Etusivu Keskustelu Autot Autotekniikka Autovalmistajien tyhmyydellä ei ole rajoja

Tämä aihe sisältää 673 vastaukset, 41 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Heinz-Guido 06.06.2018 at 13:30.

Esillä 15 viestiä, 331 - 345 (kaikkiaan 674)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #829405 Ilmoita asiaton viesti

    Mikko-L
    Osallistuja

    Olisi ehkä parempi, mutta kuten itse taannoin sanoit, täydellistä ratkaisua ei ole kenelläkään. Sama ongelma oikeastaan on kaikissa hybrideissä. Vai onko muissa hybridiautoissa jotenkin huimasti tehokkkaampi se sähkömoottori? Mersussa muistaakseni noin 20 hv enemmän, joka tuskin ratkaisee mitään suuntaan tai toiseen. Säde sähköllä taaseen on paljon pienempi, joka on oikeasti ongelma. Useimpiin ei maastureihin ei taas saa nelivetoa. Ei se mitään muuta, jos polttiksessa on 100 tai 300 hv.

    #829412 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja
    Olisi ehkä parempi, mutta kuten itse taannoin sanoit, täydellistä ratkaisua ei ole kenelläkään. Sama ongelma oikeastaan on kaikissa hybrideissä. Vai onko muissa hybridiautoissa jotenkin huimasti tehokkkaampi se sähkömoottori?
    

    Ilmoitetusta tehosta ei vielä paljoa voi päätellä, mutta sähkön tarjoamassa suorituskyvyssä on kyllä oleellisia eroja. AM&S mittasi 0-100 km/h kiihdytyksessä XC60 T8:lle 26 sekuntia, Hyundain tuotteilla saman luokan aikoja, Mini sai 16,5, Prius 14,1, Golf 11,8 ja Passat on lähempänä 10 sekuntia. Itselleni T8 ei riitä alkuunkaan, Mini ja Prius ovat rajoilla riittää ja Passat riittää täysin omaan kommutoimiseeni.

    #829415 Ilmoita asiaton viesti

    Mikko-L
    Osallistuja

    Oleellista tässä on tietenkin Volvon massa. Nuo muut ovat hitusen eri luokan autoja. Itselleni tuo riittää useimmiten mainiosti, koska kaupunkiliikenteessä en voi kiihdyttää täysillä edes sähköllä, koska joku hitaampi on lähes aina edessä. Noita 0-100 km/h kiihdytyksiä aika harvoin tehdään ja jos niitä sattuu välillä eteen, niin polttomoottori käynnistyy hetkeksi. Entä sitten? Jos taas kiihdytät rampilta alamäkeen, kuten useimmiten tilanne on, niin sähkömoottori riittää taas mainiosti.

    Onneksi jokaiselle on jotain. Edelleen T8 näyttää kelpaavan todella monelle.

    #829416 Ilmoita asiaton viesti

    HybridRules
    Osallistuja

    Olisi muuten kiva, jos NHB kertoisi, mikä auto hänellä on. Voisin itsekin käydä vaihtamassa oman romun noin hienoon autoon. NHB:n autossahan on sekä webasto- että sähkölämmitys, pienitehoinen polttis, joka kuitenkin kuskaa autoa aivan sairaan hyvin, vaikka sitä ei toisaalta edes huomaa autossa olevan, ellei pakkokäynnistä sitä kuriositeetin luontoisesti silloin tällöin. Nelivetohan siinä autossa on luonnollisesti ja raskas peräkärrykin kulkenee mukana kevyesti sähkömoottorin pyörittäessä vetäviä pyöriä. Tilaa on kuin entisessä volkkarissa vaikka viisi norsua tulisi kyytiin. Eikä tietenkään tarvitse välttämättä ajaa nelivedolla vaan voi valita onko takaveto, etuveto vai pelkkä sähköveto.

    Kateeksi käy ja olisi tosi kiva,kun NHB kertoisi auton merkin, niin lähtisin oitis kysymään paljonko välirahaa pitäisi maksaa, jos omani siihen vaihtaisin. Alkaa tympiä, kun omassa autossa on niin paljon ylimääräistä tehoakin.

    #829418 Ilmoita asiaton viesti

    HybridRules
    Osallistuja

    NHB:n mielestä ei ole hyvä, ettö polttis heräilee silloin tällöin, esim. ohitustilanteessa.

    Tuossa sekoitetaan kaksi asiaa. Kyse on hybridiautosta, joka joka tapauksessa käyttää paljon bensamoottoria, kun ajetaan yli 40km matkoja. Jos sen ekan 40km aikana ohittaa niin, että polttis käynnistyy, niin mitä väliä?

    NHB kirjoittaa usein kuin ajaisi täyssähköautolla, mutta kuitenkin toisaalta sanoo, että hänellä on hybridi. Eihän lähimatkoja pelkällä sähköllä ajaessa ole tarvis ohitella 80km nopeuksilla eikä muutenkaan kuin mitä normikaista-ajossa tulee ohiajoja.

    Minä kerkiän oikein hyvin omalla T8 voimalinjan autolla kaupunkiliikenteessä pelkän sähkömoottorin voimalla, ja pärjäisin maantielläkin, mutta kun pelkällä sähköllä ei pääse kuin sen nelisenkymmentä kilometriä.

    #829424 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja
    Oleellista tässä on tietenkin Volvon massa. Itselleni tuo riittää useimmiten mainiosti, koska kaupunkiliikenteessä en voi kiihdyttää täysillä edes sähköllä, koska joku hitaampi on lähes aina edessä. Noita 0-100 km/h kiihdytyksiä aika harvoin tehdään ja jos niitä sattuu välillä eteen, niin polttomoottori käynnistyy hetkeksi. Entä sitten? 
    

    Voimalinja pitäisi mitoittaa nimenomaan auton massan suhteen. Siksi pelkän huipputehon tuijottelu on turhaa varsinkin hybrideissä, joissa toteutuksissa on isoja eroja. Kylmä moottori tuottaa paljon päästöjä hybridissäkin, enkä pidä ajatuksesta tuottaa suuria tehoja kylmällä moottorilla, vaikka toki hybridien moottoreita onkin kehitetty tätä silmällä pitäen. Kun käytän polttomoottoria, niin tykkään käynnistää sen hieman ennen, kuin tarvitsen suuria tehoja ja sitten kun se polttis kerran on käynnissä, niin haluan käyttää sen niin lämpimäksi, että öljyt kuivavat. Kylmänä hetkittäin käynnistely ei ole se mihin tähtään. Toki oikein suunniteltu moottori saattaa kestää tuonkin, mutta itsellä on kynnys tuollaiseen käyttöön.

    Olisi muuten kiva, jos NHB kertoisi, mikä auto hänellä on. Voisin itsekin käydä vaihtamassa oman romun noin hienoon autoon. NHB:n autossahan on sekä webasto- että sähkölämmitys, pienitehoinen polttis, joka kuitenkin kuskaa autoa aivan sairaan hyvin, vaikka sitä ei toisaalta edes huomaa autossa olevan, ellei pakkokäynnistä sitä kuriositeetin luontoisesti silloin tällöin. 
    

    Mallin kerroin jo toisessa ketjussa. Muutoin tämä osuus meni sinulta oikein.

    
    Nelivetohan siinä autossa on luonnollisesti ja raskas peräkärrykin kulkenee mukana kevyesti sähkömoottorin pyörittäessä vetäviä pyöriä. Tilaa on kuin entisessä volkkarissa vaikka viisi norsua tulisi kyytiin. Eikä tietenkään tarvitse välttämättä ajaa nelivedolla vaan voi valita onko takaveto, etuveto vai pelkkä sähköveto.
    

    Nyt sitten aloit sepittämään satuja. Nelivedolla tai vetokoukulla en tee yhtään mitään. Sähkömoottorilla varustettu etuveto on oikein riittävä pidoltaan talvella. Mulla ole mitään syytä lähteä maanteiden ulkopuolelle lumeen kahlaamaan, eikä nämä matalat autot oikein maastoon muutenkaan sovellu. Isot tavarat liikuttelen paljon mieluimmin pakettiautolla kuin kärryillä. Tilaa on enemmän kuin tarvitsen.

    
    NHB kirjoittaa usein kuin ajaisi täyssähköautolla, mutta kuitenkin toisaalta sanoo, että hänellä on hybridi. Eihän lähimatkoja pelkällä sähköllä ajaessa ole tarvis ohitella 80km nopeuksilla eikä muutenkaan kuin mitä normikaista-ajossa tulee ohiajoja.
    

    Ajan reilusti yli 90 prosenttia päivistä pelkästään sähköllä. Mun työmatkalle osuu moottoritie jo parin kilometrin jälkeen ja siellä rajoitus kesäisin on 120 km/h. Hybridin hyödyt laskisivat aika tavalla, jos puolet työmatkasta joutuisin ajamaan polttomoottorilla. Nyt koko matka menee sähköllä ilman mitään kipupisteitä.

    #829434 Ilmoita asiaton viesti

    HybridRules
    Osallistuja

    Vähän karrigoin, juu.

    Olisi ollut kiva, kun olisit tuossakin maininnut, mikä malli sinulla on, kun en näitä ketjuja niin säännöllisesti ja kattavasti lue, Mutta jos on vain etuvetoinen eikä voi vetokoukkua asentaa, niin sitten se ei minulle sopisikaan. Täytyy silloin tällöin vetää peräkärryä ja venetraileria.

    Suomessa kaiken kaikkiaan murehditaan turhan paljon päästöistä ja niiden vaikutuksesta ilmastonmuutokseen. Maailman mittakaavassa ollaan ihan merkityksetön saastuttaja.

    Hybridi vähentää lähipäästöjä kaupungissa, mikä on hyvä. Ja tietysti muutenkin saatutetaan mieluummin vähemmän kuin enemmän. Mutta ei oteta paineita, jos moottori käy vähän aikaa kylmänä.

    Hybridin kanssahan tuppaa välillä menemään ”hifistelymoodi” päälle ja alkaa tarkkailemeen sähkö/polttiksen käyntiä ja pyrkimään pelkällä sähköllä etenemiseen. Mielenkiintoisempaa ajella kuin pelkällä polttismoottoriautolla.

    #829435 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja
    Tuossa sekoitetaan kaksi asiaa. Kyse on hybridiautosta, joka joka tapauksessa käyttää paljon bensamoottoria, kun ajetaan yli 40km matkoja.
    

    Ja jos ajaa usein yli 40 kilometrin siirtymiä, niin ladattavan hybridin olennaisin hyöty alkaa sulamaan nopeaa tahtia.

    #829442 Ilmoita asiaton viesti

    HybridRules
    Osallistuja

    Hyöty mihin nähden. Ajan viikoittain pitkän matkan vähintään kerran näköjään, on tullut kiinnitettyä asiaan huomio vasta nyt, kun olen hybridillä kurvaillut. Ja on ollut viikkoja, kun on ollut joka päivälle yli 250km ajoa.

    Bensan keskikulutus tankkauksilla mitattuna on 4-5 litraa alle sen, mitä oli aiemmalla 3L dieselillä käytännössä. Siinä oli 188kW kone ja olikohan 650Nm ja spekseissä muistaakseni 8,5L yhdistetyllä, mutta eihän se siihen käytännössä jäänyt.

    Jokaisella pitkällä matkalla on ainakin se n. 40km pelkällä sähköllä ja kun ajelee rauhallisesti, niin sähköllä mennään usein pätkiä polttis sammutettuna.

    Kun on valinnut auton, jonka haluaa, kannattaa valita hybridi ihan polttoaineen säästönkin kannalta, jos ao mallista on sellainen vaihtoehto. Ainakin Volvon tapauksessa saa selvästi pienemmän kulutuksen, paremman tehon ja edullisemman hinnan autoveron ansiosta kuin jos T8:n sijasta ottaisi bensakoneen yksin. Siis pitkien matkojen ajossakin. Lähipyörittelyssä se tietysti on selvä asia, kun mennään kokonaan ilman bensan kulutusta.

    #829471 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja
    Mutta jos on vain etuvetoinen eikä voi vetokoukkua asentaa, niin sitten se ei minulle sopisikaan. Täytyy silloin tällöin vetää peräkärryä ja venetraileria.
    

    Kirjoitinko, ettei vetokoukkua voi asentaa? Se oli oikeastaan se ainoa lisävarustelistan ruutu, mihin itse en ruksia laittanut.

    Suomessa kaiken kaikkiaan murehditaan turhan paljon päästöistä ja niiden vaikutuksesta ilmastonmuutokseen. Maailman mittakaavassa ollaan ihan merkityksetön saastuttaja.
    
    Hybridi vähentää lähipäästöjä kaupungissa, mikä on hyvä. Ja tietysti muutenkin saatutetaan mieluummin vähemmän kuin enemmän. Mutta ei oteta paineita, jos moottori käy vähän aikaa kylmänä.
    

    Valitettavasti tuolla asenteella ei asiat parane. Jokainen voi ajatella, ettei nyt minun tekemiset maailman mittakaavassa mitään haittaa ja perustella näin itselleen oikeutuksensa kuluttaa ja saastuttaa vapaasti. Eikä nyt oikeastaan ole keskustelun aiheenakaan se, kuinka perustella saastuttaminen itselleen, vaan puhumme eri hybriditekniikoiden eroista. Itse arvostan sitä, ettei kylmä moottori aina hetkittäin käynnistele.

    Hyöty mihin nähden. Ajan viikoittain pitkän matkan vähintään kerran näköjään, on tullut kiinnitettyä asiaan huomio vasta nyt, kun olen hybridillä kurvaillut. Ja on ollut viikkoja, kun on ollut joka päivälle yli 250km ajoa.
    
    Kun on valinnut auton, jonka haluaa, kannattaa valita hybridi ihan polttoaineen säästönkin kannalta
    

    Hyöty juuri tuohon toisessa yhteydessä arvostamaasi polttoaineen säästöön nähden. Sen vertailukohta taitaa olla niin helppo tässä suhteessa, että siitä parantaminen onnistuu monella tapaa.

    #829479 Ilmoita asiaton viesti

    HybridRules
    Osallistuja

    Onhan muitakin vaihtoehtoja kuin joko saastuttaa vapaasti tai yliampua päästötavoitteet suhteessa siihen, että vaikka koko Suomi ei tuottaisi yhtään päästöjä, niin maailma ei sillä pelastuisi.

    Hybriditekniikalla polttiksen kulutuksesta syntyviä päästöjä vähennetään ja jos on muitakin vaihtoehtoja niin sehän on vain hyvä.

    #829490 Ilmoita asiaton viesti

    HybridRules
    Osallistuja

    Kaipa kaikki hybriditekniikat tähtäävät päästöjen vähentämiseen pienentämällä polttoaineen kulutusta.

    Tässä kaiketi Toyota on oikea edelläkävijä, koska sieltä tuli hybridivoimalinjoja laajasti myyntiin jo ennen kuin päästöistä edes hohkattiin niin kuin nykyään. Outoa kylläkin minun mielestä, etteivät heti alunperin tehneet pistokehybridiä, joka nyt tuntuu ihan itsestäänselvästi järkevältä vaihtoehdolta.

    Twin Engine tekniikka on hyvä, koska se mahdollistaa nolla- ja vähäpäästöisen ajon ja tarjoaa kuitenkin tarvittaessa käyttöön tehoa ja nelivedon. Eikä pienennä tavaratilaa verrattuna samaan malliin pelkällä bensakoneella.

    Minusta voi sanoa perustellusti, että hybridivoimalinja pienentää ainakin Volvossa keskikulutusta selkeästi verrattuna samaan autoon pelkällä bensakoneella vaikka ajaisi paljon pitkiä matkoja.

    Kuten NHB sanoo, niin tietenkin hybridin hyöty vähenee siihen nähden, että ajaisi pelkästään lyhyitä matkoja, jolloin voi käyttää pelkästään sähköajoa tai vain hyvin vähän polttista sen lisäksi. Mutta selkeää hyötyä on myös silloin, kun joutuu ajamaan usein pitkiä matkoja.

    Twin Engine voimalinja antaa kuskille paljon suuremman vaikutusmahdollisuuden auton kulutukseen kuin ei-hybrideissä on. Kun ajaa maltillisesti maantie- & moottoritieajot, bensaa palaa erittäin kohtuullisesti.

    #829499 Ilmoita asiaton viesti

    Mikko-L
    Osallistuja

    Kuten kirjoitin, toki olisi parempi, jos Volvon sähkömoottorissa olisi enemmän tehoa. Saman voisi sanoa lähes kaikista hybrideistä, vaikka osassa on parempi suorituskyky sähköllä. Jos ja kun sähköajo tapahtuu pääosin taajamassa, niin Volvon sähkömoottori riittää mainiosti muun liikenteen sekaan. En siis vieläkään oikein ymmärrä, mikä Volvossa nyt on niin suuri ongelma. Jos polttomoottorin käynnistyminen on niin suuri ongelma, niin eikö kannattaisi ostaa täysin sähköinen auto?

    Itse kävin huolella läpi muita vaihtoehtoja ja kaikki muut toteutukset olivat minun kriteereilläni surkeita. Korostan kohtaa minun kriteereilläni! Ainoastaan GLC Mersu oli harkinnan arvoinen vaihtoehto, mutta siinäkin oli omat ongelmansa ja mielestäni Volvon toteutus oli parempi.

    Vielä kertauksena, kriteereitäni olivat neliveto, hyvä suorituskyky tarpeen tullen, riittävän tilava ja oikean mallinen tavaratila (sedan ei kelpaa etenkään jos akut madaltavat tavaratilaa), farmarikoppainen malli tai maasturi ja vielä vetokoukku oli lähes ehdoton kriteeri. Lisäehtoina auton täytyy muuten olla hiljainen ja makuuni hyvä. Eipä tässä GLC:n ja Volvon mallien lisäksi kauheasti vaihtoehtoja jää. Mersun säde sähköllä oli aika surkea, joka on mielestäni paljon suurempi miinus, kuin Volvon hieman huonompi kiihtyvyys sähköllä.

    #829508 Ilmoita asiaton viesti

    intelligentsia
    Osallistuja

    Tällaista kirjoittaa AMS Volvo V90 T8:sta.

    ”Här har vi en riktig värsting. Volvo har i dagsläget valt att bara elektrifiera sina toppmodeller, T8, även om de utlovar hybriddrivlinor i folkligare modeller framöver.

    320 hästkrafter och en rejsig bensinmotor sätter tonen i den här familjekombin. I detta test urskiljer den sig som den absolut mest underhållande laddhybridbilen. Men för den sakens skull har ingenjörerna i Torslanda inte missat det viktigaste, nämligen att göra en superlen drivlina vid vardagskörning. Det går att glida runt på el, nästan som om bilen skulle vara eldriven, så länge tempot är sansat. Elmotorn kunde varit snäppet starkare, men förmodligen har man prioriterat räckvidd, vilket är förståeligt.

    En liten animerad bensindroppe i instrumenteringens kraftmätare visar var gränsen går för att bensinmotorn ska starta. Den flyttar längre upp i körläge Pure, men tyvärr finns det inget motstånd i gaspedalen som hindrar dig att trycka förbi det. Det är alltså lätt hänt att starta bensinmotorn vid en vid en motorvägspåfart eller liknande krävande acceleration. Det är visserligen inte hela världen om bensinmotorn startar en liten stund, men det är känslan av att åka helt och hållet på el som man vill åt. Det är också därför som V90 T8 har en värmepump så att du kan köra den på enbart el även om vintern, men samtidigt få värme i kupén.

    Att köra V90 T8 som hybrid när de laddbara batterierna är slut visar sig vara en fröjd även det. Samspelet mellan el- och bensinmotor är bland de bästa, och när man vill ha mycket kraft finns den tillgänglig direkt. Volvon är betydligt starkare och snabbare än de två andra laddhybriderna, vilket blir tydlig när vi plockar ut dem på ett underhållande vägparti. Men det är inte bara drivlinan och chassit som är spänstigare, ljudet från bensinmotor är också betydligt rejsigare.

    Dock kommer allt detta i vanlig ordning till ett pris. Och då manar vi inte bara bilens höga nypris, utan också det vi betalar på macken. När man använder alla hästarna i Volvon drar den naturligtvis mer soppa än de svagare rivalerna. Men eftersom den å andra sidan går att köra längst på el är det ganska mycket upp tiil dig som förare hur mycket eller lite bränsle du vill bränna. Vid lugn hybridkörning är förbrukningen likvärdig de motorsvagare bilarnas.

    En annan rond som V90 piskar upp sina kombattanter i är utrymmen. Nu kör vi händelsevis en kombi mot två sedaner, av den enkla anledningen det inte fanns någon S90 att tillgå.

    Men mycket utgörs av den geniala placeringen av de laddbara batterierna. De ligger nämligen undertill i mitten av bilen, i kardantunneln. Detta ger först och främst ett lågt och centralt tyngdcentrum. Men bäst av allt, det inkräktar inte på bagageutrymmet som i tyskarna. Ändå är Volvon den enda bilen av de tre laddhybriderna som är fyrhjulsdriven, med sin elbakaxel. Att en elektrisk fyrhjulsdrift inte är lika bra som en mekanisk är underförstått, men det är definitivt effektivare än tvåhjulsdrift vid halt väglag.

    Totalt sett är V90 ett mycket attraktivt bygge. Vi tilltalas inte bara av dess extroverta men inbjudande formgivning utan tekniskt sett känns den som väldigt komplett. Det här är utan tvekan den bästa V90 de kan köpa. Om du har råd.”

    #829509 Ilmoita asiaton viesti

    Mikko-L
    Osallistuja

    Tämä on oikeastaan jatko edelliseen viestiini.

    En muuten ymmärrä, miksi BMW ja MB eivät myy nelivetoisia hybridejä kuin maastureina ja ainakaan BMW:tä ei saisi edes farkkuna. Jos saisi, niin 5 BMW tai E Mersu hybridinä, farkkuna ja nelivedolla olisivat kovia vaihtoehtoja autoikseni.Käsittääkseni C Mersun hybridivoimalinja hieman uudistuu kasvojenkohotuksen myötä. Mielenkiintoista odotan tuleeko tarjolle nelivetoa.

Esillä 15 viestiä, 331 - 345 (kaikkiaan 674)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.