Koin pysäköintihallissa hartaan hetken. Ei uskonnollista, vaan jonkinlaisen hiljentymisen teknisen voiman ja osaamisen äärellä.

Työpaikkani vieressä sijaitsevaan pysäköintihalliin mahtuu yli 600 autoa. Paikka on normaalin ankea betoninen bunkkeri, sellainen, jossa elokuvien takaa-ajokohtaukset näyttävät hyviltä, mutta mikään muu ei. Kelmeä loisteputkivalaistus.

Vaikutuksen teki hiljaisuus. Yksikään auto ei ollut lähdössä tai tulossa, vain ilmastointi humisi.

Aloin ajatella, millainen määrä teknologiaa hallissa kököttäviin autoihin sisältyy. Sen jälkeen, kun Karl Benz sai vuonna 1885 kolmipyöräisen vaununsa liikkeelle 0,75-hevosvoimaisen yksipyttyisen moottorin kyydittämänä, autot ovat kehittyneet teknisesti – no, melko paljon.

Jos nykyajan tavallisen auton moottoriteho voi olla esimerkiksi 100 kilowattia (136 hevosvoimaa), 600 auton yhteinen teho on 60 000 kW. Se on noin kaksi kertaa niin paljon kuin Turun ja Tukholman väliä seilaavan Viking Gracen koneteho 30 400 kW. Kukin voi keksiä lisää vertailukohtia.

Lopputulos ei tietenkään olisi sama, jos 600 autoa laitettaisiin kiskomaan ruotsinlaivaa vähän samaan tapaan kuin venäläistaiteilija Ilja Repinin kuuluisassa maalauksessa Volgan lautturit. Mutta periaatteessa.

Kuinka paljon insinöörityötä, kokeiluja ja epäonnistumisia, kokoonpanotyötä, raaka-aineita, energiaa ja muita ainesosia on tarvittu, että hallin hiljaisuuteen on päätynyt satoja autoja valmiina odottamaan, että joku taas niitä tarvitsee liikkumiseen ja asioiden hoitamiseen?

Toki pienemmätkin liikkumisvälineet ansaitsevat kunnioitusta. Vespa-skootterista on pieni juttu TM:n numerossa 18, joka ilmestyy 3.10. Juna- ja pommikonetehdas Piaggio keksi itsensä uudelleen, kun sen tuotteille ei enää sodan jälkeen ollut entisenlaista kysyntää. Tuloksena oli ”Ampiainen”, italiaksi Vespa.

Iso piristysruiske skootterin myynnille oli vuoden 1953 elokuva Loma Roomassa. Gregory Peck kyyditsi Audrey Hepburnia Rooman vilinässä 125-kuutioisella Vespalla.

Autot, moottoripyörät, skootterit, polkupyörät, lentokoneet ja muut liikennevälineet eivät ole vain tekniikkaa – vähintään yhtä tärkeitä ovat mielikuvat ja tunteet. On jopa sanottu, että kaikki isoimmat päätökset ja valinnat tehdään tunnepohjalta.

Näine mietteineni tulin autolleni ja kaasuttelin matkaan kotia kohti.