HYVÄÄ

  • ajettavuus

  • moottori

HUONOA

  • vaihteiston lähtönykäykset

Monessa mukana ollut Volkswagenin 1,4 TSI -moottori on korvautumassa desilitraa suuremmalla kehitysversiolla, joka tuntee nimen 1,5 TSI Evo. Golfin päivityksen myötä tuli keväällä 110-kilowattinen kahden sylinterin lepuutuksella varustettu ACT-versio, ja nyt on saapunut 96 kilowatin versio.

Päältä katsoen siinä ei näy mitään ihmeellistä, mutta teknisesti 1,5 TSI se on yksi tämän päivän edistyneimmistä bensiinimoottoreista.

Lepuutusta ei tässä moottorissa ole, mutta silti poikkeuksellista tekniikkaa. Miller-työkierto on sukua ahtamattoman moottorin Atkinson-työkierrolle. Osakuormilla sylinteri täytetään imutahdin aikana ilmalla vain osittain imuventtiilin ajoitusta säätämällä. Näin moottorista tulee tavallaan kokoaan pienempi, ja hyötysuhde paranee.

Alakierrosten riittävän ahtopaineen takaavat turboahtimen säätyvät johdesiivet. Säätyvä ahdin on dieseleissä arkipäivää, mutta korkeiden pakokaasulämpötilojen vuoksi ottomoottorissa harvinainen. Volkswagenin lisäksi niitä on vain parissa Porschessa.

Led-paketti maksaa liki 1 200 euroa, mutta sen mukana tulevat mukautuvien ja kaukovaloautomatiikalla varustettujen lediajovalojen lisäksi myös Keyless Access eli avaimeton lukitustoiminto.

Ajon aikana näitä kikkoja ei huomaa, mutta rullaustoiminnon havaitsee helpommin. Hybrideissä on tavallista, että polttomoottori sammuu aina kun sitä ei tarvita, mutta tavallisissa autoissa sammutus tapahtuu vasta lähestyttäessä pysähtymistä.

Yli 600-litrainen tavaratila ei ihan pärjää Škoda Octavialle, mutta riittää hienosti perhekäyttöön.

Välipohjan alla oleva kookas monttu nielee pari isompaa kassia vaivatta.

Automaattivaihteisen Golfin moottori sammuu jopa 130 km/h:n nopeudessa kaasupoljin nostettaessa, ja käynnistyy vasta kaasua uudelleen painettaessa. Sähköjärjestelmien toiminta varmistetaan erillisellä 12 voltin litiumioniakulla.

Moottori käynnistetään hitaassa ajossa käynnistysmoottorilla, minkä myös kuulee ohjaamoon. Isommissa nopeuksissa se hoituu sulkemalla vaihteiston kytkin.

Golfin ohjaamossa on kaikki kohdallaan. Kahdeksantuumainen Discover Media radio ja navigointi on 715 euron hinnallaan siedettävä ja käytettävyydeltään parempi kuin yli tuplahintainen, 9,2-tuumainen Discover Pro -huippuversio. Virtuaalimittaristosta pyydetään 692 euroa.

Takaistuimella on riittävästi tilaa myös turvaistuimille.

Käytännössä toiminta on sujuvaa, ja Volkswagenin mukaan polttoainetta säästyy jopa litra sadalla. Totuus on pienempi, mutta suunta on oikea.

Ainoa häiritsevä seikka on se, että vakionopeudensäädintä käytettäessä nopeus pääsee laskemaan rullauksessa jopa 5 km/h ennen kuin moottori taas käynnistyy.

Vaikka Golfin vakioistuimetkin ovat pätevät, kuljettajan Ergoactive-istuin on hyvä valinta lisävarusteeksi ainakin pitkille matkoille. Verollinen lisähinta on 798 euroa.

Ergoactive-istuimissa on vakiosäätöjen lisäksi nelisuuntainen sähkötoiminen ristiseläntuen säätö hierontatoiminnolla, reisituen pituussäätö ja istuinosan kallistussäätö. Tässä yhteydessä tosin istuimen alla oleva vetolaatikko poistuu.

Toinen ärsyttävä piirre on jo tuttu eli kaksoiskytkinvaihteiston lähtönykäys. Se on jo tavaramerkki, eikä siitä kai yritetäkään päästä eroon.

 Moottorin ympärillä Golf Variant on kaikin tavoin pätevä yksityiskohtia myöten hiottu auto. Uusi moottori tuo mukaan harvinaista tekniikkaa, josta on myös hyötyä.

Keväisessä päivityksessä Golfin ulkoasu muuttui hyvin miedosti.

Tekniikkaa

Moottori: R4, bensiini, turbo; iskutilavuus 1 498 cm3, teho 96 kW (131 hv)/5 000-6 000 r/min, vääntömomentti 200 Nm/1 200-4 000 r/min

Voimansiirto: etuveto, vaihteisto A7

Mitat: pituus 4,567 m, leveys 1,799 m, korkeus 1,515 m, akseliväli 2,620 m; omamassa 1 378 kg

Suoritusarvot: huippunopeus 211 km/h, kiihtyvyys 0-100 km/h 9,5 s; yhdistetty EU-kulutus 4,8 l/100 km, CO2-päästö 110 g/km

Hinta: 28 750 € (koeauto 33 179 €)

Autoetu: vapaa 605 €/kk, käyttö 455 €/kk