Etusivu Keskustelu Autot Uudet autot Henkilöautojen takuut

Tämä aihe sisältää 34 vastaukset, 16 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  FARwd 27.04.2018 at 23:36.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 35)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #825110 Ilmoita asiaton viesti

    takuulla257
    Osallistuja (Participant)

    Mielestäni on tultu tilanteeseen, missä auton ostajan tulisi olla huippuasiantuntija. Autot ovat kalliita ja niiden ”korjauksia” ei juurikaan tehdä. Korjaus on uuden ja usein kalliin varaosan laitto paikalleen.
    Autolle annettu takuu kannattaa jokaisen ostajan huomioida ja punnita. Jos uuden auton ensiostaja ajattelee ajavansa vain kaksi vuotta, niin asialla ei ole juuri hänelle merkitystä.
    Kuitenkin seuraavalle omistajalle asialla onkin suuri merkitys. Nimittäin usein ajattelemme takuuvuosia, emme kilometrejä. Kun suomalainen keskimäärin ajaa alle 20 tkm(vuosi, niin takuu päättyy jo alle 40,000 km.
    Vaihdappa sitten jakopään hajottama moottori, kallis kaksoismassa vauhtipyörä, kaksoiskytkinvaihteiston kytkimet tai ohjainlaitteet jne. Puhutaan tuhansien eurojen kuluista, jotka takuuttoman auton ostaja maksaa yleensä yksin.
    Joitakin autoja ei edes uskalla käytettynä ostaa. 2006 jälkeiset bmw bensamoottorit, bmw eräät dieselmoottorit, Toyotan 2,2 d4d moottori, vw audi skoda tsi moottorit, vw audi skoda dsg vaihteistot, volvo D5 dieselmoottori, Nissanin 2.2 dieselmoottori. Eli useimpien merkkien tiettyjen mallien tietyt vuosimallit pitäisi tunnistaa ns ongelmiksi. Mieluummin ottaa pitkän 5-7 v = 100000 / 150000 km oikean takuun.

    #825214 Ilmoita asiaton viesti

    Inspektori
    Osallistuja (Participant)

    Koetapa keksiä jotain uusia eri automerkeissä ilmenneitä vikoja. Tuon luettelon vioista iso osa on menneen talven lumia uusien autojen osalta. Toki käytettyjen ostajille voi olla ihan arkipäivää(jos ei hoidettu kuntoon aikanaan) ja huomioon otettavia mahdollisia tyyppivikoja kyseisiä autoja halutessaan. Olen samaa mieltä takuiden lyhyydestä. 2 -vuotta on mitätön aika keskivertokuljettajan ajomäärille.

    Viime aikoina näyttää tulleen osaan europpalaisiakin autoja mahdollisuus ostaa lisää takuuta. Tämähän kertoo sen, että ei mikään tule ilmaiseksi kun asiasta pyydetään rahaa- pitkien takuiden autoissa asiaan (lue kestoon) koetetaan vaikuttaa lyhyemmillä huoltoväleillä- joka täällä pohjolassa voi olla osalle käyttäjiä erittäin hyvä asia. Mutta ei nekään täysin ilmaiseksi tule.

    #825215 Ilmoita asiaton viesti

    intelligentsia
    Osallistuja (Participant)

    Seat tarjoaa kaikkiin malleihinsa viiden vuoden takuuta ja prosentin luottokorkoa.

    #825349 Ilmoita asiaton viesti

    takuulla257
    Osallistuja (Participant)

    Listaamaan ei kannata ryhtyä. Enkä tiedä kovin paljoa. No mm bmw 3 syl kone hajos autobildin kestotestissä 2017-18. Laakerit kampurasta kului. Kytkin samoin. Kuulemma kaikissa vikana. Korjataan koko maailmassa kaikki…paitsi jos joku selviää vaikka 4 vuotta…niin maksat ite?
    Niin Astran turbot myös halkeaa <2016..

    Eli mahd. pitkä takuu (vuosissa) kannattaa panna harkintaan. Tai joku 3000e varalle piirongin lootaan jos ei ole tilillä tai muualle sijoitettavana kuin autojen korjauksiin.

    #825357 Ilmoita asiaton viesti

    Maajuntti
    Osallistuja (Participant)

    Saisi varmaan TM:ssäkin tulla vertailussa jo miinuspisteitä 2v takuusta tänä päivänä (tuleeko jo?). Väittelyt siitä mitä se takuu käytännössä korvaa ovat sitten eri asia ja vähemmän objektiivisia. Toinen asia mitä vähän kauhulla olen seurannut kun tässäkin lehdessä vähän moititaan jos auto käy liian usein huollossa. Näin varmasti onkin kuluja lisäävänä tekijänä auton ensimmäiselle omistajalle mutta allekirjoittanutkin kun ostaa autonsa keskimäärin yli 100tkm ajettuina niin arvostan takuulla jokaista öljynvaihtoa joka on tehty tiheammin kun huoltokirja vaatisi.

    #825364 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Takuulla:” Mielestäni on tultu tilanteeseen, missä auton ostajan tulisi olla huippuasiantuntija”

    Minun mielestäni olemme aina olleet tuossa tilanteessa. Nyt vain tietoa on saatavissa helpommin. Inspektoria mukaillen, siihen tietoon liittyy myös olla selvillä, mistä vuosimallista lähtien tunnetun haavoittuvuuden toimivaksi havaittu korjaus on tullut tuotantoon ja mistä tunnistaa, että jälkiasennettu korjaus on varmasti tehty. Oman autoni valinnassa jakopään ja automaatin rakenne rajasivat sallitut tuotantoviikot, joita edeltävänä perjantaina valmistunutta autoa en olisi edes vilkaissut.

    Mutta tällaista tämä on ”aina” ollut. Pomminkestävänä pidetyn PV, Amazon ja 144 sarjaa (sekä ylimenovaiheen ajan jopa 24x sarjaa) palvelleen Volvon työntötankokoneen öljynkukutus lakkasi kerralla kuuden vuoden tuotannon jälkeen syksyllä 1968 B20 koneen kannen venttiiliohjarien rakennemuutokseen. Vanhempaa versiota ei hölmömpi edes erota uudemmasta, silti B18 kesältä 1968 on vanha moottori, jonka öljytikkua nostetaan tankattaessa ja syyskuussa 1968 valmistunut B20 painuu huoletta nykyauton tavoin täysiä huoltovälejä peltiä avaamatta. Ei tässä mitään uutta ole.

    Lisään riskien joukkoon Mersun M27x bensanelikoiden jakopään. Ei yleensä koneen täystuho, mutta hentoinen ketju vie rattaat mukanaan vaihtokuntoon hihnan käyttökilometreillä, mutta paljin kalliimpaa korjausta vaatien. Renapult näyttäisi saaneen puhutuksi Daimlerin suunnittelijoille järkeä, koska uuden A-sarjan 1332 cc nelosmoottorin ketju ja rattaat näyttävät ainakin TM kuvassa melko lupaavalta?

    Mutta mikö vika on Volvo D5 tinaviitosessa? Hitussuodattimellisten mallien regenerointi, joka lotraa tolkuttoman polttoainelaimentuman voiteluöljyn sekaaan, vai? Eikö tuo kuukausittainen yli äyräiden pursuavan öljyn tyhjentäminen Volvon dieselkoneesta loppunut jo pian 10 vuotta sitten?

    #825368 Ilmoita asiaton viesti

    Karrette
    Osallistuja (Participant)

    Ainakin minulla autovalinnan ratkaisi se että autossa on pidempi takuu kuin siinä toisessa harkitsemassani vaihtoehdossa. Uskon että mikäli takuut olsivat olleet toisinpäin ei merkkiin mieltyminen olisi ollut vaikuttavampi tekijä. Takuu on tärkeä siksi että auto on ostettu rahoituksella (mukaanlukien kotimaista autoveroa useita tuhansia euroja), joten vikojen korjaamiseen on nyt vakuutus.

    Se mitä tiedetään historiasta on jo kokemusperäistä tietoa, mutta tulevaisuus perustuu hyvään arvaukseen. Käytettyjen autojen osalta jää mietittäväksi se että jos jossakin autossa on tyyppivika mikä on korjattu, niin onko viallinen osa vaihdettu samanlaiseen heikkolaatuiseen uuteen, vaiko parenneltuun osaan. Siis toistuuko alkuperäinen vika ajan myötä, vai tuliko auto osan vaihdon myötä uutta autoa paremmaksi?

    #825630 Ilmoita asiaton viesti

    kello68
    Osallistuja (Participant)

    Muistatteko kun vuosia sitten Eu:n kuluttajajärjestöt koitivat saada autojen takuut isojen/kalliiden komponenttien suhteen lähemmäs 160tkm.
    No ei toteutunut kun autofirmat germaanilassa lobbasivat kaksin käsin.

    #825650 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)
    Toinen asia mitä vähän kauhulla olen seurannut kun tässäkin lehdessä vähän moititaan jos auto käy liian usein huollossa. Näin varmasti onkin kuluja lisäävänä tekijänä auton ensimmäiselle omistajalle mutta allekirjoittanutkin kun ostaa autonsa keskimäärin yli 100tkm ajettuina niin arvostan takuulla jokaista öljynvaihtoa joka on tehty tiheammin kun huoltokirja vaatisi.
    

    Itse en avostaisi noita tihennettyjä öljynvaihtoja. Ongelmat, joihin tuo voisi auttaa, ovat todella harvinaisia.

    #825654 Ilmoita asiaton viesti

    touhoankka
    Osallistuja (Participant)

    No, esimerkiksi TM:n avaama Audin moottori oli malliesimerkki pitkistä öljynvaihtoväleistä. Sen lisäksi, että männänrenkaiden öljyreiät olivat käytännössä liian pienet, huonoksi ajettu öljy on varmasti se toinen ratkaiseva tekijä. Loppuun ajetun öljyn aiheuttama karsta tukki öljyreiät ja öljynkulutusongelma oli valmis. Hyväkuntoinen öljy olisi liuottanut ison osan karstaa aiheuttavasta liasta itseensä ja poistunut öljynvaihdossa.

    Oman kokemuksen perusteella en aja omilla autoillani yli 15 000 km vaihtoväliä. Johtuu siitä, että tasan noilla kilometreillä alkaa mittatikussa näkyä vajenemista. Se taas kertoo öljyn käyttöiän olevan lopussa. Voisihan sillä ajaa täydet 30 000 ja lisäillä öljyä, mutta kulutus kiihtyy joka tapauksessa ja se karstoittaa paikat. Se ei enää liuota likaa itseensä eikä suojaa moottoria, kun lisäaineistus alkaa olla loppuun käytetty. Viskositeetti-indeksi on kärsinyt, öljy on hapettunut, happoluku… Nyt 260 000 ajettu diesel on sisältä edelleen puhdas ja karstaton.

    Yksi syy olla ostamatta käytettyä autoa, ainakin minulle.

    #825655 Ilmoita asiaton viesti

    touhoankka
    Osallistuja (Participant)

    Ja piti vielä lisätä, että jakoketjujen kestoikään öljynvaihtoväleillä voi olla hyvinkin iso merkitys. On tapauksia, joissa öljynvaihtoväliä lyhentämällä on saatu ketjut kestämään paremmin. Kevyesti mitoitetut ketjut vaativat oikean voitelun, jotta ne kestävät sen mitä niiltä odotetaan.

    #844457 Ilmoita asiaton viesti

    Pekka129
    Osallistuja (Participant)

    2-vuoden takuu ajan jälkeen virhevastuu.

    #844473 Ilmoita asiaton viesti

    HybridRules
    Osallistuja (Participant)

    7v takuu kuulostaa tosi hyvältä kyllä, mutta minkälaiset mahtavat olla takuuehdot. Yhtä mainosta lukiessa kävi mielessä, että pitäisi ihan mielenkiinnosta käydä kyselemässä ehdoista.

    Yleensähän takuu kattaa materiaali- ja valmistusvirheet eikä kulumisesta aiheutuvia vikoja. Ja niin kuin tuossa ed. kommentissa sanotaan, niin tuotteen virhevastuu on olemassa takuuajan jälkeenkin, mutta virhevastuuseen varmaan harvemmin pääsee vetoamaan.

    Mutta onhan autoihin aina välillä ”kampanjoita”, joissa korjataan joku havaittu virhe riippumatta, onko takuu voimassa vai ei.

    Virhevastuun pohjalta varmaan Volkkarin ja Audin (oliko Audikin siinä mukana?) päästöhuijaus-autotkin korjataan. Tuosta tulee mieleen, ettei ns. päästöhuijaus minun mielestä niin iso asia ole kuin mitä siitä on revitty lehtiotsikoita. Siis kuluttajien kannalta. Autohan on ihan yhtä hyvä vaikka sen todelliset päästöt olisivatkin yli ilmoitetun. Uusia autoja kuitenkin ja päästöt toista luokkaa kuin Suomessa keski-ikäisten autojen ja varsinkin ”elinkaaren loppupään” autojen. Ja ainakin suomalainen kuluttaja vain hyötyi, kun oli pienemmät verot.

    #844476 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)
    No, esimerkiksi TM:n avaama Audin moottori oli malliesimerkki pitkistä öljynvaihtoväleistä. Sen lisäksi, että männänrenkaiden öljyreiät olivat käytännössä liian pienet, huonoksi ajettu öljy on varmasti se toinen ratkaiseva tekijä. 
    

    Nyt on kyllä pakko sanoa, että nuo viat eivät varmasti ole kiinni öljynvaihtoväleistä, eikä öljynvaihtovälit millään tavalla ratkaisseet tuota ongelmaa. Ne öljyrenkaat itsessään olivat kaiken alku ja loppu. Normaaleilla öljyrenkailla ongelmat ovat kadonneet kaikilta ja noilla ongelmarenkailla kukaan ei välttynyt ongelmilta.

    Tuo Audin moottori on ainoa laatuaan, eikä tietääkseni missään muussa moottorissa ole tuollaisia renkaita käytetty. Epäonnistunut kokeilu, joka ei ole missään suhteessa malliesimerkki pitkistä vaihtoväleistä. LL-vaihdoilla on ajettu jo vaikka kuinka kauan hyvällä menestyksellä.

    Oman kokemuksen perusteella en aja omilla autoillani yli 15 000 km vaihtoväliä. Johtuu siitä, että tasan noilla kilometreillä alkaa mittatikussa näkyä vajenemista. Se taas kertoo öljyn käyttöiän olevan lopussa. Voisihan sillä ajaa täydet 30 000 ja lisäillä öljyä, mutta kulutus kiihtyy joka tapauksessa ja se karstoittaa paikat. Se ei enää liuota likaa itseensä eikä suojaa moottoria, kun lisäaineistus alkaa olla loppuun käytetty. 
    

    Itsellä on vissiin asiat olleet kunnossa, kun ei ole tarvinnut lisäillä viimeisimmissä autoissa riippumatta vaihtovälin pituudesta.

    Ja piti vielä lisätä, että jakoketjujen kestoikään öljynvaihtoväleillä voi olla hyvinkin iso merkitys. On tapauksia, joissa öljynvaihtoväliä lyhentämällä on saatu ketjut kestämään paremmin.
    

    Miten tuo ketjun parempi kestäminen on todettu?

    #844495 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja (Participant)

    Jotenkin olettaisin, että ketjussa yleisin ongelma on venyminen. Sitä ei voitelu estä. Vai onko ongelmana nivelten kuluminen ja siitä syntyvästä väljyydestä johtuva ketjun venymä?

    Volkkarin yms. konsernin tuotteiden öljynkulutus taitaa olla todella monipiippuinen asia. Varmaan epäonnistunut männänrengasrakenne on yksi asia. Tämä siksi, että öljynkulutusta esiintyy kaikissa variaatioissa niin uusissa kuin vanhoissakin ja siltä väliltä olevissa moottoreissa. Sitten on niitä, jotka ei öljyä kuluta.

    Oli muuten melkoinen yllätys Volkkarin kanssa katsastukseen mentäessä, että katsastaja ensimmäiseksi konepellin avaamisen yhteydessä tarkisti öljyt. Omassa liki 400 tkm ajetussa japanilaisessa tai missään muussakaan omistamassani autossa ei koskaan noin ole tehty. Toisen Volkkarinomistajan kohdalla kävi samoin, myytiinpä tälle katsastuksen yhteydessä jopa litran purkki öljyä!

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 35)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.