Etusivu Keskustelu Autot Liikenne Ikuinen valitus nopeuksista.

Tämä aihe sisältää 221 vastaukset, 19 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  👍Quu 31.10.2018 at 20:19.

Esillä 15 viestiä, 151 - 165 (kaikkiaan 222)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #879702 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Karrette: Nuorempana minäkin otin turhia riskejä lykkäämällä vaihtoa syksyllä
    Kuten jo sanoin, renkaat vaihtuvat kelin mukaan, joten missä se turha riski on?

    En osta talvirenkaita jarrutusmatkan perusteella.

    #879704 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Vital: Hänen jalkansa tuskin ylettyvät maahan
    Jos vähän sentään yltävät silti, ei sen perusteella voi pyörää liian korkeaksi moittia. Katupyörässä varpaan kärjet maassa riittää kyllä *jos osaa käsitellä pyörää*

    Myös pyörän nosto on tekniikka- eikä voimalaji. Olen nähnyt hennon naisen nyppäävän sylinterikannen varaan kaadetun BMW 1200 GS:n ylös varsin nätisti. Itsellä jäi oikean suorituksen nähtyänikin nostamatta, kunnes sain sanallista apua, minkä jälkeen nousi.

    Vital: Tiedän toki miten moto pysähtyy oikein jarrutettuna (takana istuva lentää selän yli)
    Ei kannata yleistää, koska riippuu paljon pyörästä.

    Vital: mutta en pysty tekemään sitä ainakaan itse, kurvissa.
    Eihän pyörää kukaan pysty jarruttamaan kantillaan yhtä tehokkaasti kuin pystyssä.

    Minulle tämä oli riittävä syy opetella vetämään mopo pystyyn ja täysjarrutus käytettävissä olevassa tilassa. Varaa harjoituksiin riittävä näkyvyys!

    #879705 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Vital: Terveisin, järkyttävä kaahari 80- luvulla.
    +1,

    vaikka olinkin jo tuossa vaiheessa rauhoittumaan päin, kun tuurilla selvisin sinne saakka.

    #879948 Ilmoita asiaton viesti

    Karrette
    Osallistuja (Participant)

    ”Kuten jo sanoin, renkaat vaihtuvat kelin mukaan, joten missä se turha riski on?”

    Minulla ei ole ollut mahdollisuutta vaihtaa renkaita kesken reissun. Tuli siis ajeltua kesärenkailla talvisissa olosuhteissa.

    ”En osta talvirenkaita jarrutusmatkan perusteella.”

    Ne ominaisuudet saat joka tapauksessa rengastyypin mukana, talvirenkaat ovat liukkaat märällä verrattuna kesärenkaisiin. Ominaisuuksien tunnistaminen on TM-testien parasta antia, vaikka aina niissä ei anneta suoraa vertauskohdetta. Joskus siellä on ollut mukana kiinalainen M+S mikä on ollut talvirengasmerkinnästä huolimatta ominaisuuksiltaan kesärengas.

    #880244 Ilmoita asiaton viesti

    Kumppani
    Osallistuja (Participant)

    HybridRules:
    Ainakin minun esittämät mielipiteet ovat aiheeseen jostain näkökulmasta katsottuja, enkä pyri esittämään mitään lopullista tyhjentävää totuutta asiasta.

    Ei se onnistu meistä keneltäkään. Toisaalta sellaisia en ole kysymyksilläni pyytänytkään. Kun saisi edes minun tulkintani mukaan asenteellisesti kirjoittamistasi kommenteista selvyyden: oletko asenteellinen tavalla, joka paistaa läpi jutuistasi, vai et. Siinä ko. väitteessäsi siis.

    Koska kyseessä on vain tällainen keskustelupalsta, niin asioihin tulee kommentoitua vähän siitä näkökulmasta, mistä joku toinen on ensin kirjoittanut. Siispä samasta asiasta voi toisessa tekstissä olla vähän eri puolelta katsottu mielipide.

    Varmaan totta, etenkin kun eri keskusteluotsikoiden alla kirjoitetaan vähän samoja asioita sivuten.

    Koen sinun esittämät kysymykset usein enemmän retorisiksi ja vähän niin kuin itse pohtisit ääneen, että mitähän minä tarkoitin. Ei siihen oikein osaa vastata mitään.

    Minä olen palannut seuravaan aiheeseen jo sen verran monta kertaa ihan suoralla kysymyksellä, että en keksi miksi sitä voisi enää pitää retorisena, etenkin kun olen kertonut jääneeni vaille vastausta: et voi ymmärtää, miksi joku pyrkii ajamaan rajoitusnopeutta, väität sitä pakonomaiseksi ja suorastaan sokeudeksi kaikelle muulle säännöstölle ja vain kovempaa ajamalla kuskin pää alkaa viimein toimimaan ja ajo tulee turvallisemmaksikin. Niinkö – ihan oikeastiko?.

    Tuosta olen kysellyt lisäksi varioiden, mutta kyselylleni yhteistä on, että asia on poimittu sinun kommenteistasi. Ne hämmentävät kaiken sen kirjoittelusi keskellä, joka on oleviaan asiallista. Jota se monin paikoin ilman muuta onkin.

    Saatat kokea minun teksteissä olevan merkityksiä, joita en ollenkaan ole tarkoittanut. Enhän minä sille voi mitään.

    No onko tuossa sellainen? Olet vain väistellyt, kun olen tuollaiseen poimintaan palannut.

    Itseänikin on välillä hämmentänyt jonkun (en tarkoita sinua, enkä edes muista ketkä) kommentoineen tekstiäni ihan eri näkökulmasta kuin itse olin asiaa ajatellut kirjoittaessani. Tietysti sellaista tehdään tahallaankin väittelyssä, mutta minusta joskus on ihan aidosti tulkittu jotain kirjottamaani aivan eri tavalla kuin olisin olettanut.

    Tunnistan ihan samaa, kukapa ei palstalla kirjoittavista. Se on tällaisen palstakeskustelun ominaisuus, mutta kaikilla on se yhtäläinen tilaisuus oikoa selviä väärinkäsityksiä, tarkentaa kantaansa ja näkökulmaansa ja vaikka mitä.

    En silti halua jumiutua kahdenvälisesti setvimään, mitä milloinkin tarkoitin ja millä perusteella.

    Tuo voisi olla tyyppisavolaisen kommentti: vastuu on lukijalla!

    No jos asia tosiaan on noin, niin sitten et voi ihmetellä sitä, kun vastuullinen lukijasi haluaa ytimen selville kirjoittamastasi kommentista. Perimmäinen tarkoitus ei aina ole pahansuopuus tms. vaan sillä tavalla voi myös huomauttaa, että olet vähän harmaalla alueella. Tai miten sen tarkoitusperän sitten muotoilisikaan. Leukailun nimissä kirjoittaessa, tai maalaillessaan omasta mielestään nasevia kuvauksia, joutuu miettimään sitä, luetaanko ne kirjaimellisesti, vai meneekö ”huumori” perille, vai mitä?

    #880307 Ilmoita asiaton viesti

    HybridRules
    Osallistuja (Participant)

    Kumppani, olen sitä mieltä, että sinun kursivoituna julkaisema ja minun tekstini lainaukseksi sanoma kappale sisältää sinun tulkintaa minun sanomisista.

    Voin tarkentaa, mitä olen milläkin tarkoittanut, jos kysyt minun omien tekstien lainauksilla.

    #880844 Ilmoita asiaton viesti

    Eki.
    Osallistuja (Participant)

    ”Poliisin vuorokauden mittaisen valvonnan saldo: 5 500 narahti ylinopeudesta.” (Yle.fi)

    ”Poliisi valvoi ylinopeuksia 120 automaattivalvontakameran ja liikuteltavien valvonta-autojen voimin keskiviikkoaamusta torstaiaamuun.”

    ”Valvontaa kohdennettiin erityisesti alueille, missä on sattunut onnettomuuksia ja käytetään runsaasti ylinopeuksia. Valvontaa suunnattiin myös kansalaisten poliisille antaman palautteen ja valvontapyyntöjen perusteella.”

    Hyvä, että valvontaa kohdennettin tuolla tavoin.

    #881312 Ilmoita asiaton viesti

    Kumppani
    Osallistuja (Participant)

    HybridRules:
    …olen sitä mieltä, että sinun 21.08.2018, 15:28 kursivoituna julkaisema ja minun tekstini lainaukseksi sanoma kappale sisältää sinun tulkintaa minun sanomisista.

    Olet aivan oikeassa. Sen voi tulkita sinun aiemmista kommenteista tehtynä yhteenvetona, joissa sinä olet kirjoittanut asenteellisesti, minun mielestäni siis. Ja tuokin oli jo jokin aika sitten kirjoittamani kysymys.

    Voin tarkentaa, mitä olen milläkin tarkoittanut, jos kysyt minun omien tekstien lainauksilla.

    No tässä olisi nyt tämän otsikon alta poimintoja. Oikeastaan kaikkiin olen esittänyt kysymyksiä, joissa olen näitä tarkennuksiasi pyytänyt. Voisin kirjoittaa tuohon väliin noita samoja uudestaan, mutta voisin kuvitella, että kommenttisi ristiriitaisuus ja/tai epäloogisuus tulee esille näinkin.

    29.07.2018, 10:02
    Joku haluaa ajaa tarkasti rajoituksen mukaan ja joku haluaa soveltaa rajoitusta ikään kuin nopeusraamina +/- jokunen km/h. Parempi kun ensin mainittu helpottaa ohittamista kuin yrittää sen ”poliisina” estää…Joku voi olla tuohtunut siitä, että toinen ei noudata pilkuntarkasti rajoituskylttiä, joku toinen voi kiinnittää enemmän huomiota siihen, mikä on turvallista, mikä ei.

    29.07.2018, 12:17
    Nopeusrajoitusten noudattamisessa on tietysti yksi pointti se itseisarvo, että noudattaa nopeusrajoitusta. Olipa sillä liikenteen turvallisuuden kannalta merkitystä tai ei.

    07.08.2018, 18:50
    Ns. perässä roikkuminen on epämukavaa ilman adaptiivista säädintä. Silloin käy helposti, että joutuu nopeusrajoituksen sijasta noudattamaan edellä ajavan aivoituksia, jotka alkavat mieluummin ennemmin kuin myöhemmin työläännyttää, jos edellä on pilkuntarkka kuski. Ei auta kuin ohittaa, ettei satu onnettomuutta. Joustavan ja turvallisen liikenteen kannalta olisi hyvä, kun kaikki ajaisivat leppoisasti suunnilleen rajoitusten mukaan.

    09.08.2018, 19:19
    Tiedä sitten, olivatko poliisit ottaneet tutkan jo pois vai olivatko vaan juuri sellaisella leppoisalla otteella liikkeellä, joka parhaiten tukeekin joustavaa ja turvallista liikennettä. Sieluni silmin näin ainakin yhden konstaapelin peukuttavan ja iskevän silmää, että juuri noin. Juuri tuolla tavalla joustavasti ja leppoisasti sitä mennä pitää. Ei hurjastelua, ei hidastelua.

    10.08.2018, 19:19
    ei minun kenellekään tarvinnut mitään näyttää, en vain viitsinyt mennä alta kasikympin, kun oli satasen rajoitus. Jos muutkin olisivat ohittaneet, homma olisi ollut kaikille joustavampaa ja mukavampaa. Peltipoliisin pelko ei ole viisauden alku, vaan ajaminen osapuilleen rajoitusten mukaan.

    11.08.2018, 12:12
    Minä olen vain sitä mieltä, ettei nopeusrajoituksen tarkka noudattaminen ole mikään tae turvallisesta ajamisesta. Kuski voi päättää haluaako noudattaa pilkuntarkasti rajoitusta vai uskooko myös omaa käsitystään tai tuntumaa siitä, mikä on sopiva nopeus. Nykyinen holhouskäytäntö monissa asioissa johtaa ehkä uusavuttomuuteen myös liikenteessä ja jotkut tukeutuvat ylhäältä annettuihin ohjeisiin, kun ajettelevat että niihin sisältyy joku selittämätön absoluuttinen oikeellisuus vaikkei itse sitä oikein ymmärräkään. Kaikkein tärkein asia on kuitenkin pitää tilannenopeudet oikeina ja tehdä ohitukset isoilla marginaaleilla.

    12.08.2018, 14:42
    Minäkin voisin näin harrastelijapohjalta tunnistaa ainakin profiilit ”nipottaja pedantti” ja ”sakkofobinen pedantti”. Ensin mainittu ajaa tasan tai alle rajoituksen ja yrittää siinä sivussa estää muita menemästä edelleen, koska hän tietää parhaiten, mitä nopeutta muidenkin pitää ajaa ja vetoaa tietysti nopeusrajoitukseen.

    16.08.2018, 20:06
    Päällimmäisenä ajatuksenani oli, että joku voi ajaa sitä nopeutta, minkä tikkari ilmoittaa suurimmaksi sallituksi ja joku toinen voi kyseenalaistaa sen nopeuden oman tuntuman perusteella joko ylös- tai alaspäin. Joillakin voi tikkariin merkitty nopeus olla perfect match omaan tuntumaan. Jos ajaa suurempaa nopeutta kuin tikkariin on merkitty, altistuu maksamaan ns. ylinopeudesta, mutta ei vaaranna turvallisuutta, ellei sitten aja eri suuruusluokan nopeudella. Kyllä pitäisi päissään olla tuntuma mitä tekee, eikä sokeasti uskoa ylhäältä annettuihin totuuksiin. Paitsi armeijassa.

    19.08.2018, 14:13
    Ohituksien lukumäärää nostaa varmaankin pilkunviilausmentaliteetillä nopeusrajoituksiin suhtautuvat.

    19.08.2018, 17:42
    En minä pidä hitaasti ajavia syyllisinä, mutta ohitustarve syntyy siitä, että ajetaan alle tien luontaisen nopeuden, vaikka se olisikin rajoituksen mukaan oikein…. Onkin omituista, että tieosuuksilla, joissa on tolppia, ne toimivat jonogeneraattoreina ilmeisesti siksi, että monet ihmiset eivät uskalla ohittaa rekka-autojakaan välähdyksen pelossa. Jos huonolla tuurilla ohitus sattuu tolpan kohdalle, niin eihän se haittaa, koska tolppa ei reagoi vastaantulevien kaistalla. Tuntuu kuin jotkut kuvittelisivat tolppien salakavalasti mittaavan nopeuksia koko sen matkan, jolle kameravalvonta on ilmoitettu.

    #881336 Ilmoita asiaton viesti

    Kumppani
    Osallistuja (Participant)

    IS: Poliisin tehovalvonnan tulos: Kaahailijoita enemmän kuin aiemmin

    https://www.is.fi/autot/art-2000005800535.html

    #881460 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja (Participant)

    Olikohan valvonta vertailukelpoista edellisiin vuosiin? Entä kelit?

    #882295 Ilmoita asiaton viesti

    HybridRules
    Osallistuja (Participant)

    Voihan rähmä, ikuisuudesta en sano mitään, mutta nyt kyllä pitää valittaa nopeuksista.

    Lain koura on pitkä vaikkakin joskus hidas. Niin sitä vain jäin minäkin taas satimeen ja millaisesta rikoksesta! Peltipoliisin ketale pääsi napsaisemaan kuvan, kun mukavasti ja joustavasti VW Passat farmarilla kurvailin. Ei ollut hybridi vaan ihan dieselillä päästelin ceeookakkosen seassa hiukkasia ilmaan minkä kerkesin.

    Saksan polizei se lähetti perään terveisiä 15 ekun arvosta. Oli peltipolizei ansiokkaasti mitannut (toleranssivähennyksen jälkeen) kasikympin alueella kasiseiskan. Europcarin ryökäle vielä lisäsi kurjuutta veloittamalla 20,- siitä hyvästä , että olivat polizeille kannelleen minun olleen kuskina tai ainakin vuokraajana. Ja näin vapaan autoilun vapaassa maassa! Mihin tämä maailma onkaan menossa, Eki soikoon!

    #882347 Ilmoita asiaton viesti

    Karrette
    Osallistuja (Participant)

    ”dieselillä päästelin ceeookakkosen seassa hiukkasia ilmaan minkä kerkesin.”

    Tuo on onneksi ohimenevä juttu. Taitaa tuoreimmat olla nyt 9 vuoden iässä, sitä uudemmissa hiukkassuodatin on pakollinen ja pakoputken pää on puhdas (toisin kuin bensakoneissa).

    Muutoin tuo sakkohinnoittelu on Saksassa huomattavasti fiksumman oloisesti toteutettu. Suomessa rikesakko olisi ollut 140 euroa riippumatta siitä oliko kuljettajalla tuloja ollenkaan (opiskelija, työtön tms.), tai joku suurituloinen jolle 140 euroa ”hukkuu kohinaan” pankkitilillä.

    http://www.tysklandspecialisterna.se/bila-i-tyskland/trafik-och-regler/hastighetsbegransningar

    Lopussa kerrotaan että piittaamattomuus turvavälistä (vain 25 metriä) hinnoitellaan kuin nopeutta olisi ollut 50 km/h yli rajoituksen.

    Nastarenkaiden käyttö 50 euroa. 🙂
    Vaan ajo ilman maksullista ympäristömerkkiä uudellakin autolla 80 € 🙁

    #882427 Ilmoita asiaton viesti

    Eki.
    Osallistuja (Participant)

    Tosta turvavälijutusta tuli mieleen se, että liian lyhyet turvavälit ovat yksi merkittävimmistä syistä Saksan onnettomuuksiin.

    Yleisimmät syyt ovat tilastojen mukaan:
    1. Ajoradalta suistuminen
    2. Ylinopeus (liian suuri tilannenopeus on sijalla 7)
    3. Virheet ohituksissa
    4. Liian lyhyt turvaväli

    #882557 Ilmoita asiaton viesti

    ▫️
    Osallistuja (Participant)

    Suomessa oli sama liikennekuolleisuus kuin Saksassa per miljoonaa ihmistä vuonna 2017.

    Suomi: 39 henkilöä
    Saksa: 38 henkilöä
    Ruotsi: 25 henkilöä
    Britannia: 27 henkilöä

    Eli mitä vaikkapa Ruotsi on tehnyt paremmin kuin Suomi.

    #882563 Ilmoita asiaton viesti

    Kumppani
    Osallistuja (Participant)

    Vai olisiko siellä Ruotsissa vain parempia ja/tai fiksumpia kuskeja?

Esillä 15 viestiä, 151 - 165 (kaikkiaan 222)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.