Etusivu Keskustelu Autot Autotekniikka Autovalmistajien tyhmyydellä ei ole rajoja

Tämä aihe sisältää 673 vastaukset, 41 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Heinz-Guido 06.06.2018 at 13:30.

Esillä 15 viestiä, 286 - 300 (kaikkiaan 674)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #828926 Ilmoita asiaton viesti

    Kumppani
    Osallistuja

    Minusta tällä hetkellä mikään hybriditekniikka ei ole ”vanhaa”.

    Saksalaiset ovat jo saaneet markkinoille sähköautoja ja kevythybridejä, jotka tulevat olemaan Volvon strategian kulmakiviä vasta joskus myöhemmin.

    Mitäs ihmeellistä kevythybridit sitten loppujen lopuksi ovat? Volvon strategiahan meillä on jo tiedossa. Siinä suhteessa muut tulevat perässä joka tapauksessa. Yksittäistä mallijulkistuksista ei ole samaan muilla merkeillä vieläkään minun mielestäni.

    Verrataanpa esimerkiksi tänä vuonna esiteltäviä GLE:tä ja XC60:tta. …Kumpiko näistä valmistajista on edellä autoilun sähköistyksessä?

    Eikös kilsojen lisäykset tule oikeastaan ihan vain akkutehojen kasvatuksella. Ehkäpä tässä sähköistämisessä on muutakin taustalla kuin vain tuollaiset ”askeleet”, jotakin laajemmin tarkasteltavaksi tarkoitettua?

    #828931 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja

    Jos toinen valmistaja tarjoaa samaan aikaan yli kaksinkertaisen sähkö-rangen ja paljon paremmin riittävän sähköisen suorituskyvyn, niin kyllä se on ihan selvä osoitus siitä, että huonompi tekniikka on jo vanhentunt. Tuo 100 kilometrin sähkö-range alkaa olla jo riittävä noihin ladattaviin. Kevythybridit eivät tosiaan ole mitään ihmeellistä, enkä edelleenkään näe mitään hehkuttamisen arvoista siinä, että kevythybriditekniikka otetaan käyttöön pioneerien jälkijunassa.

    Se ratkaisee, mitä markknoille tarjotaan. Olen yrittänyt kysellä moneen kertaan juuri sitä, että mitä tuo taustalla oleva joku muu laajempi tekijä on, mutta siihen en ikävä kyllä ole saanut mitään vastausta.

    #828976 Ilmoita asiaton viesti

    intelligentsia
    Osallistuja

    Tuossa selostus MB GLE:n moottoreista. Tuo 279 hp systeemiteho lataushybridissä ei kyllä oikein vakuuta kun auto on niin iso. Esimerkiksi Volvon uusi T6 Twin Engine on teholtaan 340 hp ja se tulee melko pieniinkin autoihin kuten V60.

    ”As top versions, Mercedes will launch the GLE as AMG 63 and AMG 63 S. Instead of the elderly 5.5-liter V8 comes the corporate all-purpose weapon, the four-liter V8 Biturbo in 571 and 612 hp outputs. The brand new family of six-cylinder engines will also feature prominently on the new GLE: three-liter six-cylinder with 367 hp or as GLE 53 with hybrid drive and 435 hp + 22 hp electric engine. On the diesel front, there will be two 3.0-liter inline six-cylinder engines with 286 and 340 hp. The engines are said to be 20 percent more economical, not least thanks to the new 48-volt electrical architecture with 15 kW starter generator. The 9G-Tronic state-of-the-art 9-speed gearbox will be standard across the board. A plug-in hybrid powertrain is also confirmed for the all-new 2018 Mercedes GLE. Here, the Germans combine a two-liter four-cylinder petrol engine with a 90 kW electric motor. The system performance should be 279 hp.”

    #828978 Ilmoita asiaton viesti

    Kumppani
    Osallistuja

    NHB:
    Se ratkaisee, mitä markkinoille tarjotaan. Olen yrittänyt kysellä moneen kertaan juuri sitä, että mitä tuo taustalla oleva joku muu laajempi tekijä on, mutta siihen en ikävä kyllä ole saanut mitään vastausta.

    Et mitenkään voi ohittaa Volvon julkistusta laajempana tekijänä. Muut tulevat kyllä perässä autojensa sähköistyksessä, mutta eivät ole ottaneet samaa linjaa. Siinä sinulle vastausta, joka oli olemassa jo viime vuoden lopulla.

    #828979 Ilmoita asiaton viesti

    intelligentsia
    Osallistuja

    Carwow kertoo että Mersu GLE:n uuden lataushybridin toimintamatka olisi 31 mailia.

    https://www.carwow.co.uk/news/mercedes-gle-price-specs-release-date-3048

    C-sarjan lataushybridien tehot tulevat olemaan 191 hp ja 208 hp, joten ei tässäkään ole hurraamista. Hyvä kuitenkin että tavalliselle kansalle tulee näitä koko kansan plug-in hybridejä.

    https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/2018-mercedes-benz-c-class-revealed

    #829025 Ilmoita asiaton viesti

    [ZeiMZei]
    Osallistuja

    …melko matalaviritteisiä ovat polttomoottorit noissa C-sarjan lataushybrideissä, jos sähkömoottori tuottaa 120hp ja sähkömoottorin+polttomoottorin yhteisteho on 191hp/208hp (vaikkakin voimalinja on täysin erilainen Volvon twinengine ratkaisuun verrattuna jossa sähkö/polttomoottorien tehot voidaan laskea suoraan yhteen).

    olisin olettanut että tuo 191hp/208hp on ne polttomoottorien tehot ja 120hp sen sähkömoottorin teho, jolloin kokonaistehoksi yhdistetyn voimalinjan ratkaisussa säädöistä riippuen voisi arvioida 270-280hp.

    lataushybridien sähkömoottoritehot pyörivät 100hp molemmin puolin, joten Volvo kutittelee polttomoottoreista ihan kohtuullisesti tehoja verrattuna saksalaisiin kilpailijoihin. Toisaalta Volvon ei tarvitse ajatella että se söisi oman merkin ”tehokkaamman = isommalla moottorilla varustetun” mallin myyntiosuuksia, kun sellaisia ei ole tarjolla.

    Edit: ymmärsin väärin lukemani, eli näinhän se tietysti onkin – tuo 191hp/208hp on se polttomoottoriteho ja 120hp sähkömoottoriteho, joten olettaisin yhteisteho asettuvan tuonne 270hp…280hp (eli vähän korkeampi kuin BMW 330e, joka on 252hp).

    #829040 Ilmoita asiaton viesti

    intelligentsia
    Osallistuja

    ”Edit: ymmärsin väärin lukemani, eli näinhän se tietysti onkin – tuo 191hp/208hp on se polttomoottoriteho ja 120hp sähkömoottoriteho, joten olettaisin yhteisteho asettuvan tuonne 270hp…280hp (eli vähän korkeampi kuin BMW 330e, joka on 252hp).”

    Kiitos korjauksesta, laitoin vahingossa puutteeliset tekniset tiedot C-sarjan lataushybridien tehosta, rupesin itsekin sitä pohtimaan että onko tullut taas mokailtua tehojen suhteen.

    #829045 Ilmoita asiaton viesti

    intelligentsia
    Osallistuja

    Volvollahan tulee olemaan kolme lataushybridiä. T8 (407 hp), T6 Twin Engine (340 hp) ja T5 Twin Engine (254 hp). T5 Twin Engine on 1,5 litrainen jonka bensamoottorin teho on 180 hp ja sähkömoottorin teho on 74 hp. Tuskinpa enää tarvitaan lisää lataushybridejä mallistoon.

    #829053 Ilmoita asiaton viesti

    Tetti
    Osallistuja

    Erikoista keskustelua – hevosvoimia on autossa luokkaa 200, ja todetaan ettei hyvältä näytä??? Mitä Suomessa oikeasti tekee tuolla hevosvoimamäärällä? Siis tavallisessa tieliikenteessä? Omassa on 2,2 tonnin kokonaispainoisessa 163 ja riittää vallan mainiosti. Hybrideistä sinänsä: ne ovat kyllä viherpesua autonvalmistajille – ainoa tapa taklata kiristyvät CO2-vaatimukset koko malliston keskiarvoa laskettaessa. Ihmetellä täytyy kun hybridit tuodaan ensimmäisenä malliston huipulle suurimpien polttomoottorien kera ja tehoa vähintään 250-300 hp. Eikä niistä koeajojen mukaan ole juuri mitään hyötyä. Ainoa on hitaassa, ruuhkaisessa ja pysähtelevässä (kaupunki)liikenteessä kun polttomoottori ei käy eikä tule lähipäästöjä.

    #829055 Ilmoita asiaton viesti

    [ZeiMZei]
    Osallistuja

    ”Mitä Suomessa oikeasti tekee tuolla hevosvoimamäärällä?”

    Ei oikeasti mitään, mutta takana taitavat olla ne ajat kun autonvalmistajat omia tuotantolinjojaan Suomea varten tekivät, vaikkakin kyllä noita aitoja ”Suomi-autoja” edelleen näyttää olevan paljon käytettynä myynnissä…

    #829072 Ilmoita asiaton viesti

    perussuomalainen
    Osallistuja

    NHB:

    Voisitko nyt vielä kerran koostaa ihan ajatuksella ilman että sotkeudut omaan näppäryyteesi eri autonvalmistajien rahavirrat ja budjetit sähköautojen suurta tulemista varten ja verrata niitä Mercedeksen diesel-moottorin suunnittelukustannuksiin?

    #829074 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja
    Erikoista keskustelua – hevosvoimia on autossa luokkaa 200, ja todetaan ettei hyvältä näytä??? Mitä Suomessa oikeasti tekee tuolla hevosvoimamäärällä? Siis tavallisessa tieliikenteessä? 
    

    Eihän tuossa möläyksessä ollut mitään muuta pointtia, kuin päästä haukkumaan viihamiaan merkkejä välittämättä siitä, kuinka epätoivoinen tai lapsellinen argumentti on. 200 polttomoottorin hevosvoimaa riittää kyllä. Noissa hybrideissä on pelkästään naurettavaa tuijottaa laput silmillä noita kokonaistehoja. Se, mihin olisi syytä paneutua, on sähkömoottorin voimavaroihin. Volvon T8:han on omituinen yhdistelmä. Polttomoottorin kanssa tehoa on niin pirusti, mutta sähkömoottorin teho yksinään ei riitä edes normaaliin ajoon. Bensaa polttamalla autossa on ylimäärin tehoa ja sitten taas ladattavan hybridin omimmalla alueella eli sähköajossa tehoa ei riitä edes normaaliin ajoon. Tuo ei sovi oikein ekoautoiluun tai Volvon brändäyksessä aina niin tärkeäksi mainostettuun turvallisuusajatteluun.

    Hybrideistä sinänsä: ne ovat kyllä viherpesua autonvalmistajille – ainoa tapa taklata kiristyvät CO2-vaatimukset koko malliston keskiarvoa laskettaessa. Ihmetellä täytyy kun hybridit tuodaan ensimmäisenä malliston huipulle suurimpien polttomoottorien kera ja tehoa vähintään 250-300 hp. Eikä niistä koeajojen mukaan ole juuri mitään hyötyä. Ainoa on hitaassa, ruuhkaisessa ja pysähtelevässä (kaupunki)liikenteessä kun polttomoottori ei käy eikä tule lähipäästöjä.
    

    Jo nykypäivän parhaat toteutukset soveltuvat kyllä hyvin moneen käyttöön ja ovat myös hyvin taloudellisia. Itse ajelen näin talviolosuhteissa sellaisella 1-2 litran polttoaineen kulutuksella.

    #829078 Ilmoita asiaton viesti

    intelligentsia
    Osallistuja

    a. Voisitko NHB täsmentää väitteitäsi vai puhutko taas soopaa. Tuossa Teknikens Världin mittaukset siitä kuinka pitkälle eri lataushybrideillä pääsee sähköllä. Melko normaaliltahan Volvo T8:n toimintamatka noin 45 km tässä seurassa näyttäytyy.

    BMW 530e: 36,4 km

    Hyundai Ioniq: 53,5 km

    Kia Niro: 52,1 km

    Kia Optima: 59,2 km

    Mercedes E 350e: 20,6 km (tästä on suunta vain ylöspäin)

    Mini Countryman: 32,2 km

    Mitsubishi Outlander: 35,9 km

    Toyota Prius: 44,1 km

    VW Golf GTE: 34,2 km

    Volkswagen Passat GTE: 39,1 km

    b. Päivityksen jälkeen T8:n toimintasäde on 45 kilometriä eurooppalaisen syklin mukaan.

    https://www.expressen.se/motor/bilnyheter/volvo-uppdaterar-hybriderna-for-mer-rackvidd/

    c. Kaikkein älyttömintä mitä NHB on väittänyt on se että Volvolla ei olisi riittävästi lataushybridejä, vaikka esimerkiksi uuteen V60 – malliin saa 407 hevosvoimaisen, 340 hevosvoimaisen ja vieläpä 254 hevosvoimaisen lataushybridin todennäköisesti. Kyseessä ovat Twin Enginet T8, T6 ja T5. Tuon T8 Twin Enginen tehoa tosin on vähän leikattu tuosta 407 hevosvoimasta. T5 Twin Enginen saamista autoon ei kai vielä ole lukkoon lyöty.

    d. Itse pääasiaan palatakseni niin julkisuudessahan nuo saksalaiset autonvalmistajat pullikoivat 2021 voimaantulevia päästömääräyksiä vastaan ja ovat vastahakoisia tässä suhteessa. On myös puhuttu siitä että saksalaisilla on vaikeuksia täyttää nuo vuoden 2021 päästötavoitteet.

    #829080 Ilmoita asiaton viesti

    Mikko-L
    Osallistuja

    En oikein itsekään näe mitä omituista on Volvon T8 yhdistelmässä. Sillä korvataan tehokkaat mallit eli T8 ei toki ole mikään varsinainen pihistelyhybridi. Toisaalta aika paljon pihimpi kuin moni muu 400 hv bensa-auto. Lähes vastaava on Mersun GLC hybridi, mutta paljon huonommalla toimintasäteellä. Omituista on se, että saksalaisten moniin hybrideihin ei saa lainkaan nelivetoa, joka karsii paljon suomalaisia asiakkaita.

    Volvon teho riittää erinomaisesti tavalliseen kaupunkiajoon muun liikenteen seassa ja sellaiseen käyttöönhän hybridin sähkömoottori on tarkoitettu. Toimintasäde on jopa parempi kuin useimmilla kilpailijoilla. Suomen myyntiluvut kertovat aika paljon T8 paketin onnistumisesta ainakin tällä verotuksella.

    #829094 Ilmoita asiaton viesti

    Mikko-L
    Osallistuja

    Nyt Volvo esittelee uuden T6 hybridin. En ainakaan itse ole vielä nähnyt minkälainen voimalinja tarkalleen on kyseessä. Onko T5 bensamoottori ja siihen päälle nykyinen sähkömoottori.

Esillä 15 viestiä, 286 - 300 (kaikkiaan 674)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.