Etusivu Keskustelu Autot Liikenne esitysluonnos tieliikennelaiksi

Tämä aihe sisältää 55 vastaukset, 9 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Herbert 15.03.2018 at 21:02.

Esillä 11 viestiä, 46 - 56 (kaikkiaan 56)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #834143 Ilmoita asiaton viesti

    Quu.
    Osallistuja

    ”Pysäköinnin salliminen vastaantulijan puolelle on huono juttu.”

    Päinvastoin se on hyväjuttu, ja tulee tarpeeseen etenkin Helsingin ydinkeskustan kapeilla kaduilla vapaanpaikan löytäminen on työlästä.

    Pyörille vallataan liikaa tilaa Helsingin kaduilta, pyöräily on niin lyhytaikaista huvia meidän vuodenajoista.

    #834149 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja

    Miten pyörille varatun tilan määrä liittyy tieliikennelakiuudistukseen?

    Aiheesta toki voidaan jatkaa keskustelua, mutta mielummin vaikka pyöräilyä käsittelevässä viestiketjussa.

    #834182 Ilmoita asiaton viesti

    Quu.
    Osallistuja

    Minä sain sen käsityksen ylen radiojutussa että pyöräilijöille tullee lisää oikeuksia ajoradalla. Olin (onneksi) ilmeisesti väärässä.

    #834284 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja

    Ok, tarkoitit oikeuksia. Luulin sinun tarkoittaneen fyysistä tilaa, esim. pyörätien rakentamista ajoradalle.

    Miten pyöräilijöiden oikeuksien lisääntymien vie tilaa autoilta varsinkin, jos pyöräily on lyhytaikainen ilmiö vuositasolla laskettuna? Ja mitä oikeuksia tarkoitat?

    #834339 Ilmoita asiaton viesti

    Quu.
    Osallistuja

    Lyhytaikainenkin vain pyöräilijöille varattu kadunosa on haitta.
    Pyöräilijät on jalankulkijoita ja autoja kohtaan p ammuttuja (usein syystäkin kuten lopussa ilmenee), itse poukkoilevat miten sattuu.
    Valtaosa meistä autoilijoista ei tiedä nykyisiäkään oikeuksia, jos niitä vielä tulee lisää pyöräilijän täytyy varmistaa että autoilija väistää jos autolla on väistämisvelvollisuus.

    #834349 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja

    Mutta miten tieliikennelaki varaa kadunosan vain pyöräilijöille? Entä miksi määrittelet kadun osan varaamisen pyöräilijälle haitaksi, onko pyöräilijä liikenteessä mielestäsi vähempiarvoinen tienkäyttäjä kuin autoilija?

    Minusta ei ole järkevää luokitella pyöräilijöitä tuolla tavoin. Kyse on varsin monimuotoisesta ryhmästä, kuten muutkin tienkäyttäjät. Se ei saa vaikuttaa siihen, että joku määritellään toista tärkeämmäksi. Oleellista on kehittää liikennejärjestelmää haluttuun suuntaan. Tällä hetkellä hyväksytyn strategian mukainen linjaus on lisätä pyöräilyn ja jalankulun osuutta lyhyillä matkoilla yksityisautoilun kustannuksella eli käytännössä taajamissa, jossa suurin osa markoista on alle 3 km ja vielä suurempi osa alle 5 km eli rapakuntoisenakin helposti pyöräiltävä matka. Eikö tuollaisten matkojen kulkeminen pyörää enemmän tilaa vievällä ja fossiilisia raaka-aineita kuluttavalla moottoriajoneuvolla olekin asia, jota on syytä pyrkiä vähentämään?

    Tietysti pyöräilijän täytyy varmistaa, että autoilija noudattaa velvollisuuksiaan. Ei tuo seikka muutu lakiuudistuksessa mihinkään, eikä voi olla peruste olla muuttamatta lakia.

    #834352 Ilmoita asiaton viesti

    Quu.
    Osallistuja

    Ja muutuhan se laki, lue sinä se, minä en pyörällä aja enkä tule ajamaankaan. Perehdytään siihen jos joudun konfliktiin pyöräilijän kanssa.

    #834392 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja

    En ymmärrä. Heität pyöräilyä kritisoivan kommentin lakikeskusteluun, kysyn mität sillä tarkoitat ja vastaat siihen kieltäytyväsi lukemasta lakitekstiä. No, en minä paljon muutakaan ymmärrä.

    #834406 Ilmoita asiaton viesti

    Quu.
    Osallistuja

    Nyt kun kevät tulee ja pyöräilykausi alkaa kannatta pyöräilijän ottaa huomioon että meitä jotka emme tunne entistäkään lakia pilkulleen saati tulevaa on liikenteessä.
    Peräilijöiden valtaenemmistö ei näytä tietävän liikennelaista edes perusasioita.

    #834483 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja

    Kotilon ja kaksipyöräisen ajoneuvon kuljettajan keskustelua varten pitäisi Suomen kieleen lisätä uusi sijamuoto aggressiivi.

    Kaksipyöräisellä ja 8-pyöräisellä liikkuvalle tavoite on silti häkellyttävän yksinkertainen: kaikki ne on väistettävä juridisesta syyllisyydestä riippumatta.

    Kuvitelma motoristien tai polkupyöräilijöiden yhteisvastuullisuudesta on vain kuvitelmaa. Ellei aja pyörää, on ehkä vaikea ymmärtää, ettei ole mitään kollektiivista motoristin tai pyöräilijän yhteisvastuullisuutta tai ”pyöräkuskin ajotaitoa tai -tapaa”. Havainnollistan tätä Toyotakuskeilla, joiden monikaan ei usko yhtenä suurena jenginä aiheuttavan suurta määrää kolareita vuosittain. Motoristien ja pyöräilijöiden tapaan myös Toyotaukot liikkuvat omien vaihtelevien taitojensa turvin ja vastaavat kukin itse omasta ajamisestaan. Siksi jonkun kuljettajaryhmän syyttely on turhaa, eikä sitä voi kohdistaa yhteenkään yksilöön. Jos jotain riskiprofiileja löytyy, niitä on hyödyllisempää pohtia ennakoivan ajon näkökulmasta.

    Oppi, jonka tästä voi itse kukin viedä mukaansa on, että ihmisen näkeminen on pieneltä osalta optiikkaa ja suurelta osalta aivotyötä.

    Quun kannattaa olla selvillä siitä, että ihminen joka ei pyörää aja, ja jonka maailmassa ei ole pyörää, ei myöskään pyörää näe. Tämä johtuu siitä, että suuntaamme rajallisen aivokapasiteettimme omasta mielestämme olennaisen näkemiseen. Etenkin aikuinen näkee kokemuksensa nojalla sitä mitä arvelee olevan tekeillä, eikä vaivaudu prosessoimaan kaikkia havaintoja kunnolla. Jos suhtautuu pyörään kuin Quu, silloin pyörästä tulee helposti epäolennaisuus, jota ei nähdä ennen kuin kolahtaa. Pyörällä ajavan puolestaan kannattaa olla selvillä siitä, ettei Quu ole yksin.

    Yleensä autoilijan ”en nähnyt” tarkoittaa, että ”en viitsinyt edes katsoa”. Silti omaa kokemusta on myös tilanteesta, jossa suoraan minun suuntaani katsonut kotilokuski ”ei nähnyt” suuren yli 300-kiloisen metallinhohtopunaisen täyskatetun moottoripyörän ylös suunnattuja keltaisia tuplavaloja. Tämä tappaja meinasi päästä yllättämään, kun en osannut kuvitella hänen ajavan kolmion takaa päälleni minua suoraan silmiin katsoen.

    Siksi joka kevät tarvitaan uusi kaksipyöräisten havainnointikampanja, ajoipa sellaista itse tai ei.

    #834905 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja

    Kaksipyöräisten havainnointikampanjalle on tarvetta etenkin, jos ei sellaista aja.

    Lakiuudistuksen yksi tavoitteista on ”ajoneuvoistaa” polkupyörä eli saada ihmiset tajuamaan polkupyörän olevan samanlainen osa liikennettä kuin henkilöautokin. Lisäksi polkupyörän käyttöä halutaan lisätä. Jos tavoitteet toteutuu ja polkupyörien määrä liikenteessä kasvaa, autolla ajavat oppivat entistä paremmin havaitsemaan polkupyöräilijät. Tämä on todettu ilmiö, jolla on turvallisuutta parantava vaikutus. Talvipyöräilyn määrän kasvu tekee sen, että keväinen shokkivaikutus, jolloin pyörien määrä liikenteessä kasvaa, jää vähäisemmäksi. Havaintokyky ei surkastu talvella.

    Oletettavasti tällä on osansa myös moottoripyöräilyyn.

Esillä 11 viestiä, 46 - 56 (kaikkiaan 56)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.