Etusivu Keskustelu Autot Autotekniikka Autovalmistajien tyhmyydellä ei ole rajoja

Tämä aihe sisältää 155 vastaukset, 20 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Kumppani 15.08.2017 at 13:35.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 156)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #466780 Ilmoita asiaton viesti

    mikahe
    Osallistuja (Participant)

    Jo vuosia sitten kuorma-autotehtaita jäi kiinni päästömittausten kiertämisestä. Moottorinohjaus tunnisti auton olevan testipenkissä ja sääti päästöjä (arvatenkin myös tehoja) sen mukaan.

    Nyt henkilöautopuolella Volkswagen on ottanut saman huijaustaktiikan käyttöön ja jäänyt kiinni housut kintuissa.

    HS: ”USA:n ympäristövirasto: Volkswagen läpäisi autojen päästömittauksia huijausjärjestelmän avulla”
    http://www.hs.fi/autot/a1442628071054

    #466788 Ilmoita asiaton viesti

    Sokea-Reetta
    Osallistuja (Participant)

    Syystä tai toisesta ei taida ylittää uutiskynnystä suomalaisessa automediassa.

    Kait se on niin, ettei lahjahevosen suuhun saa katsoa.

    #466790 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Aika vapaa on tulkinta, kun vastusarvojen suoranainen valehteleminen dynomittauksessa ei riitä?

    Mutta eikös tuollaisesta selviä laittamalla auto oletusarvoisesti aina mittausmoodiin ja lisäämällä kojetauluun SuperHyperMultiPowerTwinJetFantsuTurboKompressor-näppäimen, jota painamalla kuljettaja voi pyytää täydet tehot ja siirtyä nykyiseen normaalimoodiin, jos on kiire?

    #466791 Ilmoita asiaton viesti

    Sokea-Reetta
    Osallistuja (Participant)

    Näinköhän TM:n autotoimittelijat julkaisevat uutisen otsikolla ”Huijaus päästötestissä laskee Volkswagen AG:n osakekurssia”?

    Viimeksi maksoivat 11,1 miljardin euron nettotuloksesta noin viidenneksen osinkoina, 16 miljardin sakot toteutuessaan tekevät melkoisen loven (vaikka kassassa rahaa olisikin) tuohon joksikin vuodeksi.

    #466802 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Ei niin pientä leikkiä, ettei totta toinen puoli. Kesäkuun lopun huipuista on kaikki romisseet alaspäin, mutta VW on kyykännyt selvästi indeksejä enemmän ja selvästi toimialaa enemmän.

    Juhannusviikon jälkeen on nähty seuraavat pudotukset (luvut käyrältä luettuja karkeita noin-arvoja):

    VW: 220 -> 160 € -27%
    BMW: 103 -> 85 € -17 %
    Toyota: 135 -> 118 € -13%

    Eessuntaas sahaavien käyrien seuraaminen on holdarille vain viihdettä, mutta samalla on tapahtunut muutakin. Vielä kesällä muiden kanssa samoilla arvostustasoilla ja jopa niiden yli treidanneen VW:n P/E (noin 7) on pudonnut selvästi vaikkapa Toyotan, BMW:n ja Mercedeksen 9 – 10 välillä olevan P/E:n alle. Eli tuotoissa ei näy vielä mitään, mutta ostajat eivät suostu maksamaan VW:sta yhtä suurta voittokerrointa kuin ennen eikä yhtä suurta kuin noista muista seuraamistani.

    Nou hätä, salkussa autoista rahastojen kautta BMW ja Toyota, mutta seuraamme mielenkiinnolla, onko tämä omistajille kallis uutinen hinnoiteltu jo mukaan VW:n tämän kesän romahdukseen? Eli joko markkinat tiesivät miten tulee käymään, vai kyykkääkö VW lisää?

    Pitkällä ajalla voi olla jo ostohinnoissa, jos uskoo, että VW saa ongelman hoidetuksi ilman pysyvää kolhua?

    #466810 Ilmoita asiaton viesti

    Sokea-Reetta
    Osallistuja (Participant)

    Vontobelin liikkeellelaskemissa tuotteissa on mukava vipu, jos uskoo ettei markkinat ole vielä hinnoitellut tätä Volkswagenin NOx-huijausta osakekurssiin.

    Hauska seurata miten nahkahousu fiksaa nuo 0,5 miljoonaa eco-dieseliä päästörajat alittavaksi, siten että tuotteen ominaisuudet eivät radikaalisti muutu. Winterkorni kerkesi jo pyytää anteeksi, mutta tuskinpa se jenkeille riittää.

    Onkohan jenkeissä tiukemmat päästörajat vai mistähän syystä vain siellä myydyistä autoista on löytynyt filunkia?

    #466925 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    740 GLE kirjoitti eilen: joko markkinat tiesivät miten tulee käymään, vai kyykkääkö VW lisää?

    Eivät näköjään tienneet. P/E lähellä kuutosta tänä iltana, mutta en silti osta, enkä varsinkaan shorttaa tai hae johdannaisia, koska ei ole omassa pelikirjassani.

    Eiköhän filunki löydy useimmin siellä, missä sitä joku jaksaa tutkia. Ei se ole salaliitto, vaan kauppaa.

    #466932 Ilmoita asiaton viesti

    Auto-m
    Osallistuja (Participant)

    Minäpä ostin osakkeita eilen. Olen jo pitkään harkinnut VW:n, BMW:n tai Daimlerin osakkeiden ostoa, koska hinnat ovat olleet melko alhalla. Kaikkien P/E on ollut alle 10. Eilinen romahdus ratkaisi sen, että kallistuin Volkkarin puoleen. En jaksa uskoa, että tämän mokan lopulliset kustannukset ovat eilisen romahduksen veroisia, ellei sitten jostain tule lisää huonoja uutisia, mikä tietenkin on aina mahdollista. Ja osakehan oli jo valmiiksi melko halvaksi hinnoiteltu, ilmeisesti kiinapelkojen vuoksi.

    Daimlerin ja Bemarin osalta taas luulen, että saattavat kärytä vielä samanlaisesta huijauksesta. Näitä osakkeita en siis juuri nyt ostaisi, koska selkeä riski on olemassa. Nythän oli vain sattumaa, että Volkkaria testattiin.

    Ja lopuksi toteamus, että enää kirjoituksiani täällä ei siis voi pitää täysin puolueettomina. 🙂

    #466942 Ilmoita asiaton viesti

    Sokea-Reetta
    Osallistuja (Participant)

    Rohkea rokan syö…

    Yleensähän tuollaiset asiat pyritään sopimaan ennen oikeudenkäyntejä. Tuota historiaa vasten osakekurssiin ei ole vielä leivottu noita uhkasakkoja täysimääräisesti. Myyntiwarranttien puolesta puhuu myöskin saksalaisten ja eteläkorealaisten viranomaisten aloittamat tutkinnat, amerikkalaisten kuluttajien jättämät joukkokanteet sekä instituutionaalisten sijoittajien harrastama ”vastuullinen sijoittaminen”. Ala-Saksin osavaltion päättäessä, että he eivät voi sijoittaa päästötesteissä huijaavaan yhtiöön, alkavat stop-lossit paukkua aika monella.

    Näinköhän Volkswagen AG tarjoaa alle kymmenessä vuodessa sekä short että long squeezen?

    #466963 Ilmoita asiaton viesti

    Sokea-Reetta
    Osallistuja (Participant)

    Nyt kun tuo Volkswagen käyttää mahdollisuuksien puitteissa samaa tekniikkaa perämoottoreista leikkuupuimureihin, niin ei olisi mikään ”Amerikan temppu” selvittää vähän tuota NOx-huijauksen maailmanlaajuisuutta.

    1. Mitkä ovat uuden ja muiden mantereiden erot NOx-päästöjen rajoissa?
    2. Mitkä ovat erot käytetyissä mittaustavoissa em. paikoissa?
    3. Mitkä ovat uudella ja muilla mantereilla myytävien 2.0 TDI moottoreiden erot?
    4. Millaiset tulokset vaatimuksenmukaisuustodistuksiin on kirjattu?

    Jo pelkästään noihin kysymyksiin vastaamalla saa osviittaa, että kannattaako intialaisen koodarin tuotoksia lähteä purkamaan Volkswagenin moottorinohjausboksin syövereistä ympäri maapalloa.

    #467003 Ilmoita asiaton viesti

    Sokea-Reetta
    Osallistuja (Participant)

    Suomalaisen autojen maahantuontiyritysten ja autoteollisuuden yhdistyksen teknisen asiantuntijan tyhmyydellä ei ole rajoja:

    http://www.kauppalehti.fi/uutiset/yllattava-nakemys-vw-skandaalilla-ei-vaikutuksia-eurooppaan—ainakaan-viela/ucFbvzW2

    Jo ennestään olen vierastanut suomalaisten automedioiden saamia ja julkaisemia lausuntoja ko. yhdistykseltä, mutta taas pystyttiin asettamaan rima niin alas, ettei kohta sen alittaminenkaan ole mahdollista.

    Mitähän ko. asiantuntija tänään vastaisi, jos KL:n toimittaja esittäisi samat kysymykset uudestaan?

    #467013 Ilmoita asiaton viesti

    Sokea-Reetta
    Osallistuja (Participant)

    Kappas, 0,5 miljoonan pullataikina paisui 11 miljoonaan.

    http://www.wsj.com/articles/volkswagen-emissions-scandal-relates-to-11-million-cars-1442916906

    Tietää lakimiehille hyväpalkkaisia toimeksiantoja, pitkäksi aikaa…

    #467115 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    @Sokea-Reetta: JOS Niedersachsen luopuu pitkäaikaisesta omistuksestaan, se varmasti näkyy markkinoilla. Mutta en ole vakuuttunut, että saksalainen omistajakulttuuri toimisi niin? Oletan pikemmin Daimler-Chrysler sekoilun toisintoa, jossa Jürgen Schrempp ei saanut tilasuutta erota edes osan tyylikkyyttään säilyttäen, vaan hänet todella erotettiin.

    Tuon vuosikymmenen osalta on jäänyt selkeä toimintaohje. Mersut ostetaan runkonumeron perusteella:
    WDB (West-Germany, Daimler-Benz) kelpaa.
    WDC (Daimler-Chrysler) vaikea löytää mitään kiinnostavaa
    WDD (Daimler AG) kelpaa taas

    Volkkarin keskittynyt pitkäaikainen omistus taitaa olla syy siihen, että firma kulkee short-squeezen klassikkoesimerkkinä.

    #467123 Ilmoita asiaton viesti

    Sokea-Reetta
    Osallistuja (Participant)

    Tuo Ala-Saksi oli vain esimerkki eräälle, hyvässä uskossa putoavaan puukkoon tarttuneelle.

    Stephen Flop pystyi sulattamaan TJ aikanaan 2/3 (20 miljardia) yhden firman markkina-arvosta, tämä Winterkornihan on TJ aikanaan edelleen n. 100% plussan puolella.

    Toki erottamista puoltaa ajatus:
    1. Jos et tiennyt, olet väärässä tehtävässä.
    2. Jos tiesit, olet väärässä tehtävässä.

    #467124 Ilmoita asiaton viesti

    Sokea-Reetta
    Osallistuja (Participant)

    Vuoroin vieraissa käydään…

    Tuommoinen(kin) uutinen taisi jäädä suomalaisilta autotoimittelijoilta huomaamatta:

    http://www.hs.fi/autot/a1305978596696

    Lycka i olycka, nythän noita Volkswagen Groupin tuotteita voi kerta heitolla parsia useammasta paikkaa.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 156)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.