Saksalaisten urheiluautojen valmistus suurtuotannossa on perinteisesti ollut Porschen ja Mercedes-Benzin vastuulla. Myös BMW, Volkswagen ja Audi ovat antaneet oman panoksensa tuohon sarjaan. Moni unohtaa, että 50 vuotta sitten Opel esitteli erittäin linjakkaan näkemyksensä kohtuuhintaisesta urheiluautosta.

Ensimmäiset Opel GT:t rullasivat ulos tehtaan tuotantolinjalta vuonna 1968, ja ne hätkähdyttivät upealla ulkonäöllään. Auton tarkoituksena ei ollut niinkään myynnin nostaminen, vaan ennen kaikkea Opelin imagon kohentaminen.

Auton suunnittelu oli alkanut muotoilustudiossa vuonna 1962, ja linjoista oli helppo löytää omistajan eli General Motorsin Atlantin toisella puolella myynnissä olleen Chevrolet Corvetten muotoja. Kolme vuotta myöhemmin ensimmäinen prototyyppi oli valmis esiteltäväksi Frankfurtin autonäyttelyssä syksyllä 1965. Opelin omien sanojen mukaan se oli ensimmäinen tutkielma saksalaiselta autonvalmistajalta. Vielä tuolloin auton uskottiin jäävän pelkäksi koemalliksi.

Tarinalla oli kuitenkin onnellisempi jatko, sillä kolme vuotta myöhemmin Opel otti GT:n tuotantoon. Auto oli niin moottoreiltaan kuin rakenteeltaan Kadettin ja Recordin yhdistelmä. Perusmoottorina oli 1,1-litrainen, jonka 44 kilowattia eivät tarjonneet kovin hurjaa suorituskykyä. Suurempi 1,9-litrainen, jossa oli voimaa 66 kilowattia, sopi paljon paremmin auton olemukseen.

Vakiona oli nelivaihteinen manuaali ja lisävarusteena sai kolmevaihteisen automaatin. Eurooppalaiset suosivat käsivalintaista, ja Atlantin toiselle puolelle laivattiin automaatteja.

Vaikka suorituskyky (nollasta sataan 11,5 sekuntia ja huippunopeus 185 km/h) vaikuttaa nykypäivän mittapuun mukaan vaatimattomalta, oli auto omana aikanaan varsin kova kulkija. Opel leikitteli avomallilla, teki dieselien ennätyskokeita GT:stä kehitetyllä erikoisautolla ja valmisti jopa GT Electricin. Viime mainitut eivät kuitenkaan päässeet tuotantoon.

Viiden vuoden aikana valmistettiin 103 463 GT:tä, jotka ovat lunastaneet paikkansa autojen historiassa. Vuonna 2007 Opel herätti GT:n uudelleen henkiin. Tällä kertaa se oli uudelleen nimetty versio Saturn Skystä/Pontiac Solsticesta. Malli oli tuotannossa vain vähän yli kaksi vuotta ja valmistusmäärä jäi 7 500 autoon.

Kaksi vuotta sitten Geneven autonäyttelyssä nähtiin kaunis GT Concept, mutta siitä ei ole kuulunut mitään sen jälkeen.

Lue Opel GT:n koeajo Tekniikan Maailmasta vuodelta 1969!