Etusivu Keskustelu Autot Uudet autot Elämää lataushybridin kanssa

Tämä aihe sisältää 242 vastaukset, 24 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  740 GLE 19.10.2017 at 21:58.

Esillä 15 viestiä, 226 - 240 (kaikkiaan 243)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #795094 Ilmoita asiaton viesti

    Quu.
    Osallistuja (Participant)

    Vetytuotantoa ei perusteta kaupunkien ytimeen. (kuten nyt Helsingin energian hiilivoimalat)
    Bio ja maakaasu ei lopu eikä saastuta kaupunkien ilmastoa edes vetytuotannossa.
    Kaupungissa ajava vetyauto tuottaa vain tilkan puhdasta vettä ja tietysti katupölyä.

    #795125 Ilmoita asiaton viesti

    RistoK
    Osallistuja (Participant)

    740 GLE: ”Tuossa ei vielä ole kovin vahvaa motivaattoria lähteä vaihtamaan 6 € / 100 km kuluttavaa dieseliä”

    Mercedes-Benz – E-Klasse – E220 CDI Avantgarde
    Diesel, BJ 2012, 125 kW (170 PS), Automatik
    User: 740 GLE
    Verbrauch: 5,31 l/100km
    Spritkosten: 6,69 €/100km
    Jos pyöristää sinun tavalla niin tulee 7€ / 100km.
    Ja unohdat sopivasti käyttövoimaveron joka on noin 1,5 €/ 100km eli sinun polttoainekulut ovat reilut 8€ /100km. (+37%)

    #796873 Ilmoita asiaton viesti

    Sokea-Reetta
    Osallistuja (Participant)

    NHB:

    ”Mikä onkaan kysymyksesi Toyotan osakkeesta?”

    Tuolta keskustelun lomasta ne löytyy.

    ”Anna oma vastauksesi kysymykseesi ja vastaan kysymykseesi.”

    Eli ensin itse vastaan itse esittämääni kysymykseen ja sen jälkeen sinä vastaat siihen?

    Hmmm… Aika nerokasta…

    #796885 Ilmoita asiaton viesti

    Quu.
    Osallistuja (Participant)

    Tässä uudessa TM lehdessä olevan pappahybridivertailun voiton vie siviiliautona Bemari taksi Mersulta selkeästi jopa tyylikkäämpänä (molemmat vanhoillisia)

    #796910 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    ”Jos pyöristää sinun tavalla niin tulee 7€ / 100km.
    Ja unohdat sopivasti käyttövoimaveron joka on noin 1,5 €/ 100km eli sinun polttoainekulut ovat reilut 8€ /100km. (+37%)”

    Aiheesta otit kiinni. Kesän muisteloina laskin vielä 5.6€ / 100 km polttoaineeseen ja käyttövoimavero päälle, mutta eihän se 6€ näillä eväin toteudu edes kesällä tuon käyttövoimaveron vuoksi, näistä syyskeleistä puhumattakaan, vaikka ajaisin vetokoukutontakin autoa (mikä näkyy vuosikeskiarvossani muutaman desin verran).

    Viittaan silti samassa postissa esittämääni toiseen näkökulmaan lataushybridistä, jollaista minun työmatkallani uskoisin pystyväni ajamaan dieseliä edullisemmin.

    Jos motivoin itseni maksamaan lisää, pitää mukavuuden lisäksi myös käyttökustannusten mennä minun kannaltani parempaan suuntaan.

    #796969 Ilmoita asiaton viesti

    Derrick Stumpfegger
    Osallistuja (Participant)

    Tekniikan Maailman hybridivertailussa BMW:n hinta oli 71.251 euroa ja Mersun hinta oli 84.691 euroa.

    BMW:hen ei ilmeisesti vetokoukkua saa, koska miinukset-kohdassa lukee että ”ei saa vetää perävaunua”. Omakotiasujalle tällainen auto, jolla ei voi kuljettaa mitään suurempaa, taitaa olla melko hyödytön.

    #796976 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)

    Roinan kuljetukseen on helposti ja hyvin kohtuulliseen hintaan saatavilla paljon parempiakin vaihtoehtoja kuin henkilöauto ja kärry.

    #796988 Ilmoita asiaton viesti

    Derrick Stumpfegger
    Osallistuja (Participant)

    ”Roinan kuljetukseen on helposti ja hyvin kohtuulliseen hintaan saatavilla paljon parempiakin vaihtoehtoja kuin henkilöauto ja kärry.”

    Jos joutuu hakemaan vaikkapa 500 kilon pellettisäkin joka kuukausi, niin kyllä tämä säkin kuljetus suoritetaan henkilöautolla ja peräkärryllä. Tai jos noutaa polttopuita kuution niin ei tällöin lähdetä vuokraamaan avolavallista kuorma-autoa.

    Ehkä tuommoinen vetokoukkua vailla oleva hybridiauto sopii kerrostalossa olevalle citysinkulle jolla ei ole mitään kuljetustarvetta koskaan.

    #797011 Ilmoita asiaton viesti

    WhatCar
    Osallistuja (Participant)

    Vetokoukku?? Pakuja voi vuokrata jos tarvii kuljettaa..

    #797033 Ilmoita asiaton viesti

    Derrick Stumpfegger
    Osallistuja (Participant)

    Se kai on sinänsä vähän huonoa autosuunnittelua jos (ladattavaan) hybridiin ei saa vetokoukkua.

    Esimerkiksi polkupyörien kuljetuksiin tarvitaan tällöin kattoteline, joka puolestaan edellyttää kattokiskoja. Veikkaan myös ettei auton katto pysy siistinä jos katolla roudataan jatkuvasti polkupyöriä.

    #797076 Ilmoita asiaton viesti

    inspektor70
    Osallistuja (Participant)

    Muilla kuin okt asujilla isolla osalla vetokoukun asennus tehdään juuri fillarin kulkettamista varten. Kuulemma ainakin Toyotan hybridien osalta on käyty uusien mallien osalta tehtaan kanssa keskustelua koukun tarpeellisuudesta. EIvät ole meinanneet uskoa, että taloudellisuuden nimissä tehdyllä autolla joku alkaisi kärryä vetämään…

    Sinällään jos on harvoin tavaran kuljetustarvetta ja matkat eivät ole lisäksi pitkiä, koukku (useaan autoon ainakin irrotettavana reilusti yli 1000e) ja sitten kärryn pito/ vuokraus alkaa tuntumaan kalliilta. Moni okt asukas ei henno maksaa vajaata 100e rautakaupan kuljetuksesta, mutta sitten tuodaan kärryllä tavaraa kotiin ja kolhitaan ne tavarat ja samalla autokin. Omatoimisuus on meidän geeneissä, mutta koukun hinnalla saisi moni okt asuja maksettua kuljetuksista pihaan asti seuraavat 5-10 vuotta. Ja välissä kun vaihtaa autoa, taas maksetaan koukusta.

    En tosin ihan ensimmäisenä laittaisi rapaista pyörää 70 te auton katolle. Thulella ja muilla on kyllä (ainakin pystyperäiseen autoon)pyörätelineitä, johon ei koukkua tarvitse. No, kukin tekee niin kuin tykkää…

    #797115 Ilmoita asiaton viesti

    Derrick Stumpfegger
    Osallistuja (Participant)

    ”Thulella ja muilla on kyllä (ainakin pystyperäiseen autoon)pyörätelineitä, johon ei koukkua tarvitse. No, kukin tekee niin kuin tykkää…”

    Nämä kai ovat niitä auton saumoihin laitettavia telineitä. Todennäköisesti näistä jäi autoon jälkiä.

    #797133 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)

    Jos joutuu hakemaan vaikkapa 500 kilon pellettisäkin joka kuukausi, niin kyllä tämä säkin kuljetus suoritetaan henkilöautolla ja peräkärryllä. Tai jos noutaa polttopuita kuution niin ei tällöin lähdetä vuokraamaan avolavallista kuorma-autoa.

    Melkoiselta askartelulta kuulostaa tuo polttopuiden tai pelletin hakeminen auton kärryllä.

    Veikkaan myös ettei auton katto pysy siistinä jos katolla roudataan jatkuvasti polkupyöriä.

    Itse olen heittänyt pyörät yleensä takakonttiin, mutta ihman mielenkiinnosta kysyn, että miksi katto ottaisi itseensä tuosta?

    #797164 Ilmoita asiaton viesti

    inspektor70
    Osallistuja (Participant)

    Hans-Derrick, minäkin luulen, että noiden jatkuva käyttö ilman jälkiä ei ole mahdollista. Ja se sapettaa ainakin omalla rahalla autonsa ostanutta (ei niin paljon harmita varmaan työsuhdeautoilijaa…).

    En ole itse koskaan kuljettanut katolla pyörää, mutta on siinä ainakin riski, että asennus telineelle ei mene kuten strömsöössä. Auton ja asentajan korkeudesta sekä voimista ja pyörän tyypistä riippuen, homma voi olla vähemmän helppoa. Ja jos kyseessä on se isännän uusi auto, jota on hartaasti vahattu tai pinnoituksessa käytetty, niin harvoin pyörästä jää rasvaa ja rapaa tippumatta. Toinen juttu on vaikkapa nastarenkainen pyörä, jonka terävien nastojen hipaisu katon reunaan (kokemuksesta tiedän osumat puskuriin) tai kattoon aiheuttaa varmoja jälkiä. Näin ainakin luulen, mutta joku kertokoon kokemuksesta. Takakonttiin heittäminen ei pyörän ja auton koosta riippuen ole aina mahdollista, mutta on se ainakin hyvä tapa kuljettaa fillari suojassa.

    #797180 Ilmoita asiaton viesti

    Derrick Stumpfegger
    Osallistuja (Participant)

    ”Melkoiselta askartelulta kuulostaa tuo polttopuiden tai pelletin hakeminen auton kärryllä.”

    Toinen vaihtoehto on vuokrata avolava-pakettiauto (suljettu pakettiauto ei käy). En edes tiedä onko avolava-pakettiautoja asuinseudullani vuokrattavana. Jos oletetaan että näitä on vuokrattavina lähimmässä kaupungissa, niin joka tapauksessa kertyisi avolavan hakemisesta turhaa ajomatkaa ainakin 50 km.

    Yhtä tai kahta yli 500 kilon pellettisäkkiä ei niin vain tungeta esimerkiksi suljettuun pakettiautoon, vaan pitää olla avolava.

    Pelletti-lämmitys on kyllä sinänsä melko hankalaa ja vaivalloista (plus epäsuosittua), onneksi kattilaa voi halutessaan käyttää myös 6 kW sähkövastuksella jolloin se on sähkökattila.

    Maalämmön laittaminen on tavoitteenani (hinta noin 15.000 e). Puut saan nykyään siististi kehikoissa, kuljetuksesta ei mene eri maksua.

    Mitä pyörien kuljetteluun tulee, niin jos pyörän laittaa autoon, niin auton sisätila pitää suojata vaikkapa matolla. Kattokuljetuksesta ei ole kokemusta, ehkä jos on varovainen niin säilyy auton katto naarmuitta. Eniten naarmuja autoon varmaankin kertyy näistä Thulen virityksistä, jossa telineen pidikeet tungetaan takaluukun saumoihin.

    Vielä tästä vetokoukun tarpeesta yleensä, niin kysyisin, että onko joku nähnyt mökkiläistä, joka ei roudaisi tavaraa mökille peräkärryllä ? Itse olen näitä roudaajia seurannut ihan ärsyyntymiseen asti.

    Tai käykää joskus kaatopaikalla, sinne viedään rojua lähes yksinomaan peräkärryillä.

Esillä 15 viestiä, 226 - 240 (kaikkiaan 243)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.