Etusivu Keskustelu Autot Autotekniikka BMW:n, VW:n ja MB:n kartelliskandaali

Tämä aihe sisältää 27 vastaukset, 4 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  740 GLE 28.07.2017 at 00:58.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 28)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #777136 Ilmoita asiaton viesti

    Auto-m
    Osallistuja (Participant)

    Jälleen pöyristyttävä skandaali saksalaisilta autonvalmistajilta. Kolme suurinta merkkiä ovat kärähtämässä törkeästä vuosikymmeniä kestäneestä kartellista. Osakekursit roimassa laskussa ottaen huomioon, että alhaalla oltiin jo valmiiksi ja luottamus koko saksalaiseen kaikkia kusettavaan autoteollisuuteen alkaa olla nollissa. Saa nähdä mitä tästä vielä seuraa, kun asioita pöyhitään vähän syvemmältä. Jotenkin arvasin, että Mersun, Bemarin ja Audin ”vapaaehtoiset” takaisinkutsut ehkä ovat yritystä peitellä törkeitä rikoksia. Tämä poika ottaa popparit mikrosta ja seuraa saksalaisten sukellusta.

    http://www.is.fi/taloussanomat/porssiuutiset/art-2000005299246.html?ref=rss

    https://www.autocar.co.uk/car-news/industry/german-car-industry-under-eu-cartel-investigation

    #777141 Ilmoita asiaton viesti

    Derrick.
    Katsoja (Spectator)

    Saksan hallitus on ollut mukana VW:n päästöskandaalin jälkien peittelyssä.

    Nya avslöjanden om Volkswagens fusk

    #777144 Ilmoita asiaton viesti

    Auto-m
    Osallistuja (Participant)

    Ei yhtään yllätä, vaikka viranomaisetkin olisivat peittelemässä jälkiä. Ja tosiaan yhä enemmän haiskahtaa siltä, että nämä uusimmat takaisinkutsut ovat yritys peitellä jotain suurempaa skandaalia. Tuskin on sattumaa, että juuri ennen tätä uutista juuri nämä merkit tekevät mittavia ”vapaaehtoisia” takaisinkutsuja. Tässä kyllä ryvettyy pian koko Saksan maine. Aikaisemmassa ketjussa heitin vitsinä, että kysyisivät kiinalaisilta neuvoja. Enää tuo ei olekaan ihan kevyt vitsi. Ainakin kiinalaisten rehellisyyteen voinee näinä päivinä luottaa enemmän kuin sakemanneihin.

    #777165 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Lisätietoa odotellessa muistetaan silti, että näillä argumenteilla (=teknisellä yhteistyöllä ja yhteisesti sovituilla konformanssivaatimuksilla) koko teleala on yksi kartelli.

    Kaikki valmistajat ja heidän lisäkseen myös tärkeimmät asiakkaat sopivat keskenään paitsi tekniset vaatimukset, myös niiden toteutusajankohdan ja kattavuuden, sekä käytännössä myös markkinoille pääsyn ehtona olevat hyväksyntävaatimukset.

    #777167 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)

    Jotenkin arvasin, että Mersun, Bemarin ja Audin ”vapaaehtoiset” takaisinkutsut ehkä ovat yritystä peitellä törkeitä rikoksia. Tämä poika ottaa popparit mikrosta ja seuraa saksalaisten sukellusta.

    Kiinalaisia tuskin kiinnostaa Euroopan saastet pätkän vertaa ja takaisinkutsua tuskin on ododtettavissa, mutta voisivat nyt edes säätää uusien Volvojensa päästöt kohtuullisemmalle tasolle. Taitaa olla liikaa pyydetty tuokin. Älä sitten pidätä hengitystä odotellessasi saksalaisten sukellusta.

    #777173 Ilmoita asiaton viesti

    Derrick.
    Katsoja (Spectator)

    Uutisten mukaan saksalaiset autojätit olisivat sopineet rajoittavansa AdBlue-tankkien kokoa kustannussyistä (pienemmät tankit), mikä on johtanut tarpeeseen päästökikkailla.

    ”Koncernerna har också kommit överens om teknik för avgasrening av dieselfordon och därmed lagt basen för dieselskandalen. Vid flera tillfällen har företagen diskuterat hur stora tankarna för att skilja vatten och kväve ska vara, uppger Der Spiegel.

    Eftersom stora tankar kostar mer kom bolagen överens om små tankar. Det krävde i sin tur manipulation för att få ned avgasvärdena.”

    #777174 Ilmoita asiaton viesti

    Derrick.
    Katsoja (Spectator)

    Kaikki dieselautot merkistä riippumatta (2009 vuodesta lukien) päästökorjataan Saksassa niin että dieselkiellot kaupungeissa voitaisiin välttää.

    Kuinka voidaan päästökorjata autoja joiden valmistajat eivät ole mitään huijanneet ?

    Alkaakin vaikuttaa dieselin kuolinkamppailulta koko tämä soppa.

    Alla dieselbilar i Tyskland byggda efter 2009 återkallas

    #777179 Ilmoita asiaton viesti

    Auto-m
    Osallistuja (Participant)

    En pidätä hengitystä odottaessani saksalaisten sukellusta, mutta pidätän kyllä hengitystäni aina kun näen lähelläni päästöhuijausohjelmistolla varustellun dieselvolkkarin.

    Mitään ongelmaa ei tietenkään ole missään, ihan hyvää hyvyyttään nämä merkit kutsuvat satoja tuhansia autoja pajalle ja huvikseen saksan viranomaiset tutkivat yrityksiä.

    Jos saksalaisen autoalan kusetuksista puhutaan, niin olivatko ne katsastustilastot vai mitkä luotettavuuteen liittyvät tilastot joissa niissäkin kusettivat. Huijausta huijauksen perään saksassa.

    #777181 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)

    Pidätätkö hengitystäsi myös silloin, kun näet uuden Volvon, joka liikenteessä tehtyjen mittausten mukaan on päästöhuijausohjelmistolla varustettua Volkkariakin pahempi saastuttaja?

    Mistähän luotettavuuteen liittyvistä tilastoista mahdat puhua? Ettei vaan taas olisi mielikuvitukstilasto.

    #777182 Ilmoita asiaton viesti

    Auto-m
    Osallistuja (Participant)

    Niin sehän olikin tämä ADACin huijaus, jossa paranneltiin vuosikausia saksalaismerkkien sijoituksia suosikkiautoäänestyksissä.

    http://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001826640.html

    #777183 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)

    Miten saat tuosta luotettavuustilaston? Miten saksalaismerkkien sijoituksia on paranneltu? Miksi et ota kantaa Volvon hyvin korkeisiin päästöihin, vaikka jaksat kirjoittaa näistä päästöistä usein?

    #777215 Ilmoita asiaton viesti

    Auto-m
    Osallistuja (Participant)

    Kuten kirjoitinkin, en ihan muostanut mistä huijauksesta tuolloin oli kyse. Menevät nämä saksalaisten huijaukset hieman sekaisin. Eihän tuo siis ollutkaan luotettavuustilasto, vaan tyytyväisyystilasto, joka toki jollain tasolla saattaa korreloida myös luotettavuuden kanssa.

    Ei Volvo ole kärähtänyt päästöhuijauksista. Ei Volvo ole kutsunut satoja tuhansia autoja korjauksiin. Ei Volvo ole joutunut ostamaan tuhansia autoja takaisin, kun ei osaa (järkevillä kustannuksilla) niitä laillisiksi korjata. Ei Volvoa ole tuomittu miljardien sakkoihin. Miksi ihmeessä siis Volvosta kirjoittaisin? Ja kuten jo alusta alkaen joskus kirjoitin, varsinaisia päästöjä enemmän minua tässä kiinnostaa VW:n ja nykyisin voisi jo sanoa useiden saksalaisten autoalalla toimivien yritysten toistuva kusetus. Voiko mihinkään saksalaisten toimintaan enää luottaa ainakaan autoalalla?

    Sinä se NHB olet oikeana ympäristöaktivistina autojen päästöistä vouhottanut vuosikausia, mutta VW:n päästöskandaali ei olekaan oikein koskaan kiinnostanut, paitsi muutamia kertoja selittelymielessä. Et muuten kommentoinut sitäkään, että Audilla on ongelmia jo bensamallienkin kanssa ja siksi tuotanto on ilmeisesti hetkeksi pysäytetty.

    #777216 Ilmoita asiaton viesti

    Auto-m
    Osallistuja (Participant)

    NHB ei näe mitään ongelmaa missään, mutta tällainen pikkulehti kuin Bloomberg kirjoittaa näin.

    “The allegations are quite detailed, so it’s unlikely there’s this much smoke without fire,” said Christian Ludwig, an analyst at Bankhaus Lampe in Germany, who estimates any fines could run into the billions. “In the current environment, that’s a another hit.”

    Kuten sanoin, mielenkiinnolla odotan mitä tuleman pitää, kunhan tätä saksalaisten tunkiota pengotaan vähän syvemmältä.

    https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-07-21/audi-joins-daimler-in-diesel-recall-as-emissions-scrutiny-grows

    #777219 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)

    Kuten kirjoitinkin, en ihan muostanut mistä huijauksesta tuolloin oli kyse. Menevät nämä saksalaisten huijaukset hieman sekaisin. Eihän tuo siis ollutkaan luotettavuustilasto, vaan tyytyväisyystilasto, joka toki jollain tasolla saattaa korreloida myös luotettavuuden kanssa.

    Ei tuo ole edes tyytyväisyystilasto, vaan ”vuoden auto” -tyyppinen suosikin äänestys. Kirjoitit, että tuossa olisi paranneltu saksalaismerkkien sijoituksia. Millä tavalla tuo tehtiin? Linkkisi takaa löytyvässä Handelsblatin jutussa mainittiin, että Mersu olisi joskus nostettu Audin ohi ykköseksi.

    Sinä se NHB olet oikeana ympäristöaktivistina autojen päästöistä vouhottanut vuosikausia, mutta VW:n päästöskandaali ei olekaan oikein koskaan kiinnostanut, paitsi muutamia kertoja selittelymielessä. Et muuten kommentoinut sitäkään, että Audilla on ongelmia jo bensamallienkin kanssa ja siksi tuotanto on ilmeisesti hetkeksi pysäytetty.

    Dieseleiden päästöt ovat iso ongelma ja se on minulla tässä se tärkein asia. Skandaalin ehdoton etu on se, että alan yleiset käytännöt hyödyntää normin huonoutta joutuvat erityistarkkailuun. Mielestäni tämän kohun vaikutukset ovat ainoastaan positiivisia.

    Mielestäni on epä-älyllistä osoittaa sormella vain yhtä merkkiä tilanteessa, jossa ihan jokainen merkki syyllistyy samaan. Samoin saksalaisten osoitteleminen tilanteessa, jossa ainoastaan saksalaiset rakentavat normin mukaisia päästöjä tiellä päästeleviä dieseleitä, on turhaa. En myöskään pysty sulkemaan silmiäni ja jankuttamaan sitä, kuinka jotain merkkiä ei ole tuomittu ja sakotettu, kun kaikki tavat kiertaa normin ajatus ovat mielestäni yhtä tuomittavia. Fiat 500X esimerkiksi sammuttaa päästöjen puhdistuksen heti kun testisyklin verran aikaa on kulunut. Ainakaan Italian viranomaisten mielestä tämä ei ole edes laitonta.

    Audilla on ilmeisesti moottoripäivitys ja kevythybriditekniikka odottamassa hyväksyntää. Tuotantoa ei ole pysäytetty ja tämä koskee vain paria A4:n ja A5:n moottoria Euroopan sisäisesti. Mikä tässä on se ongelma, jota pitäisi kommentoida?

    #777237 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Kartelli, siis myös teknisin menetelmin toteutettu kartelli on vilpillistä kaupallinen kilpailun rajoittamista osallistujien keskinäisen sopimuksen nojalla. Siksi sopimus valmistaa vaikkapa huonolaatuisia autoja, joiden AdBlue tankki tyhjenee nooeasti ei sellaisenaan täytä kartellin tunnusmerkistöä.

    Jos sen sijaan löytyy näyttöä alihankkijoiden ja hintojen ohjailusta kilpailua rajoittavalla tavalla, silloin pitääkin kartellipykälät punnita oikeudessa hyvin tarkasti.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 28)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.