Etusivu Keskustelu Autot Uudet autot AMS:n farmaritesti

Tämä aihe sisältää 32 vastaukset, 7 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Quu. 24.11.2017 at 10:31.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 33)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #804542 Ilmoita asiaton viesti

    Derrick.
    Katsoja (Spectator)

    Täällä oli jossakin tällä TM:n palstalla keskusteluketju, jossa keskusteltiin siitä onko Mercedes C 180 T hintansa arvoinen farmariauto Suomessa. Tällaiselle autolle kertyy helposti hintaa Suomessa vajaat 50.000 euroa.

    Nyt Saksan Automotorsport on testannut Mercedes C 180 T:n Volkswagen Passat Variantia, Skoda Superb farmaria ja Opel Insignia farmaria vastaan. Autot ovat siis farmareita teholuokassa runsaat 150 hp.

    Lopputulos oli seuraava. Mercedes-Benz C 180T siis oli testin viimeinen, vaikka auto on niin sanottu ”premium”. Sillä että jokin auto on luokiteltu ”premiumiksi”, ei taida sinänsä olla paljon merkitystä autotesteissä jotka perustuvat autojen ominaisuuksien vertailuun. Mainittakoon että VW Passatin suuri tavaratila ei ollut ainoa peruste sen saavuttamaan testivoittoon.

    1. VW Passat Variant 1.4 TSI (38.500 e)

    452 Punkte

    Mit dem stimmigsten Gesamtpaket liegt der Passat vorn, außer bei den Anschaffungskosten erlaubt er sich keine echten Schwächen. Echte Stärken: Raumangebot, Fahrkomfort und Laufkultur.

    2. Skoda Superb Combi 1.4 TSI (35.550 e)

    446 Punkte

    Der Superb kommt nur sehr knapp hinter dem Passat ins Ziel, unter anderem weil er weniger agil wirkt, knautschiger federt und nicht ganz so hochwertig verarbeitet ist.

    3. Opel Insignia ST 1.5 (34.300 e)

    433 Punkte

    So richtig viel kann man dem Insignia nicht vorwerfen, außer vielleicht die suboptimale Raumausnutzung. Zudem muss er als Einziger ohne Adaptivfahrwerk auskommen.

    4. Mercedes C 180 T (39.276 e)

    430 Punkte

    Vergleichsweise wenig Platz und hoher Preis, der C 180 glänzt mit anderen Qualitäten: Topkomfort und hohe Wertigkeit. Beim Motor dürfte es in diesem Fall etwas mehr sein.

    https://www.auto-motor-und-sport.de/vergleichstest/c-klasse-opel-insignia-skoda-superb-und-vw-passat-im-test-2017-12783286.html

    #804703 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Pienempi auto on kookkaampia autoja pienempi – hämmästyttävää!

    Tiloja korostavassa vertailussa Mercedeksen hintapreemiolle löytyisi E-sarjan hinnasta parempi evidenssi vertaamalla samankokoisia.

    Premiumtuote sisältää preemion, s.o. lisähinnan. Se on eri juttu, kannattaako ostaa vai ei.

    #804773 Ilmoita asiaton viesti

    Derrick.
    Katsoja (Spectator)

    Passat oli ainoastaan 6,5 senttiä C-sarjaa pidempi. Piste-ero C-sarjan ja Passatin välillä on niin iso, ettei se selity pelkästään sillä että Passat on C-sarjaa jonkin verran tilavampi.

    #804775 Ilmoita asiaton viesti

    Sokea-Reetta
    Osallistuja (Participant)

    ”Mercedes-Benz C 180T siis oli testin viimeinen, vaikka auto on niin sanottu ”premium”.”

    Eihän tuo käyttämäsi sana tarkoita mitään muuta kuin lupausta kovemmasta hinnasta. Tuon lupauksenhan Mersu vertailuautojen hintojen perusteella täytti.

    ”Sillä että jokin auto on luokiteltu ”premiumiksi”, ei taida sinänsä olla paljon merkitystä autotesteissä jotka perustuvat autojen ominaisuuksien vertailuun.”

    Jos testipisteitä jaetaan myös testattavien tuotteiden hinnan perusteella, on kovempi hinta lähtökohtaisesti rasite muuten vertailukelpoisten tuotteiden kesken.

    #804779 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)

    Eipä tuo kyseinen C-Klasse ole ollut mikään erityisen hyvä toteutus. Genevessä pian esiteltävä face lift tuonee parannuksia.

    Se, mikä tuossa testissä pisti silmään, oli Insignia. Uunituore malli jäi ominaisuuksiltaan selvästi testin huonoimmaksi. Toivottavasti tulevaisuudessa PSA:n osana Opel pystyy parempaan.

    #804819 Ilmoita asiaton viesti

    Kumppani
    Osallistuja (Participant)

    Se mikä pisti tuossa testissä silmään oli se, että se tehtiin juuri noin.

    Ei onnistuisi Suomessa!

    #804837 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    S/W204 oli oikeasti tätä kokoluokkaa pienempi myös ulkomitoiltaan, mutta vertailuun osallistuneessa S205:ssa ja etenkin W205 takapenkillä näkyy selvästi Ceen asema mallistossa. Ceen ulkomitat ovat jo vanhan W124 E-sarjan kokoluokassa, mutta sisätilat eivät voi olla, koska tilaa tarvitseville myydään mieluumln vielä kalliimpi E.

    Ihan samaa vastenmielistä tahallista autojen pienentämistä tämä on kuin tila-autojen ja farkkujen pakkomyynti kutistamalla sedanit matalaksi neliovi-coupeksi.

    AB näyttäisi vahvistavan käsitykseni Mersun bensamoottoriongelmasta: ”Beim Motor dürfte es in diesem Fall etwas mehr sein”.

    #805314 Ilmoita asiaton viesti

    PiiJei
    Osallistuja (Participant)

    Ei nyt millään pahalla, mutta ”hintansa arvoinen” niinkuin kirjoittaja sen tässä esittää on totaalisen naurettava käsite. Ilmeisesti tämä kirjoittajan viittaama ”arvo” on AMS:n testin pisteen arvo. Ei muuta.

    Hankaluus tällaisessa luterilaisessa ”hintansa arvoinen” -ajattelussa on, että ajatusta pidemmälle vietynä päädymme kaikki ajamaan Dacialla. Parempaa hintaa ei nimittäin Suomen markkinoilla ole. Yksikään pk-seudulla myytävä asunto ei ole ”hintansa arvoinen”.

    Toinen juttu sitten, jos kirjoittaja sattuu omistamaan Volkkarin… Toisaalta jollekin muulle mikään Volkkari ei ole ”hintansa arvoinen”.

    Todellisuudessa hankintapäätöksiä tehdään vaikka millä kriteereillä. Kauppa on ”hintansa arvoinen” kun ostaja, myyjä ja ostajan puoliso ovat tyytyväisiä. Ja naapuria harmittaa.

    #805317 Ilmoita asiaton viesti

    Derrick.
    Katsoja (Spectator)

    Ehkäpä vähän turhaan toin esille tuota jaottelua ”premium-auto” vastaan ”tavis-autot”. Koska testiä ei ollut rakennettu tälle perusteelle. Itselläni kuitenkin on ollut se käsitys että ”premium-autossa” olisi aina automaattisesti jotenkin paremmat ominaisuudet kuin ”tavis-autoissa”.

    Se muuten on totta että autojen hankintapäätöksiä tehdään muillakin perusteilla kuin esimerkiksi pelkästään autojen ominaisuuksia vertailemalla. Ja kun eivät edes lehtien autotestaajat välttämättä aina saa eroja näkyviin autojen välille, niin miten autonostajan pitäisi tässä onnistua ?

    #805326 Ilmoita asiaton viesti

    Quu.
    Osallistuja (Participant)

    On todella lapsellinen ajatus että autonvalintaan vaikuttaa (ehkä PiiJein) naapurin kateelliseksi saaminen.
    Millä perusteella Dacia on hintansa arvoinen, mikä on tehty Renaultin ylijäämästä varastosta, ei halpa hinta yleensäkään ole laaduntae.

    #805331 Ilmoita asiaton viesti

    Derrick.
    Katsoja (Spectator)

    Voisi kuvitella että esimerkiksi vain 9.999 euroa maksava Dacia Sandero nimenomaan on hintansa arvoinen. Eri asia on sitten onko tämmöinen auto luotettava ja kestävä.

    Tällaisia autoja kait ostavat ne joilla on huono maksukyky.

    #805332 Ilmoita asiaton viesti

    PiiJei
    Osallistuja (Participant)

    No, ilman sarvia ja hampaita AMS:n jutussa kyllä mainittiin siitä Mersusta muitakin adjektiiveja. Myös positiivisia.

    En oikein ymmärrä tällaista testiasetelmaa muutenkaan. Kuka hitto päättää, että nyt ostetaan 1,5-litrainen bensafarmari? Kyllä ne päätöksenteon polut menevät vähän toisenlaisia reittejä. Tuollainen moponmoottorilla oleva Mersu voi olla vaihtoehto firman liisarirajojen paineissa, mutta tuskin juuri muuten. Myös käytetyt avartavat mahdollisuuksia paljon, eritoten Saksassa.

    #805340 Ilmoita asiaton viesti

    Quu.
    Osallistuja (Participant)

    Jos ja kun tuote täyttää ostajan asettamat vaatimukset silloin se on hintansa arvoinen.
    Jos auton arvo on varallisuudenmittari, niin Suomessa on persaukisia 3 miljoonaa + kokonaan autottomat, mitä he sitten ovat??

    #805351 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Derrick: ”Ehkäpä vähän turhaan toin esille tuota jaottelua ”premium-auto” vastaan ”tavis-autot”. Koska testiä ei ollut rakennettu tälle perusteelle.”

    Eikös tuossa ollut valittu suunnilleen saman hintaluokan farkut? Mersun kalleus tarkoittaa sitä, että siitä joutuu tasahintavertailuun ottamaan muita pienemmän korimallin. Saman hintaiset saman genren autot voi hyvin kokea toisilleen vaihtoehdoiksi, joten en minä näe vertailuryhmässä mitään omituista.

    Paremmuus riippuu ostajan tarpeista ja mieltymyksistä. Jos haluaa ilmajousitetun auton oikealla kovalla nelivedolla, niin eipä sitä noista saa kuin yhteen. Tavaratilan tai sisätilojen määrätessä on Mersu ulkona koko valinnasta. Tai jos haetaan niin paljon tilaa kuin eurolla saa, selviää voittajaksi kolmen tonnin Volvo 945, Ford Transit tai joku muu merikontti pyörien päällä.

    Kustannusvertailu johtaa PiiJein askelmerkeissä halpaan käytettyyn. Hyvin valitulla 2 – 3 tuhannen euron autolla ajaa ehjiä huoltovälejä ilman välipysäkkejä, joten kaikki yli sen on pääomakuluiltaan kallista premiumia.

    #805352 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Quu:”Jos auton arvo on varallisuudenmittari”

    Vaan kun ei ole. Ei ole vaikka auton arvioija ymmärtäisikin mitä mikäkin auto maksaa.

    Eri ostajat kuluttavat erikokoisen osan varoistaan autoon, joten samanlainenkin auto merkitsee yhdelle suurta rahamäärää ja toiselle äärimmäistä vaatimattomuutta.

    Kolmas huijaa ostamalla samannäköisen rakkineen parin vuoden kuluttua puoleen hintaan, neljäs tekee itse kahdesta läjään ajetusta eri päästä ja viides ostaa vakuutusyhtiön lunastaman muuten virheettömän, mutta elottoman yksilön, jonka kontrollereista puolet on kuollut salamaniskussa eikä merkkiliike saa mitään puheyhteyttä monimutkaisen luksusauton elektroniikkaan.

    Minä muuten tunnen tuon viidennen merkkihuollolle Mission Impossible arvoauton taskurahoilla henkiin herättäneen osaavan bitintaluttajan. Jossain on varmaan vielä kuudes ja seitsemäskin ihan erilainen ostaja?

    Löytyisikö sittenkin kulkuvälineet parkkipaikalta ja varallisuus salkkuraportista tai juorukalenterista?

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 33)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.