Etusivu Keskustelu Autot Liikenne Ikuinen valitus nopeuksista.

Tämä aihe sisältää 209 vastaukset, 17 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Quu2018 05.09.2018 at 15:23.

Esillä 15 viestiä, 106 - 120 (kaikkiaan 210)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #877058 Ilmoita asiaton viesti

    Karrette
    Osallistuja (Participant)

    ”..kuten minun ja HybridRulesin ja karreten väliseen kirjoitteluun.”

    Keskustelupalstan ideana on että jokainen voi osallistua siihen kunhan pysyy aiheessa (aihe voi kehittyä tai siirtyä toiseksi jos se tapahtuu luontevasti).

    Kahden välinen keskustelu voi jäädä juupas-eipäs -tasolle. Liittouma kaksi tai useampi yhtä vastaan on ikävä tilanne, paitsi jos se yksi sillä tavoin voi nähdä enemmän vaivaa asiansa puolesta. Ne kaksi voivat siltikin olla väärässä vaikka olisivat enemmistö. Tai voivat olla oikeassakin.

    Arvostan sitä jos jollakulla on antaa uutta tietoa, ja nimettömänä kun kirjoitellaan ei sillä ole väliä kuka ohjaa oikeaan suuntaan, antaa sen ahaa -elämyksen tai joko kumoaa tai antaa vahvistuksen omalle arvelulleni.

    #877070 Ilmoita asiaton viesti

    Kumppani
    Osallistuja (Participant)

    Eipä huono kommentti, Karrette…

    #877085 Ilmoita asiaton viesti

    Kumppani
    Osallistuja (Participant)

    HybridRules vastaa tähän:
    Kuski voi päättää haluaako noudattaa pilkuntarkasti rajoitusta vai uskooko myös omaa käsitystään tai tuntumaa siitä, mikä on sopiva nopeus.

    Kiitos vastauksesta, vaikka se erilaisen turhan väistelyn sinulta vaatikin.

    Tarkennan vieläkin, että minä ainakin varoisin kyllä esittämästä noin jyrkässä TAI-asetelmassa tuollaisia asioita. Minusta sinä annat yksinkertaisesti kuvan, että rajoitusnopeutta noudattamaan päätynyt olisi jostakin merkillisestä syystä sitten kykenemätön ajattelemaan mitään muuta enää. Jokin merkillinen olio kuin omaa käsitystään ja tuntumaa uskova olisi aivan eri maata. Tuohon muotoiluusi sisältyy jokin täysin perustelematon tämä on oikea -oletus ja toistensa poissulkeminen. Minusta asetelma on aivan pähkähöperö ja naiivin ylimielisen yksinkertaistettu, ymmärrätkö. Jollet enempiä yrittäisi avata näkökulmaasi, niin pitäisin sinua kyllä todella mustavalkoisena ajattelijana perimmiltäsi.

    Kyllä on mahdollista, että molemmat em. vaihtoehdot toteutuvat samanaikaisesti.

    No hyvä!

    Kyllä pitäisi päissään olla tuntuma mitä tekee, eikä sokeasti uskoa ylhäältä annettuihin totuuksiin. Paitsi armeijassa.

    Hmmmm…. Miksi sinä tuossa kuitenkin kyseenalaistat ja leimaat sellaisen vaihtoehdon, jossa kuski päätyy erilaiseen nopeuteen kuin sinä? Vaikka juuri yritit avartaa ajatustasi, vai?

    Sitten niitä selityksiäsi
    Päällimmäisenä ajatuksenani oli, että joku voi ajaa sitä nopeutta, minkä tikkari ilmoittaa suurimmaksi sallituksi ja joku toinen voi kyseenalaistaa sen nopeuden oman tuntuman perusteella joko ylös- tai alaspäin. Joillakin voi tikkariin merkitty nopeus olla perfect match omaan tuntumaan. Jos ajaa suurempaa nopeutta kuin tikkariin on merkitty, altistuu maksamaan ns. ylinopeudesta, mutta ei vaaranna turvallisuutta, ellei sitten aja eri suuruusluokan nopeudella.

    Ei, ei tuosta nyt oikeasti selkene mikään… Sotket ”sujuvasti” sekaisin turvallisuuden, nopeuden ja altistukset ja niiden eri painotuksia. Edelleen saa ehkä väärän kuvan mielestäsi, mutta silti siihen vain päätyy: et voi ymmärtää, miksi joku pyrkii ajamaan rajoitusnopeutta, väität sitä pakonomaiseksi ja suorastaan sokeudeksi kaikelle muulle säännöstölle ja vain kovempaa ajamalla kuskin pää alkaa viimein toimimaan ja ajo tulee turvallisemmaksikin. Niinkö – ihan oikeastiko?

    #877327 Ilmoita asiaton viesti

    Quu2018
    Osallistuja (Participant)

    HS ajoi nopeusrajoitusten mukaan Helsingistä Tampereen, Jyväskylän ja Mikkelin kautta takaisin Helsinkiin ja laski ohitukset. Niitä kertyi 667 kilometrin matkalla ainakin 205 kappaletta.
    HS:n liikennetestin ensimetrien perusteella vaikuttaa, että pieni ylinopeus on maan tapa. Nopeusrajoitusten mukaan ajava meinaa jäädä pääteillä jalkoihin.
    =============
    Siinä siis laskettiin nopeusrajoitusta ajavan auton ohittajat.
    Onko tuo mielestänne paljon ylinopeuksia vai vähä.

    #877668 Ilmoita asiaton viesti

    Eki.
    Osallistuja (Participant)

    Quu.2018:”HS ajoi nopeusrajoitusten mukaan Helsingistä Tampereen, Jyväskylän ja Mikkelin kautta takaisin Helsinkiin ja laski ohitukset. Niitä kertyi 667 kilometrin matkalla ainakin 205 kappaletta.
    HS:n liikennetestin ensimetrien perusteella vaikuttaa, että pieni ylinopeus on maan tapa. Nopeusrajoitusten mukaan ajava meinaa jäädä pääteillä jalkoihin.
    =============
    Siinä siis laskettiin nopeusrajoitusta ajavan auton ohittajat.
    Onko tuo mielestänne paljon ylinopeuksia vai vähä.”

    No onhan se aika paljon, kun ajatellaan sitä, että muitakin tiellä rajoitusnopeutta ajavia ohitellaan. Likimain rajoitusnopeutta ajavia kuitenkin on runsaasti. Pääteillä vähän alle puolet (viime vuonna 46%) noudattaa rajoituksia. Suurin osa ylinopeuksista on alle 10 km/h.

    Moni paljon ohittava varmastikin ajelee pientä ylinopeutta paitsi sitten ohituksessa nopeus nousee ihan selväksi – eihän muuten likimain rajoitusnopeutta ajavasti kunnolla pääse ohi. On vaan pakko jahdata ohituksia ja ohitella vaikka siitä ei ajallistikaan ole juuri hyötyä (jos 120 km/h:n sijaan ajaa vaikka keskinopeudella 128 km/h ”voittaa” 3 min) . Ohitukset kuitenkin lisäävät onnettomuusriskiä ja silloin, kun autoja on paljon ne myös sotkevat liikenteen tasaista virtaa.

    #877670 Ilmoita asiaton viesti

    Vital
    Osallistuja (Participant)

    Jos olisin liikenneministeriön päättäjä. Ekistä tulisi puheenjohtaja. 740 Gle asiantuntijana, ryhmässä mukana. Karrette ehkä mukaan. Unohdin toki muita parempiakin, mutta jos katson aikaisempia kirjoituksia, viestinini häviää.
    Kumppania ei voisi ottaa ”pakkaa sekoittamaan”. Anteeksi.
    Hybrilrulettajalle antaisin täydet valtuudet kevyen liikenteen kehittämisen.

    Jotenkin vain naurattaa.

    #877674 Ilmoita asiaton viesti

    HybridRules
    Osallistuja (Participant)

    Ekin sisäinen profiloija taas nostaa päätään,

    Ja sehän on hyvä, että Vitalia naurattaa näiden juttujen lueskelu. Ajankuluahan nämä ovatkin ja parempi, että niistä huvittuu kuin, että tosikoituu.

    #877770 Ilmoita asiaton viesti

    Vital
    Osallistuja (Participant)

    Tervon lähettäisin vuoristoseudulle vaikkapa Chileen. Postipaketissa tietenkin ja mukaan 80- luvun Lada. Saisi ihan itse päättää nopeuksistaan.

    #877771 Ilmoita asiaton viesti

    Quu2018
    Osallistuja (Participant)

    HS ajolenkki vahvistaa aikaisempaa havaintoani LP:n lopettamisen jälkeen nopeusrajoitusten ylitysten lisääntymisenä.

    #877778 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Ylinopeuksia enemmän kuin ennen, liikennekuolemia vähemmän kuin ennen. Mielenkiintoinen sattuma.

    Ei silti sekoiteta korrelaatiota ja kausaalisuutta.

    #877786 Ilmoita asiaton viesti

    Vital
    Osallistuja (Participant)

    Hyvillä pääteillä en itsekään oikein usko nopeuksien merkitykseen, kunhan se on ennustettavissa.

    Tänään kuitenkin ajoin seututeitä, joissa 80km/h rajoitus. Peräkärryssäni oli tienhoiton liittyviä tavaroita, kuten pikku Deere.
    Oli laitettu uutta asfalttia, se oli hienoa. Mutta, koulun kohdalle lisätty kaksi hidastetöyssyä.
    Miksi? No siksi kun jotkut eivät vaan osaa hidastaa ilman pakkoa.

    Nyt Vital on raivoissaan. Sillä hän ei tarvitse;
    -nastarenkaita
    -suolaa
    -liikennevaloja
    -hidastetöyssyjä ym.

    Hän ohittaa teidät kesärenkailla jäisellä nelikaistaisella tiellä. Jos saa ajaa sataa, hän ajaa sataa. Ei kuitenkaan seututiellä, joilla hirviä näkyy metsän reunoilla.

    Ehdotan liikennenopeuskamerat korvattavaksi hidastetöyssyillä? Loppuu sekin valitus rahastuksesta.

    Ja kyllä, vi….taa.

    #877842 Ilmoita asiaton viesti

    Eki.
    Osallistuja (Participant)

    Hesarin ”ohitusjutussa”, josta täälläkin on keskusteltu kerrottiin toimittajan näkemyksenä, että risteysalueille tullessa ei nopeutta hidasteta entiseen malliin , vaan ajetaan ”kympin verran ”ylinopeutta.

    Pitäisikö kameravalvontaa tehostaa risteysalueilla? Professori Timo Tervon mielestä näin pitäisi tehdä: ”Kameravalvontaa kannattaisi Tervon mukaan kohdistaa risteyksiin.”

    ”Kameroita ei pitäisi piilotella, vaan valvonnasta tulisi ilmoittaa selkeästi nopeusrajoituskylttien yhteydessä Ruotsin malliin.”

    #877843 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Tätä minä ehdotin jo ennen Tervoa, mutta en pahastu, vaikka hän onkin tullut samaan päätelmään.

    Vaarallisten paikkojen selkeä osoittaminen on monestakin syystä parempi idea kuin keskinopeuksien alentaminen tasaisesti kaikkialla.

    #877847 Ilmoita asiaton viesti

    HybridRules
    Osallistuja (Participant)

    Juu, kameravalvonta risteyksiin yms. ”epäjatkuvuuskohtiin”, se on kannatettava ajatus.

    Jos/kun lieviä ylinopeuksia on maantieliikenteessä lukumääräisesti paljon , se voi toisaalta kertoa siitä, että nopeusrajoitukset ovat liian alhaisia. Nostamalla rajoitusta osuttaisiin paremmin tien ”ominaisnopeuteen” ja kissa-hiirileikki tavallisten autoilijoiden ja poliisin tai peltisellaisen välillä jäisi pois.

    Ohituksien lukumäärää nostaa varmaankin pilkunviilausmentaliteetillä nopeusrajoituksiin suhtautuvat. En ole vielä lukenut sitä Hesarin juttua, mutta täällähän siihen on viitattu.

    #877851 Ilmoita asiaton viesti

    Karrette
    Osallistuja (Participant)

    ”Ohituksien lukumäärää nostaa varmaankin pilkunviilausmentaliteetillä nopeusrajoituksiin suhtautuvat.”

    Minä ajan mieluusti ohjeiden mukaisesti, ja nopeusrajoitus on yksi niistä ohjeista. Kyllä se käytännössä tarkoittaa sitä että osa niistä jotka vain ajavat autollaan paikasta toiseen – ehkä sen enempää asiaa ajattelematta – ohittavat sen sijaan että noudattaisivat nopeusrajoitusta kun saavuttavat muuta liikennettä.

    Hesarin juttu oli mielenkiintoinen, ja juttuun tulleita kommentteja oli mielenkiintoista seurata. Toinen mielenkiintoinen artikkeli Hesarissa oli mielipidekirjoitus missä kärjistettynä pointtina taisi olla se että jos ajaa 80 km/h moottoritiellä ei siellä pitäisi ajaa ollenkaan. Raskaan liikenteen kannalta se olisi paluu takaisin 1980-luvulle…

    Kolmas mielenkiintoinen juttu minkä huomasin oli kansalaisaloite (kansalaisaloite.fi) siitä että mm. moottoritielle saataisiin 150 km/h rajoitus, perusteluna kansalaisten hyvinvoinnin parantaminen ja se että nopeasti ajavia kohdellaan nykyisin rikollisina.

Esillä 15 viestiä, 106 - 120 (kaikkiaan 210)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.