Etusivu Keskustelu Autot Muut autoaiheet Autoverolle tarttis tehdä jotain?

Tämä aihe sisältää 87 vastaukset, 13 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  kello68 07.03.2018 at 21:41.

Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 88)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #825958 Ilmoita asiaton viesti

    HybridRules
    Osallistuja (Participant)

    Minä en osaa ajatelle kauhean laajasti tätä asiaa. Minusta vain on väärin, että uuden auton hintaan ympätään autovero, joka sitä paitsi aikonaan oli säädetty tilapäiseksi tilanteessa, jossa valtio halusi kerätä pakollista kolehtia käyttäen hyödyksi veron kohteen yleistä haluttavuutta. Samalla tavallahan valtio hyödyntää polttoainetta, alkoholia ja tupakkaa. Autoverolla ei sinänsä ole ollut alunperinkään tekemistä sen kanssa, että veroa kerättäisiin autoilusta valtiolle aiheutuviin kuluihin.

    Nyttemmin päästötavoitteisiin pääsemiseksi ihmisiä ”kannustetaan” hankkimaan vähäpäästöisiä autoja tekemällä autoon liittyvästä verotuksesta progressiivinen ja rokottamalla sitä enemmän, mitä suuremmat päästöt ovat.

    Jos ajatellaan, mitä Quu sanoi, että rekisterissä on 3,4milj autoa joista on autovero maksettu jne. Niin minä en osaa, mutta osaako joku muu sanoa, paljonko valtio nyt kerää vuodessa ensirekisteröinneistä autoveroa ja paljonko tulee per auto maksua vuodessa, jos se könttäsumma jaetaan 3,4 miljoonan auton kesken. Väylämaksut yms. uudet jutut ovat toinen asia, kuin millä nykyisen autoveron tuotto valtiolle voitaisiin hankkia muulla tavoin.

    Myös käytettyjen autojen hinnat halpenisivat, jos autovero poistuu.

    Siltä pohjalta, että joku kärsii muutoksesta, ei kehitystä pidä yrittää pysäyttää vaan tehdä muutoksen haittavaikutuksia mahdollisimman lievät.

    Jos puoluepolitiikka jätetään tämän jutun ulkopuolelle, niin hallitusta ei kannata hirveästi syyllistää. Pitkällä aikavälillä asiat muuttuvat joka tapauksessa ja kukin hallitus voi neljänä vuotenaan yrittää ohjailla asioita oman mielensä mukaan, mutta lopulta suuren linjan määrittää yhteiskunnan kehitys, johon vaikuttaa valtava määrä eri tekijöitä, mm. äänestäjät vaaleissa, mutta monet muutkin asiat.

    Ja vaikka hybridi rulettaakin suhteessa vähemmän, jos autovero poistuu, niin silti se vero pitää poistaa. Varmasti hybridi on senkin jälkeen käyttökuluiltaan pelkkää polttomoottoria edullisempi, mutta etu myyntihinnassa saattaa kääntyä hybridiä vastaan.

    #826009 Ilmoita asiaton viesti

    Quu.
    Osallistuja (Participant)

    Onko tämä nyt sitten vaikeasti ymmärrettävää tekstiä:
    Ylen haltuunsa saaman esityksen mukaan Bernerin tieliikenneselvitys ehdottaa autoveron poistamista kokonaan. Autoveroa kerätään esimerkiksi tänä vuonna kaikkiaan 853 miljonaa euroa. Kaikkiaan liikenteen verotus alentuisi 1,6 miljardilla eurolla, sillä ajoneuvovero ja polttoainevero alentuisivat myös.

    #826012 Ilmoita asiaton viesti

    HybridRules
    Osallistuja (Participant)

    Jos tuo 853 miljoonaa on ensirekiteröinnistä maksettava autovero ja autoja on liikenteessä se Quun ilmoittama 3,4 miljoonaa, niin vero olisi vuodessa 250,- per auto. Laskinkohan oikein, oli nollia enemmän kuin mihin olen tottunut?

    Jos ensirekisteröinneistä tosiaan maksetaan noin vähän liikenteessä olevia autoja kohti, niin eihän ole kahta sanaa, etteikö autovero pois ja sen tilalle sitten vaikka menopelivero, joka maksetaan vuosittain kaikista liikenteessä olevista autoista. Koska sillä saataisiin uutukaiset autot edullisemmiksi hankkia ja täällä ajelisi tyytyväisempi kansa räntäsateen ja kaamoksen keskellä. Ja tietysti hybrideillä, nääs.

    Fiksut hallitsijamme siksi toisekseen voisivat kehitellä vaikka jotain pisneksiä, joilla kattavat saman summan eikä sitäkään vähää tarvitsisi veroina kerätä. Paitsi, ettei voi, koska valtion pitää sen sijaan myydä kaikki pisnekset pois, ainakin kaikki tuottoisat.

    Sitä kyllä ihmettelen, miksi sanotaan, että autoveroa ”kerätään”, jos tuo tarkoittaa pelkästään ensirekisteröinnistä maksettavaa veroa. Autoveroa valtio saa, jos kansalaiset suostuvat ostamaan uusia kalliita automobiileita. Sen jälkeen auto on parikymmentä vuotta liikenteessä eikä valtio saa enää yhtään autoveroa siitä. Menopeliveroa sen sijaan saisi valtio joka vuosi, eikä se auton pitäjän kuluissa juuri tuntuisi.

    #826013 Ilmoita asiaton viesti

    HybridRules
    Osallistuja (Participant)

    Ai niin, unohtui vastata pääasiaan eli kysymykseen: ei toki, ei ole vaikeasti ymmärrettävää tekstiä. Tällainen tyhmänsorttinen ei vaan heti käsitä helpomminkaan ymmärrettävää tekstiä.

    #826017 Ilmoita asiaton viesti

    Kumppani
    Osallistuja (Participant)
    #826022 Ilmoita asiaton viesti

    HybridRules
    Osallistuja (Participant)

    Sitähän minä yritin sanoa jo aikaisemmin, ettei pidä sekoittaa keskenään uusia suunnitelmia ja autoveron poistoa sinänsä. Jos se 835milj/3,4milj pitää paikkansa, niin se on nykyisen autoveron osuus kerättävistä veroista. Se pitäisi korvata menopeliverolla, joka on sitä paitsi progressiivinen, sitä en muistanut viimeksi kertoa. Mitä preemiumimpi auto sitä korkempi vero. Korkeimmalla asteikossa ovat autofanaatikot, joten minulle ja tracktestille tulisi lähes sietämätön vuosivero. Vaan ei auta valittaa, kun kekoon yhteistä kortta roudataan, vai miten se oli.

    Sitten erikseen otetaan kantaa, miten muuten systeemejä kehitetään.

    En kylläkään avannut Berner-linkkiä. Oletin siinä sanottavan, että menopelivero ei yksistään riitä vaan pitää vielä lisäksi kerätä muita maksuja. Se onkin sitten jo eri tarina. Koska kaikki on kuitenkin vielä spekulaatiota, niin voidaan aloittaa autoveron poistolla ja sen tilalle kerätään menopeliveroa.

    Tai oikeastaan GLE:n tekstissä vilahtanut ajatus on vielä parempi: annetaankin valtion maksaa verot, sehän niitä käyttääkin.

    #826099 Ilmoita asiaton viesti

    Lukija40792
    Osallistuja (Participant)

    ”Autoveroa kerätään esimerkiksi tänä vuonna kaikkiaan 853 miljonaa euroa. Kaikkiaan liikenteen verotus alentuisi 1,6 miljardilla eurolla, sillä ajoneuvovero ja polttoainevero alentuisivat myös.”

    Mihin perustuu oletus siitä, että ajoneuvovero ja polttoainevero alenisivat myös? Toinen kysymys sitten on, mistä valtio kattaisi nuo veromenetykset. Valtiontaloutta pitäisi tarkastella laajemmin kuin vain joidenkin tiettyjen verojen ja niistä aiheutuvien vaikutusten näkökulmasta.

    #826185 Ilmoita asiaton viesti

    Quu.
    Osallistuja (Participant)

    Tästä se autovero otettaisiin:
    Autoverojen lasku ei tarkoita liikennemaksujen yleistä alentumista, sillä samalla otettaisiin käyttöön paljon puhutut tienkäyttömaksut. Esityksen mukaan väyläyhtiön perimä, aluksi aikaan perustuva vuosimaksu olisi toiminnan alkuvaiheessa keskimäärin 539 euroa. Maksuun vaikuttaisivat autoilijan ajoneuvon päästöt, Yleisradio kertoo.

    Muistetaan vielä että rekisterissä on 3,4 miljoonaa henkilöautoa, laske siitä n. arvio

    #826205 Ilmoita asiaton viesti

    tracktest
    Osallistuja (Participant)

    Ajoneuvo- ja polttoainevero tuskin alenee. Lainlaatijat keksivät helposti lisää veroja kattamaan autoveron poiston, kun työkseen näitä päivät pääkseen pähkäilevät.

    #826217 Ilmoita asiaton viesti

    Lukija40792
    Osallistuja (Participant)

    Uusien verojen keksiminen tuskin on kovin hankalaa. Verotusta koskevat päätökset ovat tietenkin poliittisia, verotuksen päätarkoitus on kerätä rahaa valtiolle ja muille julkisyhteisöille, mutta verotuksella voi olla ja usein onkin myös muunlaisia tavoitteita. Mahtaakohan kukaan keksiä yhteen sellaista veroa, jonka tärkein tavoite ei olisi fiskaalinen, vaan jokin muu, kuten ihmisten käyttäytymisen ohjaaminen tiettyyn suuntaan tai toisaalta pois jostakin suunnasta. Toisaalta verotuksen aiheuttamat käyttäytymisvaikutukset saattavat olla vaikeasti ennustettavia ja toissalta myös jossakin suhteessa kielteisiä.

    Joskus puhutaan tasaveroista. Historiasta voi löytää ainakin yhden esimerkin tasaverosta, tai ainakin melkein tasaverosta: Aleksis Kiven näytelmässä Nummisuutarit mainittu henkiraha.

    #826243 Ilmoita asiaton viesti

    Quu.
    Osallistuja (Participant)

    Tämän hallituksen ohjelmassa oli alun alkaen autoveron poisto hallituskaudella.
    Onko hallitus julkaissut muuta tietoa kuin liikenne- ja viestintäministeri Bernerin esitys autoveroa kompensoimaan.

    #826348 Ilmoita asiaton viesti

    HybridRules
    Osallistuja (Participant)

    Eihän autoveron poistamisen edes tarvitse tarkoittaa, ettei sitä korvattaisi jollain toisella verolla.

    Mutta jos tällä hetkellä autoveroa kertyy 250 euroa per auto (vaikka sen maksaa pieni porukka) eli Quun kertomien lukujen mukaan 853mil ekua per 3,4milj autoa, niin ei autoveron poistamisen tarvitse tarkoittaa sen suurempaa korotusta autoja omistavien maksettavaksi. Ja jos nykyisen autoveron kertymä otetaan vielä suuremmalta ryhmältä kansalaisia, niin summa entisestään pienenee nenää kohti.

    Autoista, polttoaineista, alkoholista, tupakasta, kannetaan veroa yhteiskunnan kuluihin. Koko ajanhan on kyse vain valtion tekemistä valinnoista, mistä minkäkin verran rahaa otetaan yhteiskunnan yhteisiin kuluihin.

    Autoveron tuotto ei ole mitenkään valtavan suuri valtiolle, mutta koska sitä maksaa pieni osa ihmisistä, se on kohtuuttoman suuri maksajilleen. Toki se voi jollekulle olla vain pari tonnia per ostettu uusi auto ja jollekin toiselle 40.000,-. Eli vaihteluväli on suuri riippuen millaisen auton ostaa.

    Suomen pitäisi tehdä kuten lähes kaikki maat maailmassa ja poistaa autovero valtiolle tarvittavien maksujen valikoimasta.

    On sitten ihan eri asia, miten verojen määrä kaikkiaan kehittyy tulevaisuudessa. Ei autoveroa kanneta autojen tähden vaan koska jotkut ihmiset saadaan puolipakolla maksamaan iso vero, koska he niin vahvasti haluavat mieluiten ostaa uuden auton. Ja tekevät siinä samalla palveluksen niille, jotka ostavat mieluummin edullisemman hintaisen käytetyn auton. Ei olisi käytettyjä autoja myytävänä, jos ei jotkut ensin ostaisi uusia. Sitä kautta autoveron poistaminen hyödyttäisi myös käytettyjen autojen ostajia. Siis, että tulisi markkinoille enemmän uudehkoja käytettyjä edullisempaan hintaan. Aikaisemmassa tekstissä kertomani kaikkien maksettavaksi tuleva menopelivero tulisi käytetyn auton ostajallekin takaisin halvempana tai uudempana ostetun käytetyn kaupassa. Ja koska menopelivero on progressiivinen, ei se olisi kohtuuttoman suuri suhteessa romutuspalkkiotasoa lähestyvänkään auton arvoon, ainakaan käyttöarvoon ja kuluihin verrattuna.

    #826351 Ilmoita asiaton viesti

    HybridRules
    Osallistuja (Participant)

    Niin kuin Lukija40792 sanoo, veroja kohdennetaan myös ohjaamaan ihmisten käyttäytymistä. Autoveron poiston myötä menopeliveron progressiolla pyritään myös siihen painottamalla isopäästöisten autojen veroa asteikon yläpäähän.

    Ajatelkaa, että nyt voi 100.000 hintaluokassa olevan auton hinnassa joutua maksamaan autoveroa jopa 35.000. Jos vaihtaa auton kolmen vuoden välein, se tekee lähes 12.000,- per vuosi. Kyllä se minusta on lievästi sanottuna kohtuutonta, kun veroa otetaan liikenteessä olevia autoja kohden keskimäärin 250,- per vuosi.

    #826357 Ilmoita asiaton viesti

    Quu.
    Osallistuja (Participant)

    Kaikkiaan liikenteen verotus alentuisi 1,6 miljardilla eurolla, sillä ajoneuvovero ja polttoainevero alentuisivat myös.

    No ei tuota autoilijalle lahjaksi anneta!

    #826385 Ilmoita asiaton viesti

    Lukija40792
    Osallistuja (Participant)

    Pitäisi siis miettiä sitä, miten autoveron poistaminen tai alentaminen kompensoitaisiin ja ennen kaikkea sitä, miten tuo kompensointi konkreettisesti tuntuisi ja vaikuttaisi ihmisten elämään ja käyttäytymiseen. Tai toisin ilmaistuna: jos autoveron maksaminen on karvasta, niin onko vaihtoehtoisten verojen maksaminen vielä karvaampaa. Autovero on kuitenkin vero, jonka määrään voi itse vaikuttaa auton valinnalla.

Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 88)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.