Etusivu Keskustelu Autot Autotekniikka DSG vaihteistojen ongelmat

Tämä aihe sisältää 19 vastaukset, 17 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Lukija35033 15.12.2016 at 09:58.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 20)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #474684 Ilmoita asiaton viesti

    loppi
    Osallistuja (Participant)

    Olisi mukava tietää kuinka yleisiä nuo ongelmat ovat. Asiasta jotain tietävät tai mahdollisia omia kokemuksia omaavat, kertokaa !

    #474695 Ilmoita asiaton viesti

    Quu.2018
    Osallistuja (Participant)
    #474696 Ilmoita asiaton viesti

    Auto-m
    Osallistuja (Participant)

    Itse en ostaisi pienillä moottoreilla varustettua Golfia, A3 Audia, Octaviaa ym. konsernin tuotteita 7-lovisen dsg:n kera. Ongelmia on ollut sen verran, että en ottaisi riskiä hajonneesta vaihteistosta. Vaikka takuukin sen kattaisi, niin onhan se silti ärsyttävää, jos uudehkon auto hajoaa.

    Tehokkaammat/vääntävämmät Golfit, A3 Audit, RS Octaviat, ym. mallit on varustettu 6-lovisella dsg:llä, jonka kanssa ei tietääkseni ole ollut ongelmia. Tosin käyttömukavuudeltaan se ei ole mikään maailman paras automaatti.

    Suuremmat Audit (A4 ja ylöspäin) ja jotkut VW:n huippumallit on varustettu ”Audin” 7-lovisella s-tronicilla, joka on aivan eri vaihteisto, kuin mitä noissa ”pikkuautoissa” käytetään. Siinäkään ei ole ollut ongelmia ja vaihteisto on hyvä myös käyttömukavuudeltaan.

    #474698 Ilmoita asiaton viesti

    loppi
    Osallistuja (Participant)

    Koska kaksoiskytkinvaihteistoja on muissakin automerkeissä, olisi mielenkiintoista tietää minkälaisia kokemuksia tai tietoja niistä on kuluttajilla.
    Mielenkiintoista on myös se, että esim. Ford lopetti Focuksessa kaksoiskytk. vaihteiston käytön ja siirtyi perinteiseen momentinmuuntaja malliin.

    #474699 Ilmoita asiaton viesti

    Auto-m
    Osallistuja (Participant)

    Tuskinpa Fordin ratkaisu liittyy mitenkään vaihteiston kestävyyteen. Molemmilla tavoilla voidaan tehdä hyviä ja huonoja vaihteistoja. Ratkaiseva tekijä taitaa olla vaihteiston hinta.

    #664031 Ilmoita asiaton viesti

    Lukija50587
    Osallistuja (Participant)

    Ajoin 192000 km vw golf 1.6 TDi moottorilla ja 7-vaihteisella DSG vaihteistolla ilman ongelmia. Ongelmat tulivat esiin autoa vaihtaessa, kun autokauppiaat useammassakin paikassa nostivat esiin ”ongelmallisen” dsg-laatikon. Sillä oli loppupelissä jonkin verran vaikutusta välirahan.
    Olisi oikeasti hyvä kuulla tarinoita elävästä elämästä ko. vaihteiston vikojen suhteen. Nyt tuntuu olevan paljon huhuja ja mutuja liikkeellä.
    Mielestäni volkkarin dsg toimi moitteetta ja oli silloin kun auton hankin v. 2010 testaamistaamistani automaateista parhaita ja mukavammin toimivia. DSG vaihteistoisia autoja myydään kuitenkin aika paljon, joten onko tämä ongelmallisuus niiden kestossa vain huhujen ja sosiaalisen median aikaansaannosta? TM laatulehtenä voisi kestotestata?

    #664219 Ilmoita asiaton viesti

    Jari
    Osallistuja (Participant)

    Merkkihuollon mukaan kyseisessä vaihteistossa ei ole ongelmia, vain ominaisuuksia.

    #664232 Ilmoita asiaton viesti

    Lukija6125
    Osallistuja (Participant)

    Kolmas Golf (V, VI, nyt VII) menossa, kaikissa 1.4 TSI-koneet, ekassa 6-vaihteinen märkäkytkin-DSG, muissa 7-vaihteinen kuivakytkin-DSG. Ekassa mekatroniikka-ongelma, takuuseen 50tkm ajon jälkeen, eli ylämäessä joko ei lähtenyt oikein mitenkään tai sitten isommalla kaasulla kuin raketti. Mitään muita ongelmia ei ole ollut, siis 7-vaihteiset toimineet hienosti. Ekalla Golfilla ajoin 156tkm, tokalla 143tkm ja nykyisellä on mittarissa 86tkm. Ehkäpä on käynyt hyvä tuuri, mutta toisaalta kahdella työkaverillani ollut myös DSG-lootia (yhteensä viidessä autossa), eikä niissäkään ole ollut ongelmia. Eli omien kokemusteni perusteella DSG:n huono maine on perusteeton.

    #664233 Ilmoita asiaton viesti

    Santtu
    Osallistuja (Participant)

    Skoda Superb 1,8 TSi vm 2009 7-lovisella DSG:llä, 15 tkm kohdalla mekatroniikkayksikkö vaihtoon täysin takuuna ja sitten 70 tkm ajettuna toinen kytkimistä alkoi ravistamaan, taas tuli maahantuoja hyvin vastaan mutta jäi itsellekin maksettavaa. 80 tkm huollossa kampanjana öljyjen vaihto (juu, seiska on kuivilla kytkimillä mutta siellä on perusvoitelu ;>) ”toimivuuden varmistamiseksi”. Sitten alkoikin moottori syömään öljyä litran tonnilla mutta se onkin jo toinen tarina… Mukava auto mutta jos renkaat kestää kauemmin kuin moottori ja vaihteisto niin jossain on säästetty liikaa. Merkkiä on nyt vaihdettu eikä ole VAG-konsernista.

    #664483 Ilmoita asiaton viesti

    Lukija1629
    Osallistuja (Participant)

    Itselläni Mondeo 2011 2,0 Diesel. Kilometrejä nyt 225.000 ja ei pienintäkään ongelmaa vielä

    #664486 Ilmoita asiaton viesti

    markkul
    Osallistuja (Participant)

    Minulla on jo toinen Volkswagen menossa 7-vaihteisella DSG-automaatilla. Useammallakin tuttavalla on autoja samalla vaihteistolla. Kenelläkään ei ole ollut ongelmia vaihteiston kanssa.
    Volkswagen ja Skoda ovat olleet pitkään myydyimpiä merkkejä ja DSG hyvien ominaisuuksiensa ansiosta on ollut suosittu. Suomessa 7-vaihteinen automaatti on varmasti yleisin automaattivaihteisto. Henkilökohtohtaisesti voin suositella.

    -Markku Laakso-

    #664492 Ilmoita asiaton viesti

    Lukija1324
    Osallistuja (Participant)

    Edellisessä autossa Passat 1.6TDI DSG (vm.2012) eikä nykyisessä Golf 1.6 TDI DSG (vm) 2014
    ei ole ollut ongelmia DSG´n kanssa mutta siirtyessäni Passatista Golf´iin kiinnittyi huomioon vaihteistojen erilainen käytös, varsinkin liikkeelle lähdettäessä. Passatin loota toimi huomattavasti pehmeämmin kun Golf´in loota käyttäytyy paljon äkäisemmin, tosin molemmat ovat ihan OK enkä (ainakaan mielelläni) vaihtaisi takaisin manuaaliin.

    #664495 Ilmoita asiaton viesti

    Servi
    Osallistuja (Participant)

    Kokemusta on Golf 1,4 TSI (90kW) DSG7, toimi koko koko 60 tkm leasing matkan moitteetta. Nyt menossa Passat samoilla spekseillä. Ravistava kytkinpakka vaihdettiin n.40 tkm kohdalla ja softa päivitettiin, tehtaan täydellä takuulla vaikka 2v virallinen takuu oli umpeutunut. Passatin TSI/DSG yhdistelmä toimii huomattavasti sivistyneemmin kuin Golfin, etenkin liikkeellelähdöissä.

    #664515 Ilmoita asiaton viesti

    JukkaLiu
    Osallistuja (Participant)

    Kokemuksia on:

    Octavia Combi 1.8 TSI 7-v DSG, ei ongelmia vm 2009
    Touran 1.4 TSI 7-v DSG ei ongelmia vm 2011
    Octavia Combi 1.8 TSI 4×4 DSG (6-v.) vm 2013

    DSG on hiukan kulmikas ja eri mallien ja kombinaatioiden välillä löytyy eroja, softassakin. Velimiehellä ollut 3 DSG Skodaa ja ajaa kuitenkin 40 tkm/v . ja vaihteistoissa ei yhdessäkään ongelmia.

    #664516 Ilmoita asiaton viesti

    JukkaLiu
    Osallistuja (Participant)

    Ja sitten vielä muiden automaateista /kaksoiskytkinlaatikoista:

    Koeajanut olen niin Fordin kuin Renaultinkin, aavistuksen vähemmän kulmikkaita ovat lähdössä mutta muuten ei mainittavia eroja. Lienee ZF:N momentinmuunninlaatikot tämän hetken parhaita…mm. BMW käyttää.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 20)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.