Etusivu Keskustelu Autot Käytetyt autot Hyvä auto 25000 eurolla

Tämä aihe sisältää 34 vastaukset, 10 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Lefa 17.05.2017 at 20:45.

Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 35)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #753156 Ilmoita asiaton viesti

    Kumppani
    Osallistuja (Participant)

    Eipä tuosta sen enempiä, homma klaari tracktest.

    Mutta yritin tuossa etsiä tietoa siitä, että lasketaanko kotimaan autovero tuontiautolle tosiaan niin, että esimerkkitapauksessa myyntihinnasta vähennetään lähtömaan ALV (”veroton hinta”), eikä paikallisen myyntihinnan mukaan?

    Eikös se lasketa päästöjen mukaan, kuten Suomessakin laskettaisiin ”vastaavasta autosta ja sen keskihinnasta” ja sitten jollakin kertoimella tms. vain vähennetään ikävuodet? Jäännösvero lienee termi.

    En ole minäkään tuontiautoverotuksen asiantuntija, mutta jostakin syystä jäin tuota kommenttiasi puntaroimaan.

    #753205 Ilmoita asiaton viesti

    Jokeri
    Osallistuja (Participant)

    Täällä onkin pyyhekumi heilunut yönaikana.
    Verohallinnon sivulta seuraava teksti:

    Autoveron määrä
    Verohallinto ei anna asiakkaille laskelmia autoveron määrästä etukäteen. Ajoneuvojen arvo muuttuu jatkuvasti markkinoiden mukaan ja samankin automallin kohdalla vero voi vaihdella. Verohallinto ei anna ennakkoratkaisua verotusarvosta. Voit hakea autoverolain soveltamisesta sitovan maksullisen ennakkoratkaisun, mutta autoverolain mukaisesta verotusarvosta ennakkoratkaisuakaan ei anneta.

    Käytetyn auton autoveron määrään vaikuttavat auton ominaispiirteet kuten auton merkki, malli, päästölukema (CO2) sekä ajokilometrit, auton ikä ja varusteet. Käytetyt autot ovat käyttöhistorialtaan, kunnoltaan ja varusteiltaan yksilöllisiä.

    Autoveron määrän laskeminen
    Autoveron määrä riippuu auton yleisestä vähittäismyyntiarvosta Suomen markkinoilla sekä päästölukemasta (CO2).

    Autovero lasketaan ajoneuvon yleisen vähittäismyyntiarvon eli verotusarvon perusteella. Prosenttiluku, jolla autovero lasketaan yleisestä vähittäismyyntiarvosta, määräytyy auton tyyppihyväksynnän mukaisen päästölukeman (CO2) perusteella. Vanhemmilla autoilla, joista ei ole saatavissa päästölukemaa (CO2), sovelletaan auton kokonaispainoon ja käyttövoimaan perustuvaa veroprosenttia.

    Käytettynä verotettavasta ajoneuvosta kannetaan veroa enintään se pienin määrä, joka samanlaisena pidettävän Suomessa jo aikaisemmin rekisteröidyn ajoneuvon arvossa on jäljellä. Käytetyn ajoneuvon kanssa samanlaisena pidettäviä ajoneuvoja on voitu verottaa useilla eri veroprosenteilla. Verohallinto selvittää aiemmat veroprosentit ja soveltaa verotuksessa näistä alinta.

    Näin siis Verohallinto.
    Ja sitten omia päätelmiä:

    Auton ostohinnalla ei ole mitään merkitystä autoveroa määritettäessä.

    Yritysten välillä voidaan puhua ALV 0% hinnoista. Yksityishenkilö maksaa ostomaassa hinnan joka sisältää ALV:n.

    #753207 Ilmoita asiaton viesti

    Lefa
    Osallistuja (Participant)

    Mazda tuntuisi kiinnostavimmalta tällä hetkellä, ainoastaan ruostemaine epäilyttää. BMW:n kolmonen paukuttelee budjettia, ja kiinnostavasta 2-sarjastakaan ei tarjonta alle 25t ole kovin kummoinen. VW-konsernin autoista kannattaa kuulemma välttää vanhoja ketjukoneita ja hypätä uudempiin hihnallisiin. Ja hinta tietysti nousee. Uutena vaihtoehtona kuvioissa on Mersun B-malli. Se sai uutena mallina kovasti kehuja, ja muun muassa voitti TM:n talvivertailun. Niitä saa käytettynä suunnilleen samaan hintaan kuin paljon ahtaampaa A-sarjalaista.

    #753217 Ilmoita asiaton viesti

    Jokeri
    Osallistuja (Participant)

    Jo toisen sukupolven kutonen on pärjännyt hyvin ruostetta vastaan, enkä ole kuullut uudemman version olevan huonompi.
    Tuo M-B B-malli on itsellekin välillä pompannut esiin kiinnostavana autona varsinkin tuon 2012 faceliftin jälkeen. Tila-automainen kori vaan ei omaan silmää vieläkään kauheasti miellytä.

    #753220 Ilmoita asiaton viesti

    Lefa
    Osallistuja (Participant)

    B-Mersun uudistus 2012 ei ollut pelkkä facelift, vaan auto meni ihan uusiksi. Esimerkiksi edeltäjämallin välipohjarakenteesta luovuttiin. Ulkonäöstä olen samaa mieltä. Mutta kun ei tuo nykyinenkään kärry ole mitään kaunista katseltavaa, niin ehkä tilamersunkin kanssa voisi elää.

    #754015 Ilmoita asiaton viesti

    MINKÄ OSTAIS ?
    Osallistuja (Participant)

    Osta Toyota Prius ja siihen lediajovalot ja kitkarenkaat.
    Itse ajelen ko. autolla nastarenkailla ja ne kyllä vaihtuvat
    syksyllä kitkoihin melusyistä. Kesärenkailla hiljainen.
    Saat tuolla hinnalla 2013-2014 vuosimallin 30-50 tkm ajettuna.

    Kestävä bensa-automaatti ja pienen kulutuksen ansiosta pienet
    verot. En ole kuullut, että kenelläkään olisi ollut teknisiä
    ongelmia Priuksen kanssa. Itsellä jo toinen Prius ja koko
    vuoden kulutus 4,5 litraa / 100 km . Autossa ei ole moottorinlämmitintä ja sitä ei säilytetä tallissa ja sillä
    ajetaan pääasiassa työ- ja pätkäajoa taajamassa. Maantiellä
    kulutus on sama jos ajaa max. 120 km/h.

    #754085 Ilmoita asiaton viesti

    Lefa
    Osallistuja (Participant)

    Nykyinen autoni on -08 Prius, eikä Prius tällä hetkellä ole ostoslistalla. Ei minulla Priusta vastaan sinänsä mitään ole, mutta aikansa kutakin. En tiedä mitä tarkoitat teknisillä ongelmilla, mutta ainakin omassa Priuksessani on ollut jonkin verran korjattavaa, vaikka autolla on ajettu vasta 120tkm. Molempien etupyörien laakerit on vaihdettu, hinta töineen n. 500 eur/pyörä. Katsastuksessa tuli viime kerralla hylky seisontajarrun takia. asentaja teki 1½ tuntia töitä, ja silti jälkitarkastuksessa tehoeroa oli vielä 45%. Ensi kerralla voi siis hyvinkin tulla hylkäys samasta viasta, jos asialle ei tehdä mitään ennen sitä. Etujarruihin tehtiin täysremontti 112tkm:ssa, vaikka joidenkin tahojen mukaan hybrideissä on erityisen kestävät jarrut.

    Luotettavuus on ollut kiitettävä, eikä esimerkiksi hybridijärjestelmässä (moottorit, voimansiirto, akusto ym.) ole ollut minkäänlaista vikaa.

    #754114 Ilmoita asiaton viesti

    2018
    Osallistuja (Participant)

    Osta uusi korealainen pitkällä takuulla. Perse aukaisen ei kannata käytettyä juuri remonttien rajalla olevaa ostaa.
    Muutaman kymppitonninkin ajettuun voi tulla useiden satasten lasku jopa tuhansia.

    #754158 Ilmoita asiaton viesti

    Lefa
    Osallistuja (Participant)

    Korealaisilla ei ole oikein mitään kiinnostavaa tarjolla. Ioniq ja Niro voisivat tulla kyseeseen, mutta toistaiseksi ne ovat budjetin ulottumattomissa. Vaikka auton ostossa on kohtuullisen tarkka budjetti, ei se tarkoita viimeistenkin hilujen käyttämistä autoon. Jos tuo ”perse aukaisuus” nyt sitä sitten tarkoittaa.

    #754165 Ilmoita asiaton viesti

    2018
    Osallistuja (Participant)

    Tämähän on koko keskustelu vitsi kun näiltä trolleilta kysyy käytetyn auton ostoon neuvoja.

    #754175 Ilmoita asiaton viesti

    Lefa
    Osallistuja (Participant)

    Ihan asiallisesti tämä keskustelu on mielestäni edennyt. Toki olisin toivonut enemmän mielipiteitä ja kokemuksia keskustelun aloituksessa mainitsemistani autoista.

    #754183 Ilmoita asiaton viesti

    2018
    Osallistuja (Participant)
    #754294 Ilmoita asiaton viesti

    MINKÄ OSTAIS ?
    Osallistuja (Participant)

    Meillä on 101 000 km ajettuun Priukseen vaihdettu normihuoltojen lisäksi eteen jarrupalat, tuulilasinpyyhkijät 2 x, kerran molemmat rengassarjat ja viikko sitten kaikki ajo- ja takavalopolttimot
    varmuuden vuoksi. Jarrut, laakerit ym. olleet aina ok.

    Hyvä auto ja halpa huoltaa.

    #754491 Ilmoita asiaton viesti

    Tigru
    Osallistuja (Participant)

    Kyse on kai siitä, mitä ominaisuuksia arvostat autossasi, ja miten todennäköistä on, että mainitsemasi esimerkit täyttävät tarpeesi. Jos arvostat ongelmattomuutta, tilastollisesti mainitsemistasi autoista luotettavin taitaa olla Mazda. Paras ajaa pitkää matkaa on luultavasti Bemari, kaupungissa A3 on kätevän kokoinen, ja tilavin on Octavia.

    #758121 Ilmoita asiaton viesti

    Lefa
    Osallistuja (Participant)

    Aloittaja päivittää keskustelua. Olen keskittänyt tarjonnan haravoinnin B-mallin Mersuihin (A- ja C- mallit varauksin) sekä 2- ja 3- sarjan Bemareihin. Mazda6 kiinnostaa jonkin verran edelleen, ja mustana hevosena Opel Insignia. Kävin koeajolla manuaalivaihteisella B-Mersulla erittäin hyvän tarjouksen kera. Kaasun, kytkimen ja vaihteiston kokonaisuus oli erittän hyvä. Silti jäi sellainen tunne, että ainakin tämä malli vaatii automaattivaihteiston. Lisäksi kyseisen auton rengastus ei vastannut mukavuuspainotteista makuani.

    Ajellaan ja katellaan, kuten Timo Salonen tapasi sanoa.

Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 35)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.