Etusivu Keskustelu Autot Liikenne esitysluonnos tieliikennelaiksi

Tämä aihe sisältää 43 vastaukset, 9 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  740 GLE 18.08.2017 at 12:59.

Esillä 14 viestiä, 31 - 44 (kaikkiaan 44)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #779960 Ilmoita asiaton viesti

    Wille
    Osallistuja (Participant)

    Ymmärrä lukemaasi, Jos pisteitä on 6–8, kursseille on pakko osallistua. 8 pistettä kerännyt menettää ajokorttinsa ja hänen täytyy osallistua lääketieteelliseen ja psykologiseen arviointiin 6 kuukauden kuluttua ennen kuin hän voi hakea uutta ajokorttia.

    #779961 Ilmoita asiaton viesti

    Quu=2016
    Osallistuja (Participant)

    En näe mitään etua Suomen järjestelmään nähden. Suomessa Poliisi voi tarvittaessa määrätä ajokokeeseen jos rikkeet viitaa ajokyvyttömyyteen.

    #780005 Ilmoita asiaton viesti

    Kumppani
    Osallistuja (Participant)

    Et tietenkään näe. Jo termi ajokyvyttömyys on sinulle näköjään vaikea hahmotettava.

    Saksasta ei muisteta juuri muuta kuin se, miten siellä saa autobahnilla ajaa kovaa ja kunpa täälläkin…

    Haluttaisiinkohan sieltä oikeasti myös Willen mainitsemat käytännöt, joihin verrattuna suomalainen rangaistuskäytäntö, seuranta ja valvonta on aika kesyltä vaikuttavaa.

    Noiden Willen listaamien lisäksi rattijuopumustapausten seuranta ja valvonta on hyvin tiukkaa sukulaismiehen kertomuksen perusteella. Hyvä jos uskalsi saunakaljan ottaa Suomessa käydessään, kun oli Saksassa puhaltanut karvanpuolikkaan verran yli rajan. Hän joutui siis käymään kuukausia seurannassa todistaakseen olevansa raitis.

    Turhaa rutista siitä, mitä ”laki mahdollistaa” Suomessa, jos käytäntö ei vastaa edellytyksiä ja toleransseillakin kuskit nakkaa vesilintuja. Ja jotkut täällä valittavat kuinka juuri Suomi olisi poliisivaltio!

    #780042 Ilmoita asiaton viesti

    Quu=2016
    Osallistuja (Participant)

    Kyllä ajokyvyttömyys on minulle vaikea hahmottaa, eikä se ole helppoa viranomaisillekaan.

    #780078 Ilmoita asiaton viesti

    Kumppani
    Osallistuja (Participant)

    Ihan sujuvasti osaat kuitenkin liittää saksalaisen virhepisteytysjärjestelmän suomalaisen poliisin ajokyvyttömyysarviointiin, mielestäsi.

    Jospa siis palaisit, kuten Wille ehdotti, ruutuun 13.08.2017, 10:11 ja sen jälkeen 13.08.2017, 13:00

    #780089 Ilmoita asiaton viesti

    Quu=2016
    Osallistuja (Participant)

    Jospa palaisit Suomen liikenne/rangaistukset ja ajokorttilakiin.
    Kerro sitten miltä osin Saksalain pisteytys parantaisi Suomen liikenneturvallisuutta?
    Minulla ei tietenkään ole mitään vastaan eikä valtuuksia estää liikenneturvallisuuden lisäämiseen tehtyjä lainmuutoksia ja valvontaan ryhtiä olen paasannut vuosia.

    #780090 Ilmoita asiaton viesti

    Kumppani
    Osallistuja (Participant)

    Et siis käynyt lukemassa Willen kommentteja…

    Enhän minä edes väittänyt, tai ole väittämässäkään, että saksalainen pisteytys itsessään ”parantaisi liikenneturvallisuutta”!

    Vertailin vain rangaistuskäytäntöjä, kuten Willekin. Yleensähän muualla kuin Suomessa asiat on ”paremmin”, mutta haluttaisiinko esim. Saksan linjalle edes lähteä jne.

    #780093 Ilmoita asiaton viesti

    Quu=2016
    Osallistuja (Participant)

    Ei nyt äkkiä tule mieleen kuin Ruotsi, missä on liikenneasiat hoidettu meitä paremmin.

    #780099 Ilmoita asiaton viesti

    Kumppani
    Osallistuja (Participant)

    Oletan, että tarkoitat liikennelakeja ja etenkin rangaistuskäytäntöjä nyt tässä yhteydessä, niistä kun tässä nyt on viimeksi keskusteltu….

    #780102 Ilmoita asiaton viesti

    Quu=2016
    Osallistuja (Participant)

    Antaa olla tasaraha, näin on Suomessa ihan hyvä, annoin vaan vinkin Kumppanille kun hänen mielestä ruoho on vireämpää muualla…………..

    #780133 Ilmoita asiaton viesti

    Kumppani
    Osallistuja (Participant)

    Ruohon vireydestä en tiedä…

    Jos olisit a) lukenut b) ymmärtänyt mistä kirjoitettiin, niin olisit huomannut ensinnäkin että en kirjoittanut minun olevan sitä mieltä. Toisekseen, uskon edelleen että taisit Ruotsin liikenneasioista kirjoittaessasi ajatella jotakin ihan muuta kuin rangaistuskäytäntöjä. Viittaa tuohon kohtaan b) taas…

    #780286 Ilmoita asiaton viesti

    Quu=2016
    Osallistuja (Participant)

    Minä viittaan kintaalla koko aiheelle.

    #781007 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Quu: ”Mielestäni Suomessa on hyvä sakkojärjestelmä.”

    Minulle tuo ainakin toimii. Tulottomana opiskelijana se rohkaisi minua käyttämään lähes ilmaista maksutonta lisänopeutta niin paljon kuin satuin milloinkin ”tarvitsemaan”. Näin myös tulottomalle tarjottiin tasapuolinen mahdollisuus hankkia maksullista lisänopeutta. Vasta useampi lisänopeuslasku saman vuoden aikana pudotti marssivauhtia päivien nollaamiseksi kalenterissa.

    Vastavalmistuneen ja työllistyneen ajotapa jatkui samaan malliin ensimmäiseen Stop & Go penaltiin saakka. Se oli herätys, jonka jälkeen huomasin siirtyneeni yhteiskuntaluokkaan, jonka on edullisempaa ostaa maksullista lisänopeutta tukkuerinä moottoriradalla.

    Sakkojärjestelmän tarkoitus lieneekin hillitä hyvätuloisten ajonopeuksia, minkä funktionsa se pelotevaikutuksellaan täyttää niin hyvin, että hyvätuloisen hajamielisyys tai piittaamattomuus ylittää aina uutiskynnyksen.

    Jatkossa omistajavastuu saattaa tosin muuttaa tätä hyvää järjestelmää. Siihen varautuen moottoripyörä ja suurin osa perheen autoistakin on rekisteröity pienituloisimmille perheenjäsenille, mistä nöyrin kiitoksemme hienon järjestelmän rakentajille.

    Vaikka tämä ilmeinen alennus minun maksulliseen lisänopeuteeni näin tarjotaankin, en sitä katso enää tarvitsevani. Ratakierrosten jälkeen en nimittäin enää mahdu ajamaan liikenteen seassa edes omaa kovaa (vaikka hidas olenkin). Mutta hyvä, että tämäkin vaihtoehto on käytettävissä sitä tarvitseville, jotka ovat vielä minuakin hitaampia.

    #781019 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Quu: ”En näe mitään etua Suomen järjestelmään nähden. Suomessa Poliisi voi tarvittaessa määrätä ajokokeeseen jos rikkeet viitaa ajokyvyttömyyteen.”

    Perustelu on tässä mitä sanoit hieman myöhemmin:
    Quu: ”Kyllä ajokyvyttömyys on minulle vaikea hahmottaa, eikä se ole helppoa viranomaisillekaan.”

    Saksan ja Britannian pistejärjestelmän etu on rikkeiden pisteyttämisessä, joka poistaa muiden muassa itsekin huomaamasi vaikeuden eri rikkeiden painoarvon ja toistuvuuden vaikutuksesta ajokykyyn. Tämä sekä varmistaa puuttumista rajaa hipoviin tapauksiin että parantaa oikeusturvaa tasapuolistamalla kohtelun.

    Sen lisäksi arviointi psykon kautta on parannus, jota ei käytännössä meillä tapahdu. meillä kovimmat Vetomiehet ylpeilevät kesken ajokauden yllättäneellä mopoilukaudellaan kortin jäähtyessä.

    Sen lisäksi pakollinen koulutus on parannus, jota ei meillä käytännössä tapahdu. Jopa turvallisuushakuiset kuljettajat löytävät perusteita, joiden mukaan lisäkoulutus ei heitä koske.

    Onhan tuo pistejärjestelmä selkeästi parempi systeemi, vaikka ei saksalaisen moottoritien ajonopeuksia mahdollistakaan.

Esillä 14 viestiä, 31 - 44 (kaikkiaan 44)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.