessä. Vertailussa oleva Escort on oman aikakautensa kakkosryhmäläinen, joka oli sen ajan korkeaviritteisin ryhmä. Nykyisin sillä ajetaan historic-kilpailuja ikäkausi G:ssä. Auto on tuotettu Ruotsista, jossa sillä on menestyksekäs kilpailutausta.

BDA-1:n moottori on vapaastihengittävä ja iskutilavuudeltaan 1 785 cm&³3;. Polttoaineensyötöstä huolehtii kaksi kaksikurkkuista sivuimu-Weberiä ja tehoa löytyy runsaat 200 hv. Voimansiirto Escortin suorasta nelosesta kulkee kaksilevyisen niin sanotun sintterilevyisen kytkimen kautta nelivaihteiseen synkronoituun vaihteistoon. Tasauspyörästössä on mekaaninen kitkalevylukko, jonka jäykkyyttä voi säätää. Tässä versiossa se on noin 70 prosentin tasolla. Taka-akseli on jäykkä ja jousitettu lehtijousin.

Mittaustulokset kertovat, ettei Escort iästään huolimatta ole mikään turha laite. Alle seitsemän sekunnin arvoon nollasta sataan märällä asvaltilla kykenee vain harva kaksivetoinen nykyauto. Vuosikymmenten kehitys ei kuitenkaan voi olla näkymättä. Koko olemukseltaan Focus WRC on aivan eri maailmasta. Sen suoritusarvot ovat asvaltilla, mutta erityisesti sorapinnalla huikeita. Molemmat autot ovat oman aikakautensa huipputuotteita ja on oikeastaan vaikea päättää, kumpaa arvostaisi enemmän. Tämän vertailun lopputuloksena on kaksi voittajaa ja muutama uuden elämyksen kokenut testaaja.

(Tiivistelmä Erkki Vanhasen artikkelista TM 17/01, s. 30-35)