Etusivu Foorumit Autot Uudet autot Elämää lataushybridin kanssa

Tämä aihe sisältää 45 vastaukset, 15 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Lukija62411 22.05.2017 at 15:57.

Esillä 15 viestiä, 31 - 45 (kaikkiaan 46)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #747013 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)

    Kannattavuus monesta asiasta kuten auton arvosta ja autoveroprosenttien erosta. Jos tuon Mersun tapauksessa esimerkiksi isompi vanne maksaisi lisävarusteena 1200 ja autoverossa säästäisi vaikka 500, niin loppu on kiinni alkuperäisten rojujen myyntihinnoista ja uusien ostohinnoista. Joku saattaa mielellää myös jättää nuo pienemmät alkuperäiset itselleen talvivanteiksi.

    #747018 Ilmoita asiaton viesti

    2016🌕
    Osallistuja (Participant)

    GLC 350 e 4Matic 235/60 R 18
    Pitääkö auto pilata isommilla vanteilla? ja mihinkä ne ylimääräiset kesärenkaat pannaan.

    #747026 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Tomppa: ”Yksi asia tosin harmittaa hieman: kaasupoljin uusissa 90-sarjalaisissa on saranoitu lattiaan joten vakkarilla ajaessa kaasujalkaa pitää pitää hieman linkussa jarrupolkimen alla.”

    Taitaa olla vastajousen jäykkyydestä kysymys. Minulla aina jalka polkimella myös Tempomaatilla ajaessani. Oikein mukava jalkatuki kummallakin puolella. Oikeanpuoleista ei vaan kestä painella ihan miten sattuu.

    Tomppa: ”Tosin korkeampi istuinasento antaa anteeksi jonkin verran joten sen kanssa tulee toimeen.”

    Vai päinvastoin? Matalalla istuessahan jalka asettuu lattiaan saranoidulle polkimelle ihan luontevaan asentoon. Oma penkin etäisyysasetukseni on kantapää polkimen tyvessä.

    Jos tuosta kuskia nostetaan ylemmäs, käy kuten vaimolleni, joka valittaa tuosta Mersun tyylistä saranoida poljin lattiaan, kun poljin pakottaa jalan luonnottoman pystyyn, mikä rasittaa nilkkaa.

    #747029 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    2016: ”Pitääkö auto pilata isommilla vanteilla? ja mihinkä ne ylimääräiset kesärenkaat pannaan.”

    En keksi yhtään syytä vaihtaa autoni renkaita vakiota suurempiin. Kahteen viimeiseen olen vaihtanut vakiota pienempään, kun alkuperäinen koko oli minun ympäristööni mielestäni sopimaton.

    Mutta kun verottaja on halunnut vetää homman pelleilyksi, niin pelleillään sitten. Omastani kysyin tarjouksen myös uutena ja minulle tarjottiin mahdollisuutta tuottaa vakiona 245/45R17 rengastettu Avantgarde 205/55R16 renkain pienemmällä verolla. Kun päästölukema on CoC:ssa, ei sitä enää muuteta, vaikka omistaja vaihtaisi rengaskoon seuraavalla viikolla ja ne auton vakiovanteetkin olisi ollut mahdollista saada lisätarvikkeena samaan pakettiin.

    Oma tilanteeni menee päinvastoin, kun ensin leveällä rengaskoolla motivoin itseni yhden kesän aikana luopuomaan melusta ja vetelystä urissa. Yhden kesän rangaistukseni kärsittyäni laitan juuri kesärengaskauden kynnyksellä alkuperäiset ja virheettömät Mersun liian isot aluvanteet myyntiin + huom! vanteilla on vielä laaturenkaat 5 millin kulutuspinnalla, eli suoraan alle sopiva setti. Kumia pitää olla niin paljon, että ostaja voi laskea ajavansa niillä sen yhden kesän ilman rengastöitä, tai muuten vannesarjan hinta romahtaa.

    Noista saan rahaa lähes sen, mitä tarvitsen ostaakseni itselleni sopivan kokoiset uudet merkkirenkaat uusilla vanteilla. Vanteet toki tarvikkeena, mutta replica-kopioina alkuperäisen näköisenä, alkuperäiselle mallikohtaiselle pyörän navalla ilman soviterenkaita ja ennen kaikkea Mersun erikoisille pallokartiopulteille suoraan sellaisenaan ilman toisen pulttisarjan kanssa värkkäystä. Ja tietenkin millilleen oikealla offsetilla ja netistä tilatuilla alkuperäisillä napakapseleilla koristeltuna.

    Hullu ei huomaa mitään, viisaalle jää löytämisen ilo bongatessaan huijauksen alkuperäisvanteen väärästä koosta, jota tehdas ei koskaan tarjonnut.

    #747091 Ilmoita asiaton viesti

    Tomppa Kruisailija
    Osallistuja (Participant)

    740 GLE: ”Taitaa olla vastajousen jäykkyydestä kysymys. Minulla aina jalka polkimella myös Tempomaatilla ajaessani. Oikein mukava jalkatuki kummallakin puolella. Oikeanpuoleista ei vaan kestä painella ihan miten sattuu.

    Vai päinvastoin? Matalalla istuessahan jalka asettuu lattiaan saranoidulle polkimelle ihan luontevaan asentoon. Oma penkin etäisyysasetukseni on kantapää polkimen tyvessä.”

    Onhan se kiinni vastajousen jäykkyydestä. Tosin en muista milloin olen viimeksi ajanut uudempaa autoa jossa tuo vastajousi olisi riittävän jäykkä sirolle 46 Camel Bootsille. Anopin vanha kaasuttimella varustettu 740 on viimeisin ajamani auto jossa ei ole tarvinnut jännittää kaasujalkaa. Toki tämäkin on yksilöllistä mistä kukakin tykkää. Minulla vaan on pitkät jalat ja niihin suhteessa lyhyet kädet joten jos jalat OK niin rattiin joutuu kurkottamaan, varsinkin matalalla istuessa.

    #747095 Ilmoita asiaton viesti

    Tomppa Kruisailija
    Osallistuja (Participant)

    Timo40: Kuinka nopeasti GLC latautuu Type2 asemasta? Saako max virrat irti vai onko rajoitettu. Siis nyt tarkoitan yleisiä latauspisteitä, en kotilatausta. XC90 latausvirta Type2:lla on rajoitettu 20A vaikka asemasta saisi enemmänkin. Siksi lataus kestää vajaa 2 h tyhjästä täyteen eikä kahvitauolla saa kuin muutaman lisäkilometrin edestä virtaa. Esim Outlanderin saa 80% latausta 25 min CHADEMO-asemasta. Tuollaisella latausnopeudella viitsisi taukopaikakin valita niin että saa ladattua autoa.

    #747126 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    @Tomppa: ”Minulla vaan on pitkät jalat ja niihin suhteessa lyhyet kädet joten jos jalat OK niin rattiin joutuu kurkottamaan, varsinkin matalalla istuessa”

    Asia selvä, omaani verrattuna päinvastainen anatomia, eli sinulla ei jää talvella kävellessä hanskanjälkiä lumeen. Itsellänikin hieman liioittelua, vaikka olenkin lyhytjalkainen ja gorillaindeksini on iso.

    Tuo lattiaan saranoitu vanhanaikainen kaasupoljin on näköjään ihan turhaan ohjaamon mittoja rajoittava tekijä.

    #762901 Ilmoita asiaton viesti

    Timo40
    Osallistuja (Participant)

    Ketju ei näytä olevan kovin aktiivinen. Mulla oli uusi auto reilun kk seisomassa kun olin ulkomailla mutta nyt on taas tullut lisää kilometrejä.

    GLC ei lataa kuin max 16 A virralla ja yhdestä vaiheesta.

    Todellinen kulutus on ollut hieman päälle 6 l satasella. Omaan ajoprofiiliini nuo 20 km sähköpyrähdykset sopivat hyvin. Välillä on mennyt viikkokin ettei bensakone käy. Motarilla todellista 130 kmh vauhtia kulutus on 9-10 l, ei siis mikään säästöpossu. Jos nopeutta pudottaa niin maantiellä päästään 7 l pintaan. Helsingistä Tampereelle ja takaisin vie todellista 130 motarivauhtia tarkasti 8 litraa satasella jos lataa molemmissa päissä. Ajan matkan viikon-parin välein.

    Jos hyväksyy tällaisen monimutkaisen himmelin niin en keksi mitään mikä GLCssä olisi voitu toteuttaa paremmin. Tietty ne mesen viikset, niitä on liikaa ratin vasemmalla puolella. Auto on erittäin hiljainen ja sähköajo toimii hienosti. Sähkölämppäri on nopea. Kaasu pohjassa auto kulkee yhtä eleettömästi. Ei vetele eikä lipsu, voimaa tulee vain lisää. Varustelista on kattava ja hinta jää kaikilla varusteillakin alle 100 tonnin. Tuohon hintaan nähden auto tuntuu jopa ylelliseltä vaikka onkin vaan c-sarjan koppi.

    Tällaisessa lataushybridissä on kuitenkin iso mutta. Koko auto on pelkkä insinööripornoharjoitus, mitään todellisia säästöjähän ei synny kuin lisävarusteiden hinnassa. Ja kun ajetaan sähköllä niin alla on auto joka kiihtyy 12 s sataseen. Kylmää konetta ei viitsi polkaista tulille jos sähkö riittäisi muuten koko ajomatkaan. Eli nopeampi liikkuminen ja kiihdyttely vaatii ainakin mun mielestä sen että ajetaan vaikka kilsan verran bensalla öljyjä notkistaen. Saksalaisen insinöörin mielestä tuohon ei ole tarvetta mutta itse olen konservatiivisempi.

    Jos ei välitä säästämisestä niin auto on ripeä. Ainakin se tulee tarvittaessa nopeammin takaisin Tampereelta kotiin kuin Tesla joka oli mun toinen vaihtoehto (model x90 jolla näyttää 300 km olevan tiukassa motarivauhdeilla). Ehkä seuraava auto on kuitenkin täyssähköinen pienellä bensageniksellä kuten Bemun i30 tarjoaa. Toivotaan että sellaisia tulee tarjolle enemmän.

    #762902 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)

    Tällaisessa lataushybridissä on kuitenkin iso mutta. Koko auto on pelkkä insinööripornoharjoitus, mitään todellisia säästöjähän ei synny kuin lisävarusteiden hinnassa. Ja kun ajetaan sähköllä niin alla on auto joka kiihtyy 12 s sataseen. Kylmää konetta ei viitsi polkaista tulille jos sähkö riittäisi muuten koko ajomatkaan. Eli nopeampi liikkuminen ja kiihdyttely vaatii ainakin mun mielestä sen että ajetaan vaikka kilsan verran bensalla öljyjä notkistaen. Saksalaisen insinöörin mielestä tuohon ei ole tarvetta mutta itse olen konservatiivisempi.

    Harvoin näen yhtä paljon omien ajatuksieni kanssa yhteen osuvia kirjoituksia. Todellakin näiden tämänhetkisten lataushybridien kanssa on hieman hankala löytää järkiperusteita monimutkaiselle ja kalliille voimalinjalle. Älköön kukaan ymmärtäkö tätä moitteena hybriditekniikoille. Yllätyn joka päivä siitä, kuinka hienosti kahden eri moottorin yhteiselo toimii, mutta on hankala löytää oikeutusta suomihinnoille. Itselläni motivaatio oli maksimaalinen lisävarustelista ja Suomen autoveron välttely.

    Äänetön ja joka suhteessa erittäin miellyttävä sähköajo on myös hieno plussa tylsään arkipäivään. Oma hybridi kykenee 25-50 kilometrin sähkösiirtymiin. Joka pysähtymisen yhteydessä latailu on turhan paljon vaivaa, joten pääosin ajan bensan voimalla. Jos valitsisin saman auton samankaltaisella polttomoottorilla ilman sähkömoottoria, niin kulutuksessa tällä latailuinnokkuudella tuskin olisi suurta eroa. Joskus harvoin tarvittu kovaa luokkaa oleva ohituskiihtyvyys on hybridin etu ja mahdollisuudet valita voimanlähde on myös tervetullut lisä kommutointiin/kaupunkiajoon. Koko ajan tarjolla oleva viiveetön ja nykimätön valoista liikkeelle lähteminen on myös hybridin vahvuus, kuten myös pysäköintitalojen jyrkissä nousuissa kiipeäminen ilman tarvetta luistatella kytkintä.

    Tiivistettynä koen hybridini tarjoavan mukavuutta ja teknistä kiinnostavuutta, mutta pelkilllä euroilla laskin, perusmoottorien versio olisi parempi valinta. Ajattelemisin arvoinen asia on myöskin kehitys, joka tuonee lähitulevaisuudessa tuntuvasti pidemmällä sähköisellä toimintamatkalla varustettuja hybridejä.

    #763927 Ilmoita asiaton viesti

    PiiJei
    Osallistuja (Participant)

    GLC:n versiossa pornoilu on toteutettu kuitenkin melko yksinkertaisesti, kun sähkökone on vaihteiston linjassa. Tämä vaikuttaa huomattavasti fiksummalta, kuin Volvon ja monen muun tapa toteuttaa etu- ja takapään voimalinjat toisistaan, jolloin nelivedon toiminta ei perusinsnöörin järjellä voi olla optimaalista.

    GLC:n moottoritiekulutus vaikuttaa about samalta kuin oman diesel-E350:ni. Mielenkiintoista. Dieselin energiatiheys toki on suurempi kuin bensan.

    Mutta mitä pornoon tulee, Teslan ”bang for the buck” on kyllä niin surkea, että ostaminen vaatii todella vakaata aatetta. Mikä se sitten onkaan.

    #764068 Ilmoita asiaton viesti

    Tomppa Kruisailija
    Osallistuja (Participant)

    ”Yllätyn joka päivä siitä, kuinka hienosti kahden eri moottorin yhteiselo toimii, mutta on hankala löytää oikeutusta suomihinnoille.”

    Suomi-hinnoillehan juuri löytyy oikeutusta kun verotus suosii lataushydridiä. Autoverottomissa maissa hinnan ero tavalliseen malliin pomppaa niin suureksi ettei sitä säästämällä saa takaisin.

    ”Volvon ja monen muun tapa toteuttaa etu- ja takapään voimalinjat toisistaan, jolloin nelivedon toiminta ei perusinsnöörin järjellä voi olla optimaalista.”

    Joo ei ole T8:n optimaalinen etenemisen kannalta mutta taas tekniseltä kannalta fiksu kun voi jättää kulmavaihteet ja kardaanin pois ja hyödyntää tila akuille. Etenemiskykyä riittää hyvin huonollakin kelillä. Loppujen lopuksi pelkällä sähköisellä takavedollakin pysyy talviliukkailla kaupunkiliikenteen vauhdissa. Ja kun nämä möhköt eivät ole kovinkaan urheilullisia niin ei sitä maksimaalista vetopitoa edes kaipaa.

    Sen verran sähkökäyttö jo koukuttanut että seuraavaksi varmaan tulee siirryttyä sähköautoon. Tosin 4-vetoisia sähkömalleja ei taida olla kuin Teslalla tällä hetkellä. Aikaahan tässä on odotella ensi vuonna julkaistavaa I-Pacea jonka speksit vaikuttavat ”riittäviltä” ja jos spekulaatiot 10-15% päälle F-Pace hinnoista pitää paikkansa niin Suomi-hinnankin pitäisi jäädä reilusti alle 100 tonnin.

    #764110 Ilmoita asiaton viesti

    PiiJei
    Osallistuja (Participant)

    No, pikku-Chevyn/Opelin testi oli uusimmassa TM:ssä. Vaikka sekin on vastaavaa polttomoottorista kilpailijaansa 25% kalliimpi, on kyseessä ensimmäinen täyssahköauto jonka ominnaisuudet alkavat olla käytettävällä tasolla. Pikkukoppi toki.

    #764254 Ilmoita asiaton viesti

    Tetti
    Osallistuja (Participant)

    Mikä idea on noissa isoissa renkaissa/vanteissa? Mitä isompi vanne => sitä matalampi rengasprofiili => sitä pienempi ilmatila ja kovempi kumiseos => sitä epämukavampi auto. Itselläni 15-tuumainen ja 65-profiili – samaan hintaan olisin saanut 17-tuumaiset ja 45-profiiliset. Nyt neljän renkaan hinnalla saisin kolme 55-profiilin rengasta. Enkä uskalla takuulla ajaa niin lujaa että 65-profiilisista pito loppuisi.

    #764271 Ilmoita asiaton viesti

    Auto-m
    Osallistuja (Participant)

    Tetti, parantaa huomattavasti auton ominaisuuksia tietyissä tilanteissa, kuten esimerkiksi nopeassa väistössä, vaikka ei nyt radalla kilpaa ajaisikaan. Vetelät korkeaprofiiliset renkaat ovat mielestäni aika ärsyttävät.

    Toinen syy on sama, miksi naiset käyttävät korkokenkiä tai miehet krakaa. Eivät ainakaan lisää mukavuutta, mutta ulkonäkö paranee monen mielestä. Jos sinä et siitä välitä, niin ymmärrän täysin. Minä kuitenkin välitän.

    #764432 Ilmoita asiaton viesti

    [ZeiMZei]
    Osallistuja (Participant)

    Laskeskelin tuossa vähän suuntaa antavia kulutuksia kun nyt käytössä on ollut BMW 330e vajaan vuoden verran. Latauskäyttäytyminen toki vaikuttaa laskelmiin, ja omalla kohdalla ladattu on aina kun mahdollista.

    Nyt on 330e:lä menty 36600km/11.5kk (josta sähköllä 12873,9km, joten polttomoottorille jää n. 23730km)
    Laskennassa käytetty kulutus 7l/100km bensiiniä (á 1.45Eur/l), ja 20kWh/100km sähköä (0,10Eur/kWh)
    (tarkoituksella sähkön määrä ja bensiinin kulutus vähän yläkanttiin).
    Bensiinin määrä/hinta ajetulla matkalla n. 1660l = n. 2410Eur
    Sähkön määrä/hinta ajetulla matkalla n. 2200kWh = 257Eur
    joten polttoaineisiin 36600km:llä n. 2670Eur

    Hypoteettinen vertailukohta vaikka BMW 330d, jotta saadaan suorituskykyarvot edes lähelle toisiaan (aikaisemmin allekirjoittaneella oli F30 320d, jolla omassa ajossa meni 5.4l/100km ja vaimolla vastaava lukema oli 4.5l/100km).
    Hypoteettisessä laskennassa käytetty kulutus 5.5l/100km, dieselin hinta keskimäärin n. 0,13Eur halvempaa kuin bensiini, joten käyetetään 1.32Eur/l)
    Dieselin määrä ajetulla matkalla (36600km) = n. 2010l = n. 2660Eur

    Dieselin käyttövoima vero +n.400€/vuosi, eli tuon laskutoimituksen mukaan oman kaasujalan ja latauskäyttäytymisen mukaan 330e:llä kestänee näemmä mennä yli 40tkm/vuosi, jotta laskuissa huomioon otetut kustannukset menisivät suunnilleen tasoihin bensiini vs. diesel.

    Toki ylläoleva laskenta on teoreettista, koska sähköllä ei pääse kerrallaan kuin se 25-30km (kesällä jopa 33km), mutta tankillisella bensaa (n. 36l) on menty tällä hetkellä lyhimmillään karvan verran yli 700km ja pisimmillään 1850km.

    Ja lopputulemaan näitä autoja vertaillessa on toki otettava huomioon hypoteettisen 330d:n hankintahinta, joka on n. 10kEur korkeampi, joten jaettuna vaikka 4 vuodelle se tekee 2500/vuosi.

Esillä 15 viestiä, 31 - 45 (kaikkiaan 46)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.