Yhdysvaltalainen turvallisuustutkimuslaitos The Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) ajoi seitsemällä katumaasturilla seinään hankalimmalla mahdollisella tavalla eli osittainen keulatörmäys tehtiin etumatkustajan puolelle. Huolestuttavaa tuloksissa on se, että kaikki autonvalmistajat eivät ole valmistautuneet tällaiseen testiin. Toisin sanoen kuljettajan puolelta keula on vahvempi kuin matkustajan puolelta.

Mukana testissä olleista autosta BMW X1, Chevrolet Equinox, GMC Terrain, Jeep Compassa ja Mitsubishi Outlander saivat hyvän arvosanan. Viisikosta X1 ja Outlander nousivat muiden yläpuolelle, sillä niissä etumatkustajan loukkaantumisriski oli vähäinen.

Sen sijaan Mitsubishi Outlander Sport (meillä ASX) sai välttävän arvosanan ja Ford Escape (meillä Kuga) arvioitiin huonoksi.

Molempien autojen kohdalla täytyy muistaa, että ne ovat Yhdysvaltojen markkinoilla myytäviä malleja, joten tulokset eivät ole yksi yhteen sovellettavissa Suomen markkinoiden autoihin. Kuitenkin rakenteet ovat pääpiirteissään samat. Videossa nähdään, miten paljon eroja eri autojen välillä on.

Ongelmana kaksikossa oli, että niiden rakenne ei kestänyt törmäystä. IIHS:n tutkija Becky Mueller totesi, ettei olisi osannut odottaa tällaista tulosta vuosia jatkuneen testauksen jälkeen. Escapen rakenne tuli yli 25 senttiä taaksepäin.

Testinuken tulosten perusteella oikeassa kolarissa matkustaja olisi saanut vakavia vammoja lantioon. Ford vahvisti Escapen kuljettajan puolen rakenteita vuonna 2017, mutta matkustajan puolelle ei tehty vastaavia parannuksia.

Mueller toteaa, että tällaiset päätökset ovat yksi syy, miksi IIHS alkoi tehdä uusille automalleille erikseen matkustajan puolen törmäystestejä.