Vanhat mestarit joutuvat asettumaan puolustusasemiin. Kesän autouutuudet eivät tunne armoa runsas vuosi sitten ylempään keskiluokkaan tulleita silloisia uutuuksia kohtaan. Nyt on koittanut hetki katsoa, miten voimasuhteet muuttuvat – vai muuttuvatko sittenkään.

Ford Mondeo 1,8 (92 kW) Trend Sedan

Mazda6 1,8 Elegance DSC 4-ov.

Nissan Primera 1,8 Visia Sedan A/C 4-ov.

Opel Vectra 1,8 Comfort (90 kW)

Renault Laguna 1,8 16V Expression

Toyota Avensis 1.8 VVT-i Linea Sol Plus 4-ov.

Viime vuoden keväällä, numerossa 9/02 ottivat TM:n sivuilla yhteen Citroën C5, Ford Mondeo, Honda Accord, Renault Laguna, Toyota Avensis ja Volkswagen Passat. Kyseessä olivat viisioviset ja 1,8-litraiset versiot, paitsi Passatin tapauksessa, jossa vaihtoehtojen puutteessa oli tyytyminen 1,6-litraiseen porrasperään. Nyt pyysimme autot 1,8-litraisina porrasperäisinä versioina, paitsi tietysti Renaultin, josta sellaista ei ole tarjolla. Hinnat pyrimme pitämään alle 30 000 eurossa. Opelin tapauksessa raja rikkoutui hienokseltaan, sillä pienempitehoinen 1,8 litran moottori saadaan maahan vasta syksyllä, mutta vastaavasti tehojen osalta ryhmä on varsin yhtenäinen.

Koko vertailujoukko on Avensista lukuun ottamatta tuoretta tavaraa. Ford Mondeo tuli kauppoihin runsaat puolitoista vuotta sitten ja on napannut merkittävän osan kokoluokan myynnistä. Tämän vuoden ensimmäisen puoliskon aikana se on luokan kakkosena. Valinnanvaraa mallistossa on runsaasti: kolme koria ja kahdeksan moottoria. Tuoreimpia ovat kolmilitraisella V6:lla varustetut ST220-huippumallit.

Mazda6 on jo ennen juhannuksen tuntumassa tapahtunutta suomalaislanseeraustaan ehtinyt nostattaa jännitystä, sillä käytännössä kaikki autoa ajamaan päässeet ovat sitä kehuneet. Myös varsin aggressiivissävyinen mainoskampanja on kerännyt huomiota. Nyt kaupoissa on vasta neliovinen sedan, mutta myös viisioviset Sport-viistoperät sekä Sport Wagon -farmarit on jo hinnoiteltu. Myyntiin ne saadaan syksyllä. Hieman myöhemmin luvassa on farmarin nelivetoversio. Bensiinimoottoreita on kolme, diesel tulee myyntiin niin ikään syksyllä.

Viime syksynä esitelty Nissan Primera hätkähdytti automaailmaa muotoilulla, joka hetkessä vaihtoi konservatiivisen, hieman ikävystyttävänkin tyylin omaperäiseksi ja rohkeaksi. Muotoilu ei perinteisesti kuulu TM:n arvosteluperusteisiin, vaan sen onnistumisesta saa jokainen päättää tykönään. Korimalleista tarjolla on tällä hetkellä neliovinen sedan sekä Traveller-farmari. Viisiovinen on tulossa aivan tuota pikaa. Kolme bensiinimoottoria ja diesel antavat valinnanvaraa voimanlähteiden suhteen.

Uuteen Opel Vectraan saa niin ikään kolme bensiinimoottoria ja kaksi dieseliä. Korimalliksi porrasperän rinnalle saadaan pian viisiovinen, josta ensimmäiset ajotuntumat löytyvät toisaalta tästä lehdestä. Myöhemmin saapuu Vectra Signum, joka on pidempiakselivälinen, farmarimainen koriversio.

Renault Lagunan korimallit rajoittuvat kahteen. Viisiovisen ohella tarjotaan Break-farmaria. Tuorein moottorivaihtoehto on uusi kaksilitrainen. Dieseleitä on toistaiseksi Suomen tuontiohjelmassa vain yksi.

Toyota Avensis on säilynyt kohta viiden vuoden ajan ominaisuuksiltaan vahvana ja kilpailukykyisenä. Moottoreita ja yksityiskohtia päivitettiin pari vuotta sitten. Koreja ja bensiinikäyttöisiä moottoreita on nuo tyypilliset kolme ja lisäksi tietenkin diesel.

Kuten jo alussa aavisteltiin, eivät vanhat mestarit päässeet helpolla. Kärki asettui uuteen järjestykseen, mutta niukimmilla mahdollisilla eroilla. Tuoreet tulokkaat Mazda6 ja Opel Vectra kiilasivat puskurinmitalla Ford Mondeon ohi. Toyota Avensis pärjäsi hienosti nousten Renault Lagunan edelle. Nissan Primeran erilaisuus ei sen sijaan tulosten valossa merkitse erinomaisuutta. Huonoa autoa ei vertailutappio siitä silti tee.

(Tiivistelmä Velimatti Honkasen artikkelista TM 13/02, s. 12-27)