Etusivu Keskustelu Autot Muut autoaiheet Autoverolle tarttis tehdä jotain?

Tämä aihe sisältää 87 vastaukset, 13 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  kello68 07.03.2018 at 21:41.

Esillä 15 viestiä, 31 - 45 (kaikkiaan 88)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #826414 Ilmoita asiaton viesti

    Quu.
    Osallistuja (Participant)

    Sillä hallituksessahan on päättämässä räjähtäneen puolueen edustajat jotka lupasivat poistaa autoveron ja laittaa herrat kyykkyyn.
    Kyykkyyn on laitettu työttömät ja autovero rahat armeijan kalustoon.
    Vaalilupaukset unohtui täysin kun pääsivät valtio eliittiin.

    #826473 Ilmoita asiaton viesti

    Lukija40792
    Osallistuja (Participant)

    ”Autoveron tuotto ei ole mitenkään valtavan suuri valtiolle, mutta koska sitä maksaa pieni osa ihmisistä, se on kohtuuttoman suuri maksajilleen. Toki se voi jollekulle olla vain pari tonnia per ostettu uusi auto ja jollekin toiselle 40.000,-. Eli vaihteluväli on suuri riippuen millaisen auton ostaa.”

    Pieni osa ihmisistä maksaa autoveroa? Jos Suomessa myydään 100.000 uutta autoa vuodessa, niin onko se pieni joukko? Toki osa autoista menee yrityksille ja yhteisöille eikä niiden maksama autovero ainakaan suoraan rasita luonnollisia henkilöitä. Tuo uusien autojen ostajien joukko myös vaihtuu vuosittain, en usko ainakaan kovin monen ostavan uutta autoa kahtena peräkköisenä kalenterivuonna.

    #826616 Ilmoita asiaton viesti

    Juninho
    Osallistuja (Participant)

    Autoveron suurin ongelma mielestäni on juurikin keskustelun avaajan ansiokkaasti esille tuoma laskentaperuste. Se ei perustu tuotteen todelliseen arvoon, vaan arvattuun ja autokauppiaiden toimesta paisutettuun arvoon. Lisäksi hyvä pointti on tuo ulkomaille jäävä ALV. Uskallan väittää, että minkään muun veron maksamisesta ei jää niin paskan maku suuhun kuin tuontiauton autoveron, kun näkee veroperusteen. Jos se maksettaisiin Saksan kuitista, niin OK. Se on se todellinen arvo mitä autosta maksoin, eikä mikään ’laskennallisesti saatu suunnilleen vastaavan Suomessa olevan Suomi-auton’ arvo.

    Henkilökohtaisesti minulle sopii hyvin, että systeemiä jatketaan, koska haen autoni Saksasta ja kun myyn ne puolen vuoden välein, on autojeni arvonalenema negatiivinen. Mutta yhteisestä ja maan lähtökohdasta systeemin sietäisi purkaa ja järkevöittää mitä pikimmiten.

    #826626 Ilmoita asiaton viesti

    HybridRules
    Osallistuja (Participant)

    Jos jonkun veron maksajajoukko on vaivaiset 100.000,-, niin se on todella pieni joukko veropohjaksi. Ja vaikka joukko ei joka vuosi koostukaan samoista ihmisistä, niin on kohtuutonta, että noin pieneltä porukalta veloitetaan niin suuri summa, oliko peräti 853miljoonaa ekua per vuosi.

    Jos veropohja laajennettaisiin koskemaan kaikkia liikenteessä olevia autoja ja em. raha veroitettaisiin niiltä vuosittain, niin kaikki auton ostajat hyötyisivät autojen hinnan alentuessa. Jos verrataan vain nykyhetkeen, niin kaikki auton ostajat saisivat maksamansa rahan takaisin autojen hintaetuna. Joko niin, että ostaisivat saman tasoisen kuin nytkin, mutta halvemmalla, tai niin, että ostaisivat paremman, mutta samalla rahalla kuin nytkin.

    Vaikka olisikin oikein, että valtio itse maksaisi veronsa, koska sehän ne rahatkin käyttää, niin se ei ole mahdollinen optio. Mutta verot pitäisi kohdistaa kohtuullisesti ja oikeudenmukaisesti. Sitä kumpaakaan autoverokummajainen ei tee.

    Olisi luullut, että varsinkin TM:n autopalstan ihmiset nousisivat nyrkit pystyssä vaatimaan autoveron poistoa. Mutta ei.

    Poliitikot ovat ovela ihmislaji. Taisi olla suunniteltu juttu, että Berner julkisti ”suunnitelmansa”, jotta saadaankin ihmiset suorastaan vaatimaan, ettei autoveroa saa poistaa.

    #826644 Ilmoita asiaton viesti

    Quu.
    Osallistuja (Participant)

    Uuden auton ALV:n maksaa ensimmäinen ostaja, käytetyn auton yksityisen myyjän autosta ei makseta ALV, autoliike maksaa ALV:n myyntivoitosta.

    #826646 Ilmoita asiaton viesti

    Kumppani
    Osallistuja (Participant)

    Höpsistä HybridRules! Berner ja edeltäjänsä ovat julkistaneet erilaisia veroskenaarioita jo usean vuoden ajan. Täällä on ollut aiheesta autoverotus erilaisia keskusteluja yhtä kauan. Tuo on taas eräs versio.

    #826652 Ilmoita asiaton viesti

    tracktest
    Osallistuja (Participant)

    Teatteria tai ajattelematon munaus, samapa tuo. Homma hoidetaan tyyliin, autovero poistettu 1.3 2018. Järkevä poliitikko hoitaa autoveron poiston ilmoituasiana. Kaikki kiittävät ja politikointi ainakin tämän asian kohdalla ennen vaaleja on muisto vain.

    #826664 Ilmoita asiaton viesti

    Quu.
    Osallistuja (Participant)

    Sellaista diktaattoriministeriä ei onneksi Suomessa ole joka pystyy tekemään veropäätökset hallituksen ohi, ja laajaa eduskuntakierrosta.

    #826665 Ilmoita asiaton viesti

    tracktest
    Osallistuja (Participant)

    Niin, luonnollisesti Juha Sipilän hallituksen liikenne ja viestintäministeri Anne Berner tekisi tämän odotetun ilmoituksen.

    #826666 Ilmoita asiaton viesti

    HybridRules
    Osallistuja (Participant)

    Kyllä käytetynkin auton, kuten kaikkien muidenkin tuotteiden ALV:n maksaa kuluttaja, autoliike on vain Valtion siihen pakottamana kolehdin kerääjä. Vai mistä se myyntivoitto tulee, jollei kuluttajan kukkarosta?

    Autoliike ei tietysti maksa ALV:ia juuri siitä autosta yksilöidysti vaan koko sen kuukauden myynnin ja ostojen erotuksesta. Ja jos ei liike onnistunut saamaan tuota erotusta suuremmaksi kuin palkat, sotut, vellit ja kellit, ja kuukausi meni miinukselle, niin ei tietysti tarvitse maksaa veroa ollenkaan, eihän? No, himskatti, kyllä sittenkin pitää edelleen maksaa veroa tuosta autojen myynnin ja ostojen erotuksesta. Logiikka, että ALV maksetaan vain voitosta, ei pidä paikkaansa.

    No, joka tapauksessa ALV:n maksaa aina kuluttaja. Ei uudestakaan autosta tietääkseni makseta (=autoliike tilitä valtiolle) ALV:tä autoyksilökohtaisesti, mutta tietysti autoliike lisää alvin auton verottomaan hintaan, kun myy auton kuluttajalle. Tuotteiden hinta kuluttajille sisältää aina alvin, koska kuluttaja on se hännän huippu, joka alvin maksaa. Siksi se onkin tehokas ja valtiolle tuottoisa vero. Firmat joko tilittävät sen valtiolle tai itkevät ja tilittävät riippumatta siitä jäikö firmalle toiminnastaan voittoa tai ei.

    #826667 Ilmoita asiaton viesti

    Kumppani
    Osallistuja (Participant)

    Autoverotuksesta Bernereineen keskusteltiin n. vuosi sittenkin. Aika pitkään eri vaihein, tammikuusta syksyyn:

    Kyllönen -> Risikko -> Berner: mistä tultu, mihin menossa – vai mennäänkö?

    Silloin jo mediassa hämmenneltiin sitä, miten verotuksesta ilmoitetaan, ettei autokauppa tyssää:

    https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/kommentti-hallituksen-pitaa-astua-nopeasti-esiin-mita-aiotte-tehda-autoverolle/6279776

    #826669 Ilmoita asiaton viesti

    Quu.
    Osallistuja (Participant)
    #826679 Ilmoita asiaton viesti

    Kumppani
    Osallistuja (Participant)

    …. ja Bernerin autoverosuunnitelmista. Ihan ritirinnan…

    #826681 Ilmoita asiaton viesti

    HybridRules
    Osallistuja (Participant)

    EU muodostaa sisämarkkina-alueen, enkä ole alv-asiantuntija, mutta luin tuon Quun antaman linkin takana olevia tekstejä ja tulin johonkin tulokseen. Mattia mukaillen, ehkä ymmärsin, ehkä en.

    Tänään oli se uutinen, että käytettyjen autojen tuonti ulkomailta on aiheuttanut Suomelle yli 100 miljoonen alv-menetykset. Oletin sen tarkoittavan Suomessa menetetystä käytettyjen autojen kaupasta syntymättä jääneen myynnin alv:tä. Siis sitä, minkä autokauppa tilittäisi myyntivoitostaan.

    Ajattelin tosiaan kotimaisen kaupan alv asioita käyettyjen autojen kaupassa edellistä tekstiä kirjoittaessani.

    #826702 Ilmoita asiaton viesti

    Quu.
    Osallistuja (Participant)

    Suomessa auton autoveroton hinta sisältää ALV:n (24%), ja se on siinä mukana yksityiskäytössä paaliin asti, eikä sitä lisätä uudelleen jokaisessa omistajanvaihdossa.

Esillä 15 viestiä, 31 - 45 (kaikkiaan 88)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.