Etusivu Keskustelu Autot Liikenne Ikuinen valitus nopeuksista.

Tämä aihe sisältää 209 vastaukset, 17 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Quu2018 05.09.2018 at 15:23.

Esillä 15 viestiä, 46 - 60 (kaikkiaan 210)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #874057 Ilmoita asiaton viesti

    Lukija2291
    Osallistuja (Participant)

    ”Kortti kuivumaan” 14/2018 lehdessä ollut pakina oli ihan mainio.
    Samaan tyylistä voi kokea myös nelostiellä, niin keski-suomessa kuin esim Simonkin kohdilla ennen Kemiä: Eli liikennejono etenee ehkä lähellä sallittua kenties jonkin verran alle sallitun ja, kun saavutaan ohituskaistalla varustetulle tieosuudelle ajatuksella, että ohitanpa sitten, kun siinä on tilaa, niin eikös vain jonon keulalla köröttelijäkin kiihdytä vauhdin niin, ettei ilman ylinopeutta pääse ohi. Ja jälleen ohituskaistojen päätyttyä tämä mainittu ajoneuvo pudottaa nopeudensa itselleen mieluisaksi, alle sallitun.
    Eikös olisi tarkoituksenmukaista ajaa sekin ohituskaistojen alue samaa ”alinopeutta”, niin takaa edelle haluavat pääsisivät turvallisesti ohi?

    #874062 Ilmoita asiaton viesti

    Kumppani
    Osallistuja (Participant)

    Arvelinkin, että et osaa kommentoida tuolla edellisen sivun lopussa oleviin havaintoihin tuon kummempaa HybridRules. Jollei kalahtanut nilkkaasi, niin johonkin…kovaan, taas.

    Täytyypä nyt korjata yksi virhe toisessa ketjussa sanomaani: ei se egyptiläinen sanonta koskenutkaan hyttysen ininää korvassa, vaan kärpäsen surinaa. Muistin väärin sen ensin.

    Ininää, tai surinaa – aivan sama. Lätkäsi ei yletä kuitenkaan ja sekös sinua harmittaa…

    #874066 Ilmoita asiaton viesti

    Kumppani
    Osallistuja (Participant)

    …. mutta mennään uudelleen siihen pointtiin edellisellä sivulla!

    HybridRules kirjoitti siellä lopuksi että:
    Joustavan ja turvallisen liikenteen kannalta olisi hyvä, kun kaikki ajaisivat leppoisasti suunnilleen rajoitusten mukaan.

    Määrittele leppoisasti ajaminen, sekä rajoitusten mukaan ajaminen? Kun jotenkin sen samassa kommentissa olevan muun tekstin kanssa olet tuon suhteen jotenkin solmussa, huomaatko itse?
    Mitä sinä halusitkaan: että sinä saat määritellä leppoisan ajamisen vauhdin, vai miten olikaan sen rajoitusten mukaan ajamisen kanssa?

    #874289 Ilmoita asiaton viesti

    Vital
    Osallistuja (Participant)

    Poliisi kyllä kohtelee oikeaoppista ohittajaa silkkihansikkain, tiedän tämän. Pieniin nopeuden nostoihin ei puututa. Jos ohittaminen tehtäisiin sallituksi 30km\h ylinopeudella, sehän tietäisi ongelmien sumaa.

    Vanhemmiten koen ajavani (ainakin yritän) leppoisasti, mikä tarkoittaa jonossa pysymistä cruisen avulla. Jos edellä ajavalla sellaista ei ole, vaihdan kaasupolkimeen. Adaptiivinen toimii liian kulmikkaasti, maantiellä ei pidä jarruttaa ilman syytä.

    Ja vielä kerran. Poliisi ei ole vihollinen, tehtävänä on vain lainvalvonta, vaikka kuinka harmittaisi.

    #874352 Ilmoita asiaton viesti

    HybridRules
    Osallistuja (Participant)

    Tänään kurvailin kotia kohti maantiellä, jolla on jonogeneraattorit. Olin ohittanut menovastukset jo aiemmin ja siinä leppoisasti etenin, kun tuli poliisiauto vastaan. Hetken kuluttua tulin levähdyspaikan kohdalle ja siellä näkyi normaalia enemmän pysähtyneitä autoja sekä mustamaija, joka ei tosin ollut musta.

    Olin ollut normaalia hövelimmällä tuulella. Kun vilkaisin cruiserin asetusta, se olikin vain 108 vaikka tiellä oli satasen rajoitus. Olin näköjään asettanut sen päälle jossain kohtaa, mutta unohtanut napittaa sen siihen +15 arvoon. (kun cruiseria napittaa, se pyöristyy ja hyppii 5km/h pykälissä eli asetus on yleensä viidellä jaollinen luku)

    Tiedä sitten, olivatko ystävämme ottaneet tutkan jo pois vai olivatko vaan juuri sellaisella leppoisalla otteella liikkeellä, joka parhaiten tukeekin joustavaa ja turvallista liikennettä.

    Aamulla mennessä jonogeneraattorit olivat onnistuneet pelottelemaan suuren osan kanssa-autoilijoista niin, että oli 400 hevoselle hommia, että pääsi taas väljille vesille tai paremminkin tielle.

    Kummallinen vaikutus peltipoliiseilla, kun aletaan ajaa rekkojen perässä kahdeksaakymppiä tai alle satasen alueella ja kerätään jonoa sekä hankaloitetaan ohituksia.

    Ja oikeita oveluksia nuo poliisit, kun olivat sinne peltipoliisien sekaan tutkan viritelleet.

    #874417 Ilmoita asiaton viesti

    Kumppani
    Osallistuja (Participant)

    HybridRules:
    …Kun vilkaisin cruiserin asetusta, se olikin vain 108 vaikka tiellä oli satasen rajoitus. Olin näköjään asettanut sen päälle jossain kohtaa, mutta unohtanut napittaa sen siihen +15 arvoon.Tiedä sitten, olivatko ystävämme ottaneet tutkan jo pois vai olivatko vaan juuri sellaisella leppoisalla otteella liikkeellä, joka parhaiten tukeekin joustavaa ja turvallista liikennettä.

    Kävikö sinulla mielestäsi munkki tilanteessa? Edelleen on mysteereitä: mikä tekisi juuri sinun napittamasi lukeman joustavaksi, saati turvalliseksi. Ja kuutamolta, että mikä sai sinut päättelemään, että poliisi olisi samaa mieltä kanssasi tuolla hetkellä.

    Aamulla mennessä jonogeneraattorit olivat onnistuneet pelottelemaan suuren osan kanssa-autoilijoista niin, että oli 400 hevoselle hommia, että pääsi taas väljille vesille tai paremminkin tielle. Kummallinen vaikutus peltipoliiseilla, kun aletaan ajaa rekkojen perässä kahdeksaakymppiä tai alle satasen alueella ja kerätään jonoa sekä hankaloitetaan ohituksia.

    Sellaista mahdollisuutta ei tietenkään ole, että vastaantuleva liikenne ei mahdollista ohitteluja, oli peltipoliiseja tai ei?

    Ja oikeita oveluksia nuo poliisit, kun olivat sinne peltipoliisien sekaan tutkan viritelleet.

    Senhän ei pitäisi rajoituksen mukaan leppoisasti ajelevia häiritä, eihän? Kumpaa sinä nyt olitkaan?

    #874420 Ilmoita asiaton viesti

    Karrette
    Osallistuja (Participant)

    Jos mittari näyttää Volvossa 108 on mittarivirhe huomioituna nopeus 105 km/h. Siitä tekninen vähennys 3 km/h, joten ylinopeus 2 km/h alittaa puuttumiskynnyksen.

    5 km/h ylinopeus säästää aikaa vajaa 3 minuuttia sadan kilometrin matkalla, tai sitten ehtii jossakin vaiheessa nopeammin hitaammin etenevän jonon päähän. Jos pitää aktiivisesta ajamisesta niin silloin ei pitkästy, mutta mikäli pitää ajamista rasittavana on helpompaa vain mennä liikennevirran mukana – perille päätyy kuitenkin melkein samaan aikaan.

    Minuuttilaskelmaa tehdessä kannattaa verrata juna/bussi-yhdistelmään, alkaen siitä kauanko menee ennen kuin pääsee edes asemalle.

    Jos käy niin että päätyy polttoainetta kuskaavan tankkiauton vetämän jonon perään, niin 80 km/h (mittarivirheellä 83-86) on hyvin taloudellinen matkanopeus tankkaamisen kannalta. Silloin aikaa menee 15 minuuttia enemmän kuin 100 km/h keskinopeudella menisi (eli matkalla ei ole yhtään 80 tai 60 km/h osuuksia).

    #874589 Ilmoita asiaton viesti

    Jokeri
    Osallistuja (Participant)

    https://www.iltalehti.fi/iltvuutiset/201808100120917_v0.shtml

    Siinä uutinen ikuisesta valituksesta.
    Naiskuljettaja oli tulkinnut nopeusrajoitusta itselleen sopivaksi.

    HybridRules:(kun cruiseria napittaa, se pyöristyy ja hyppii 5km/h pykälissä eli asetus on yleensä viidellä jaollinen luku)

    Kertakaikkisen surkea toteutus jos noin isoissa pykälissä säätyy?
    Yleensä 2km/h napsuilla menee.

    #874623 Ilmoita asiaton viesti

    Quu2018
    Osallistuja (Participant)

    HybridRules on huuliveikko, hänen jutuissa on niin paljon ristiriitaisuuksia oikeisiin Volvo koeajoihin verrattuna.

    #874629 Ilmoita asiaton viesti

    HybridRules
    Osallistuja (Participant)

    Kuulenko kärpäsen surinan lomassa myös q-talkia? Siis kuvainnollisesti, toistaiseksi mitään ääniä en ole kuullut.

    Se cruiserin napitus menee tosiaan painalluksilla vitosen pykälillä ja, jos pitää painettuna, niin ykkösen pykälillä liukuvana, jos tämä nyt ketään kiinnostaa. Tai itse asiassa menee ne niin, vaikka ketään ei kiinnostaisikaan. Minusta vitosen pykälä on hyvä. Aika pedanttia puuhaa, jos haluaa säätää nopeuden esim. 84km/h nopeuteen eikä 85 käy.

    Quulle tiedoksi, että olen minäkin koeajanut Volvon, mutta siitä on jo yli vuosi. Sittemmin olen rapiat puolivuotta ajanut lähes päivittäin. Mikä Quuta hätäännyttää minun cruiseri-selostuksessa?

    Kumppani ihmettelee, olivatko poliisit kanssani samaa mieltä nopeudesta. En tiedä, mutta sieluni silmin näin ainakin yhden konstaapelin peukuttavan ja iskevän silmää, että juuri noin. Juuri tuolla tavalla joustavasti ja leppoisasti sitä mennä pitää. Ei hurjastelua, ei hidastelua.

    Karretten kanssa olen samaa mieltä, että mittarissa on autoissa yleensä virhettä. Siksipä asetankin cruiserin maan- ja moottoritienopeuksissa +15, etten olisi tien tukkona muille.

    Se Kumppanin ihmettelemä jonoutuminen / vastaan tuleva liikenne: pääsinhän minäkin koko letkasta ohi. Taisi olla kolme rekkaa ja henkilöautoja varmaan yli 5kpl, mutta alle 10. Enkä mielelläni lähde ohittamaan, jos näen vastaan tulevia, elleivät ne ole todella kaukana. Eilen piti vähän tinkiä tuosta ja tehdä kuten Simo-vainaa aikoinaan, kun kaverit alkoivat inistä: ”sitten mä päätin näyttää ja vähän hevosvoimia käyttää”. Paitsi, ettei minun kenellekään tarvinnut mitään näyttää, en vain viitsinyt mennä alta kasikympin, kun oli satasen rajoitus. Jos muutkin olisivat ohittaneet, homma olisi ollut kaikille joustavampaa ja mukavampaa. Peltipoliisin pelko ei ole viisauden alku, vaan ajaminen osapuilleen rajoitusten mukaan.

    #874636 Ilmoita asiaton viesti

    Heinz-Guido
    Osallistuja (Participant)

    Quu2018 on vielä vihaisella tuulella kun Toyotan mainosta uskallettiin tulkita.

    #874645 Ilmoita asiaton viesti

    Quu2018
    Osallistuja (Participant)

    Kyllä minä niin mieleni pahoitin, voi piiiiiiiip

    Goodbye

    #874656 Ilmoita asiaton viesti

    Kumppani
    Osallistuja (Participant)

    HybridRules:
    olivatko poliisit kanssani samaa mieltä nopeudesta. En tiedä, mutta sieluni silmin näin ainakin yhden konstaapelin peukuttavan ja iskevän silmää, että juuri noin.

    Ihanko noin…. Miksi sinä hätkähdit sitä, ettet onneksi ollutkaan +15km/h nopeudessa sitten? Taisit sielusi silmin nähdä itsesi paremminkin pahemmassa tilanteessa, josta et tällä kertaa jäänyt kiinni?

    Juuri tuolla tavalla joustavasti ja leppoisasti sitä mennä pitää. Ei hurjastelua, ei hidastelua.

    En ole vielä saanut vastauksia edellisellä sivulla siihen, miten sinä määrittelet nuo termit joustavat ja leppoisat.

    Sinusta sellainen kuski, joka on laittanut cruisensa GPS:llä vaikkapa +1km/h on liikenteen pedantti. Eikö nimenomaan sellainen juuri ole kuski, joka ei hurjastele, eikä hidastele, vaan ajaa rajoitusten mukaisesti?

    ….mittarissa on autoissa yleensä virhettä. Siksipä asetankin cruiserin maan- ja moottoritienopeuksissa +15, etten olisi tien tukkona muille.

    Etkä edelleenkään tiedä mitä todellista nopeutta ajat? Jos sinä saat kiinni tuon edellä mainitun pedantin, niin onko hän tien tukko? Entäs jos hänkin ajaa omasta mielestään leppoisasti ja joustavasti, ei hurjastelua, eikä hidastelua, rajoituksen mukaisesti. Mikä tekee sinun käsityksistä häntä paremmat, kun yhteisillä säännöillä pitäisi pystyä menemään?

    pääsinhän minäkin koko letkasta ohi. Taisi olla kolme rekkaa ja henkilöautoja varmaan yli 5kpl, mutta alle 10…Eilen piti vähän tinkiä tuosta ja tehdä kuten Simo-vainaa aikoinaan, kun kaverit alkoivat inistä: ”sitten mä päätin näyttää ja vähän hevosvoimia käyttää”.

    Joo, uskon kyllä, että lähdit leppoisasti ja joustavasti kaikista kerralla ohi. Sielusi silmin toivoit, ettei poliisi olisi puskissa peukuttamassa ja iskemässä silmää – kollegalleen: juuri noin, taas saatiin yksi kiinni.

    Enkä mielelläni lähde ohittamaan, jos näen vastaan tulevia, elleivät ne ole todella kaukana….Paitsi, ettei minun kenellekään tarvinnut mitään näyttää, en vain viitsinyt mennä alta kasikympin, kun oli satasen rajoitus.

    Joo, ei sinun tarvitse perustella noin naivisti ohituksen perimmäistä syytäsi. Tuo on ihan tavanomaista, että nopeammalla rajoitusalueella ohitetaan sellaisia, jotka eivät voi ajoneuvokohtaista rajoitustaan ylittää, vaikka kuorma-autot, peräkärryä vetävät jne. Mikä ihme mahtaa olla tuollaisen kommenttisi peruste?

    Eikös tuo ole ihan normi suositus, ettei vastaantulevat saa olla liian lähellä. Ihan yhtä perustavaa laatua oleva suoritus sinulta kuin se, ettet varmaan mielelläsi ohita myöskään, kun on keltainen yhtenäinen viiva sinun puolellasi?

    Jos muutkin olisivat ohittaneet, homma olisi ollut kaikille joustavampaa ja mukavampaa.

    Jos noin vankasti vetelee tilannekuvasta mutkia suoriksi, niin sinulta menee selitykselle uskottavuus. Tuossa on taas aivan liikaa mahdollisuuksia heittää vastakysymyksiä (entäs, eikö, mitenkäs jne).

    Peltipoliisin pelko ei ole viisauden alku, vaan ajaminen osapuilleen rajoitusten mukaan.

    Oliko tuo sinun paras aforismisi? Minkä takia osapuilleen rajoitusten mukaan ajavan tarvitsisi ylipäätää edes miettiä peltipoliiseja, saati pelätä niitä?

    Kuulenko kärpäsen surinan lomassa myös q-talkia? Siis kuvainnollisesti, toistaiseksi mitään ääniä en ole kuullut.

    Tuo q-talk-termisi on kyllä niin hulvaton, että ihan kippurassa… not.

    Eikö olekin harmi kun et ole löytänyt pidempää kuvainnollista lätkää…

    #874722 Ilmoita asiaton viesti

    HybridRules
    Osallistuja (Participant)

    Voihan rähmä. Kärpäsen surina korvissani kasvaa jo ihan kärpäsparven pörinäksi.

    En minä kaikista kerralla ohi edes yrittänyt päästä, se olisi vaatinut liian suurta ylinopeutta.

    Tosiasia kun on, että manteiden nopeusrajoitukset ovat käytännössä 80 tai 100, ei minun tarvitse tietääkään pilkulleen todellista nopeutta. Mikään turvallisuuteen liittyvä syy ei edellytä nopeuden tarkkaa tietämistä, ainoastaan poliisin pelko.

    Eilisellä reissulla ajelin n. 100km maantietä, jossa ennen oli lähes koko matkan satasen rajoitus, jota nyt oli joillain osuuksilla pudotettu kasikymppiin ilmeisesti tien päällystevaurioiden takia.

    Se jonogeneraattoreilla varustettu tieosuus oli alkumatkasta, mutta tuon n. 100km ajelin matkasta n. 90% ainoana autona paitsi paria rekkaa. Tien varsiin oli putsattu leveä vyöhyke varmaankin hirvien varalta.

    Yksinäistä maantietaivalta, jokunen risteys silloin tällöin, joissa nopeutta on syytäkin hidastaa.

    Osan matkaa satasen alueella on peltipoliisit, mutta pysyin hyvissä väleissä heidän kanssaan.

    Radiota kuunnellen hyvällä kelillä auringon paisteessa.

    Sellaista on joustava ja leppoisa matkanteko.

    #874745 Ilmoita asiaton viesti

    Kumppani
    Osallistuja (Participant)

    HybridRules:
    En minä kaikista kerralla ohi edes yrittänyt päästä, se olisi vaatinut liian suurta ylinopeutta.

    Kunhan vaan itseäsi viihdytit ja silleen ja kyllähän sinä niistä ohi pääsit. Kyllä sinulta selkeämpää ilmaisua edelleen kaipaa…

    Tosiasia kun on, että manteiden nopeusrajoitukset ovat käytännössä 80 tai 100, ei minun tarvitse tietääkään pilkulleen todellista nopeutta.

    Jotenkin sinulle on kuitenkin tärkeätä mainita napsujen määrät, määrittää tismalleen +15km/h, ja tiedät liikenteen pedanteista paljonkin.

    Lähinnä tuolla todellisen nopeuden tietämisellä tarkoitetaan sitä, että on selvillä oman autonsa mittarivirheen suuruudesta. Koska GPS. Ei sen kummempaa ja se määrittää liikennesääntöjen puitteissa noudatettavat rajat – toki myös vaikka sakottamisen, johon liittyy seuraavan kohta:

    Mikään turvallisuuteen liittyvä syy ei edellytä nopeuden tarkkaa tietämistä, ainoastaan poliisin pelko.

    Eikö se viisauden alku ollut jotakin muuta kuin tuo? Nii-in, yritä siinä sitten ajaa joustavasti ja leppoisasti, vai mitä?

    Tuosta turvallisuuteen liittyvästä näkökulmasta voidaan olla eri mieltä periaatetasolla. Toki jos ajat usein cruisella, niin se tarkkuuden seuraaminen on simppeliä: autohan hoitaa sen puolestasi asettamassasi rajassa. Silloin tietysti tarkkaavaisuutta voi kohdentaa tienlaitojen seuraamiseen, jos ollaan näissä olosuhteissa:

    …tuon n. 100km ajelin matkasta n. 90% ainoana autona paitsi paria rekkaa. Yksinäistä maantietaivalta, jokunen risteys silloin tällöin, joissa nopeutta on syytäkin hidastaa. Osan matkaa satasen alueella on peltipoliisit, mutta pysyin hyvissä väleissä heidän kanssaan. Sellaista on joustava ja leppoisa matkanteko.

    Leppoisaa se varmasti onkin ajella käytännössä yksin maantiellä, kun saa pitää cruisea päällä.

    Sitä joustavuutta sinulta tarvitaan tällaisissa tilanteissa:
    Se jonogeneraattoreilla varustettu tieosuus oli alkumatkasta

    Sinä ihmettelit miksi autot viitsivät satasen rajoituksella ajaa kasikymppiä ja painoit ohi. No ei se ole tavatonta, mutta sinun ratkaisusi ei selvennä sitä, miksi ne muut, jotka eivät olleet sidottuja siihen 80:iin, eivät ohittaneet sinun laillasi. Et tarkenna tarpeeksi, joten jää kuva ettet paljasta kaikkea ja saat tilanteen kuulostamaan jopa avuttomuudelta. Niiden muiden vaihtoehtoina on voinut olla että ovat vain päättäneet ajaa leppoisasti ja/tai joustavasti, tai liikenne ei ole sallinut ohittaa hitaampaa ajoneuvoa tms. Tarinasi ei kerro, mutta ei tuollainen jonomuodostelma ole mitään poikkeuksellista ja varmaan osa niistä pääsi sitten myöhemmin ohi päästäkseen nauttimaan vapaasta tiestä leppoisasti. Mitään joustavuuttahan ei enää tarvita silloin.

Esillä 15 viestiä, 46 - 60 (kaikkiaan 210)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.