Etusivu Keskustelu Autot Uudet autot Henkilöautojen takuut

Tämä aihe sisältää 34 vastaukset, 16 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  FARwd 27.04.2018 at 23:36.

Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 35)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #844506 Ilmoita asiaton viesti

    Maajuntti
    Osallistuja

    ”2-vuoden takuu ajan jälkeen virhevastuu.”

    Tuo virhevastuu voikin sitten olla haasteellisempi juttu todentaa, kuten olemme mediastakin saaneet toisinaan lueskella.

    Ja vielä tuosta tiheämmän öljynvaihdon tarpeellisuudesta seuraavassa lainaus VW Golf 1.4TSI:n käyttötestistä:

    ”Pitkät öljynvaihtovälit edellyttävät erillisiä öljynlisäyksiä, ja varsinkin turboahtimessa kova kuormitus ja harvat öljynvaihdot näkyvät”

    #844538 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja
    Jotenkin olettaisin, että ketjussa yleisin ongelma on venyminen. Sitä ei voitelu estä. Vai onko ongelmana nivelten kuluminen ja siitä syntyvästä väljyydestä johtuva ketjun venymä?
    

    Kulumistahan ketjujen ”venyminen” on. Ei ne levyt itsessään veny, vaan välysten kasvaessa ketjun pituus kasvaa.

    Volkkarin yms. konsernin tuotteiden öljynkulutus taitaa olla todella monipiippuinen asia. Varmaan epäonnistunut männänrengasrakenne on yksi asia. Tämä siksi, että öljynkulutusta esiintyy kaikissa variaatioissa niin uusissa kuin vanhoissakin ja siltä väliltä olevissa moottoreissa. Sitten on niitä, jotka ei öljyä kuluta.
    

    Kaikki moottorit, joissa ylipäätään on öljyä, kuluttavat öljyä – ihan jokainen. Epänormaalin suuri tai jopa haitallinen kulutus on mun mielestä Volkkarin tapauksessa kohdistuu hyvin tarkkaan niihin moottoreihin, joissa sudeksi osoittautunutta öljyrenkaan rakennetta käytettiin.

    Missä muissa variaatioissa ja uusissa moottoreisa tuota kulutusta mielestäsi esiintyy.

    #845357 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja

    Tietysti öljyn kuluminen on jokaisen moottorin ominaisuus. Toiset moottorit vaan kuluttaa vähemmän. Esim. omassa autossani on päässyt ilman lisäystä 300 tkm ja sen jälkeen 0,5 litran lisäyksellä.

    Joissain VV:n moottoreissa öljyä on kulunut TM:n käyttötesteissä uudesta saakka. 60 ykm matkalla kulutus on vähentynyt, muttei loppunut. Myt siis puhun kulutuksesta, kun öljyä pitää lisätä vaihtovälillä. Sitten on omassa lähipiirissäni Volkkareita, joissa kulutus on hiljalleen kasvanut. 100 tkm alkaa olla jo siinä ja siinä, pitääkö lisätä. Yksi tapaus oli sellainen, jossa kulutus äkillisesti lisääntyi ja sitten taas poistui. Saattaa liittyä männänrenkaisiin. Kone oli 1,2 tsi muutaman vuoden takaa. Minä en kuitenkaan tiedä, missä noita ongelmarenkaita oli, eikä Volkkariltakaan sitä tietoa saada. Heiltä kysyttäessä missän ei mitään ongelmaa ole.

    #845435 Ilmoita asiaton viesti

    Pekka129
    Osallistuja

    Hyundai i30 7 vuoden takuu ilman kilometrirajaa. Mitä korvaisi 500000km ajettuun alle 7 vuotta vanhaan.

    #846013 Ilmoita asiaton viesti

    KN17
    Osallistuja

    Enemmän Hyundain takuu korvaa tuossa tapauksessa, kuin 3 vuotta vanhan saksalaisen takuu, oli sillä sitten ajettu kuinka vähän tai paljon hyvänsä.

    Suurin osa suomalaisista taitaa ajaa alle 20 tkm vuodessa. Tuollaisella 70 tkm vuodessa ajomäärällä ajaa minkä tahansa normi henkilöauton paaliin 7 vuodessa.

    #846974 Ilmoita asiaton viesti

    Maajuntti
    Osallistuja

    Niinpä niin ja taitaa 500tkm:n kohdalla jo aika moni osa olla elinkaarensa lopussa ihan normaalin kulumisen seurauksena mikä ei kuulu takuun piiriin muutenkaan. Tietysti jos on tarjota esimerkkitapausta ko tilanteesta niin mielenkiinnolla otan tiedon vastaan.

    #846979 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja

    Takuu on voimassa vain, jos huollot on tehty ajallaan. 12 kk huoltovälin venyminen 13-14 kuukauteen katkaisee siis takuun riippumatta siitä, onko huoltovälin venymisellä vaikutusta vian syntyyn. Tai 20 tkm huoltovälin venyminen 21500 kilsaan.

    Moniko auto täyttää edes 100 tkm ajettuna takuuehdot, saati 500 tkm ajettuna (jolloin suurin osa on muutenkin jo paalattu)?

    Merkin suhtautuminen takuukorjauksiin riippuu luonnollisesti siitä, miten kalliista viasta on kyse. Euron nippeli korjataan hymyillen ja hyvää asiakaspalvelua ja takuuehtojen merkitystä korostaen, tonnin viasta joutuu jo tappelemaan.

    #847293 Ilmoita asiaton viesti

    touhoankka
    Osallistuja

    Ihan uteliaisuudesta: mihin perustat väitteen, että Audin moottorin öljyrenkaiden karstoittumiseen ei varmasti vaikuttaisi pitkä öljynvaihtoväli? Teknisiin faktoihin vai mutuun? Koska oma kokemukseni alalla on osoittanut, että öljynvaihtovälin pituudella ja öljylaadulla on ratkaiseva merkitys moottorin karstoittumiseen ja kulumiseen.

    Itselläni ei noista moottoreista ole kokemusta, joten käsitykseni perustuu yleiseen kokemukseen ja myös teoreettiseen ymmärrykseen: hyväkuntoinen, ei loppuun asti ajettu öljy liuottaa karstaa muodostavan lian itseensä ja se poistuu öljynvaihdossa, eikä pääse kerääntymään moottorin sisuksiin. Kun öljy on liuottanut itseensä maksimimäärän likaa, lika alkaa kerääntyä karstaksi ja lietteeksi moottoriin. Öljyä alkaa kulua monesta eri syystä, kun se on loppuun ajettu; siihen vaikuttavat mm. viskositeetti-indeksi, kokonaisemäsluku ja lisäaineistus, polttoainelaimentuma ja vesi. Mitä vanhempi öljy, sitä enemmän sitä kuluu, ja kuluminen tarkoittaa öljyn palamista eli karstaa. Ollaan siis pahan kierteessä, joka näkyy yhtenä osatekijänä mm. noissa Audin moottoreissa.

    Audin moottorin vanhan öljyrenkaan rakennetta on käytetty menneinä vuosikymmeninä, eli se on periaatteessa toimiva, mutta liian pienet reiät tukkeutuvat karstasta. Karstan muodostumista öljyrenkaaseen vähentää hyvälaatuinen ja -kuntoinen öljy.

    Ketjun osalta tiedän pari autonvalmistajaa, jotka ovat lyhentäneet öljynvaihtoväliä muuttamalla moottorin ohjainlaitteeseen ohjelmoitua öljynvaihtovälin laskinta. Sen seurauksena jakoketjuongelmat ovat loppuneet.

    #847364 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja
    Ihan uteliaisuudesta: mihin perustat väitteen, että Audin moottorin öljyrenkaiden karstoittumiseen ei varmasti vaikuttaisi pitkä öljynvaihtoväli?
    

    Perustan väitteeni siihen havaintoon, että monilla korkea öljynkulutus alkoi jo muutaman tuhannen jälkeen ennen, kuin LL-vaihtoävälistä oli ajettu puoliakaan.

    Ketjun osalta tiedän pari autonvalmistajaa, jotka ovat lyhentäneet öljynvaihtoväliä muuttamalla moottorin ohjainlaitteeseen ohjelmoitua öljynvaihtovälin laskinta. Sen seurauksena jakoketjuongelmat ovat loppuneet.
    

    Mistä moottoreista nyt puhutaan?

    #847365 Ilmoita asiaton viesti

    tracktest
    Osallistuja

    Touhoankalta erittäin hyvä kommentti. Öljyjen suodattamisen tärkeys on aivan oleellinen osa moottorin kestävyyttä. Nykyiset huippuöljyt lisäaineineen kestäisivät ominaisuuksiltaan ajoa paljon enemmän kuin tuon 30 000 km:iä jos vain öljynsuodattimia vaihdettaisiin 15 000 km:n välein vaikkapa 90 000 km:iä. Suodatin sitoo likaa tehokkaasti ja riittvän usein vaihdettu suodatin niin öljyn kesto longlife öljyillä kolminkertaistuisi helposti, näin uskoisin tapahtuvan. Säästöä syntyisi paljon jos tähän mentäisiin aivan kokeilemisen arvoinen asia vaatii vaan hieman rohkeutta aloittaa kokeilu ja siitä saattaisi hyvinkin tulla jopa käytäntö. Sama moottoriöljy laitetaan moottoriin suodatuksen päätteeksi. Suodattimet ovat halpoja vaihtaa vaikka tuon 15 000 km:n välein.

    https://www.oel-altert-nicht.de/index.php/start.html

    https://yle.fi/uutiset/3-7878632

    #847404 Ilmoita asiaton viesti

    Inspektori
    Osallistuja

    Usealla merkillä nuo pitkät öljynvaihtovälit kun yhdistetään meidän olosuhteisiin ja usean henkilöauton käyttötapaan; kylmäkäynnistyksiä sekä moottori ei ehdi lämmetä lyhyissä ajoissa siten, että epäpuhtaudet ja vesi ei poistu öljystä (syntyy haitallisia happamia yhdistelmiä), lisäaineistukset häviää- niin ongelmia on tiedossa. Ilman tuon mainitun moottorimallin suunnittelun kukkasiakin ensimmäisenä tulilinjalla on turbo. Tiedossa on tapauksia, jossa nopeimmillaan tehdään ahtimen perushuoltoa jo 60-70 tkm kohdalla. Ja silloin on helppo uskoa, että kyseisellä käyttötavalla ei moottorin perusmekaniikalla ajeta suuria kilometrimääriä moottoria aukomatta.

    Olen aivan samoilla linjoilla touhuankan kanssa; kaikkien polttomoottoreiden osalta on halvempaa vaihtaa hyvälaatuisia öljyjä riittävän tiuhaan. Ainakin jos tarkoitus on pitää ja pyörittää pidempään.

    #847405 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja
    Usealla merkillä nuo pitkät öljynvaihtovälit kun yhdistetään meidän olosuhteisiin ja usean henkilöauton käyttötapaan; kylmäkäynnistyksiä sekä moottori ei ehdi lämmetä lyhyissä ajoissa siten, että epäpuhtaudet ja vesi ei poistu öljystä (syntyy haitallisia happamia yhdistelmiä), lisäaineistukset häviää- niin ongelmia on tiedossa.  
    
    Olen aivan samoilla linjoilla touhuankan kanssa; kaikkien polttomoottoreiden osalta on halvempaa vaihtaa hyvälaatuisia öljyjä riittävän tiuhaan. Ainakin jos tarkoitus on pitää ja pyörittää pidempään.
    

    Tuollaisia kylmänä talven kukkuvia moottoreita tarjottiin kyllä yleisesti vielä viime vuosikymmenellä, mutta nykyiset moottorit ovat kyllä tässä suhteessa paljon etevämpiä. Eräskin entisen autoni moottori nosti öljyn lämmöt toiselle sadalle talvellakin varsin nopeasti.

    Kukaan tuskin on sitä mieltä, että öljyt on syytä vaihtaa riittämättömän tiuhaan. Kuka vain pystyy määrittelemään sen, mikä on riittävä väli. Tähän liittyvät ongelmat ovat ylipäätään harvinaisia nykyisin ja vielä harvinaisempia ovat ne ongelmat, joihin öljyn vaihdoilla olisi voinut vaikuttaa. Esimerkiksi kestotesteissä varsin harvoin löytyy huomautettavaa tästä.

    #847406 Ilmoita asiaton viesti

    tracktest
    Osallistuja

    ”Perustan väitteeni siihen havaintoon, että monilla korkea öljynkulutus alkoi jo muutaman tuhannen jälkeen ennen, kuin LL-vaihtoävälistä oli ajettu puoliakaan.”

    Mistäs moottorista nyt puhutaan? Eiköhän ainakin VW-konsernin autojen kohdalla tuo poikkeava öljynkulutus alkanut kymmenien tuhansien kilometrien kohdalla eikä suinkaan tuhansien kilomeetrien.

    #847408 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja
    Mistäs moottorista nyt puhutaan? Eiköhän ainakin tuon VW-konsernin autojen kohdalla poikkeava öljynkulutus alkanut kymmenien tuhansien kilometrien kohdalla eikä suinkaan tuhansien kilomeetrien.
    

    Edelleen puhutaan siitä moottorista, missä näitä ongelmia on ilmennyt. Monella öljyä on palanyt alusta alkaen aivan liikaa, joka on myös se syy, mikä tukkii öljyrenkaat reiät totaalisesta siellä kymmenissä tuhansissa ja nostaa kulutuksen vieläkin korkeammalle tasolle. Jos öljy olisi yleisesti sellaista tervaa, joka tukkisi tuollaiset suhteellesin isot reiät, niin moottorissa olisi ylipäätään kaikki tukossa.

    Näitä voi jokainen lueskella ja miettiä, miten tiheät öljynvaihdot poistaisivat ongelman.
    http://www.vagarena.fi/index.php?topic=700.msg405261#msg405261

    #847422 Ilmoita asiaton viesti

    FARwd
    Osallistuja

    Jos sinne koneeseen lisätään litratolkulla öljyä vaihtovälillä, niin ei se öljy kai kovin huonoa voi olla? Silti se tukkii öljyrenkaiden reiät.

Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 35)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.